Sida 2 av 10
Postat: 25 nov 2013, 17:35
av Peppe^
Dags att skaffa sig en 50 kubikare då...
Ny kolv
Postat: 28 nov 2013, 20:37
av billykid
´Hittad en ny kolv som har breddar sköld mot insuget & med en topp L-Ring...nu.
Heja Conrad PS Oaken....med jag vet ej om jag får köra med Sachs EKF...
Annars är det ju enkelt att mont. på allt på en SACHS 50S/6vxl...
JA Pepo 50cc ingen Honda nuva...

Postat: 28 nov 2013, 23:36
av billykid
Postat: 29 nov 2013, 07:18
av Peppe^
Honda har också 50cc...
Postat: 30 nov 2013, 23:11
av billykid
Peppe^ skrev:Honda har också 50cc...
Det är bra Peppe...du som kallar gnällpelle akta dig nu va....
Det är lätt att min SACHS äter lätt. en Honda ....grrr..
Jag gjorde.. en flopp på DalaOpen sist! Ska slå mitt rekord
nästa år hoppas jag på under 12sec sätter du imot mig Peppo..
Du har inge koll vilken mopp som gick bra åt mig....då trodde båda av min skar...fel:idea:
synd att jag ej fick åka med den som gick bäst. Regler är var så..

Re: Ny kolv
Postat: 30 nov 2013, 23:31
av erlan
billykid skrev:´Hittad en ny kolv som har breddar sköld mot insuget & med en topp L-Ring...nu.
Heja Conrad PS Oaken....med jag vet ej om jag får köra med Sachs EKF...
Annars är det ju enkelt att mont. på allt på en SACHS 50S/6vxl...
JA Pepo 50cc ingen Honda nuva...

EKF måste definitivt gå in som "motor av mopedtyp"
den är ju en 2,9hk mokickmotor orginal.
5 & 6vx sachs och 5 vx zyndapp är väl mer diskutabelt?
jag har bara sett dom på kleinkraftrad och crossmotorcyklar och sånt.
men jag har absolut inte koll på hela europa vad som hette moped var.
erlan
Postat: 30 nov 2013, 23:33
av erlan
PS
fyrväxlad högerdrevad sachs är definitivt en mopedmotor den ochså.
erlan
Postat: 30 nov 2013, 23:41
av Conrad Engström
Jag kommer dit med en EKF med lite bitar på.

Jag tror inte jag blir bortmotad.
Postat: 01 dec 2013, 00:02
av billykid
Som jag sa nu har jag släpp en bomb..
Vad är moped, så svårt att bestämma så jag ger upp..!
Nu säger fyrväxlad högerdrevad sachs är definitivt en mopedmotor den ochså.
Inte enligt stockregelemennt
Postat: 01 dec 2013, 09:25
av Peppe^
Nu kör vi ju inte enl. stockholmsreglementet.
Fan va trög du är alltså, läs på Kannjacks forum en gång till, eller förresten - läs det 10 ggr så kanske du begriper nåt.
Annars är det jävligt enkelt att stanna hemma bara, för du vet väl att det är en lagtävling, har du nån som vill va med i ditt lag?
Postat: 01 dec 2013, 10:51
av erlan
stopp stopp stopp.
nu ska vi inte tappa humöret bara för att billykid råkar vara dyslektiker.
det är inte helt enkelt att hålla koll på alla olika regler när det finns flera olika reglementen i olika delar av landet.
EKF är väl numer godkänd som mopedmotor överalt utom möjligen i stockholmsreglementet, jag är dåligt uppdaterad, men förr har dom kört med specen "svensk mopedmotor" i veteranklassen.
men den här formuleringen på kannjacks forum säger väl allt om vad som är tillåtet i trollbo: "DET ÄR OK MED VILKEN MOTOR SOM HELST BARA DEN ÄR 5O CC FRÅN BÖRJAN".
jag tolkade dock billykds frågor som en mer generell undran om vad som egentligen räknas som en mopedmotor, och än så länge är det ju inte helt
solklart hos alla arangörer.
men ska mopedracingen fortsätta utvecklas så kommer det inom några år bli nödvändigt att alla arangörer enas om gemensamma tekniska regler.
framför allt då speca alla godkända motorer, och en procedur för den som vill klassa in fler. det finns säkert t.ex japanska och italienska 50kubikare som är okända i vårt land.
erlan
Postat: 01 dec 2013, 12:10
av erlan
tänkte passa på att gissa hur vinnarmotorn kommer att se ut:
en 5 eller 6 växlad luftkyld motor med en effekt på 6-8 hk. monterad i en låg lätt ram.
3 timmar på is kommer att sätta både motorer och dubb på prov. det går tungt med dubb.
jag satt förra året och letade dubb, och det här var enda hemsidan jag hittade där det fanns dubb i lämplig längd för mopeddäck.
http://www.wipertec.fi/mcdubbar.php
en låda dubb från fabriken brukar vara 5 kartonger om 500 eller 1000 dubb, beroende på dubbstorlek. så jag försökte inte ens kontakta dom.
jag har inga planer på att vara med och åka på trollebosjön. men jag är gärna med på en dubbeställning.
1000 dubb kan jag köpa.
en näve dubborrar skulle jag ochså behöva. dom håller max 500 hål sen är dom bara att kasta.
Limdubba är ett kladdgöra, bara så ni vet.
gjorde en snabb googling men hittade ingen sida som säljer dubb online. så dela gärna med er om ni vet var man köper dubb.
erlan
Postat: 01 dec 2013, 15:18
av Peppe^
Duger bra med skruv från Biltema, limma fast slang på insidan bara.
Jag har kört med såna på Färnsjörepan i många år.
Postat: 01 dec 2013, 15:31
av erlan
jag personligen är ju närmast ute efter dubb för ett allround vinterdäck.
och vad gäller trollbo så såg jag i reglerna att det inte var tillåtet med vassa dubb, vilket jag tolkar som att plåtskruv på gammaldags vis inte är tillåtet.
så det kan kanske vara bra att visa några tips i god tid.
kanske en bild på däcket du kört med på färnsjörepan?
erlan
Postat: 01 dec 2013, 17:43
av Peppe^
Ska höra med Masen om däcken är godkända eftersom dom är ganska vassa, utsticket är inte speciellt långt men...
Har tyvärr inget kort, kan fixa det sen om du vill.