Puch - höjning av avgasport?????
Alla mäter kanske inte med gradskiva...blyfot skrev:Förstår nt varför alla promt ska veva runt en gradskiva när det går att räkna fram betydligt mindre pilligt
Enkelt program här.
http://puchverkstan.com/duration.xls
Båda metoderna har för och nackdelar. En fördel med gradskiva är att man inte behöver veta slaglängd, längd på vevstake och däckhöjd. Om cylindern inte sitter på en motor är det förstås mycket enklare att mäta med skjutmått och beräkna durationerna om man har övriga värden som måste vara kända.
Jag fördrar gradskiva före mätning av durationer, jag tycker det blir mera exakt då! Använt en gradskiva som jag
utskrivet på en självhäftande CD-Label klistrat på svänghjulet, blir ej 100% så jag ska göra en större!
Angående höja avgas porten 2mm så tror jag en detta är nåt problem..
Jag har tagit betydligt mera än så med bra resultat....**ler**
En orgi/cylle har ca. avg,duration på tex 145grader en höjning med 2mm = ca 157g är okej enligt mig iaf.
utskrivet på en självhäftande CD-Label klistrat på svänghjulet, blir ej 100% så jag ska göra en större!
Angående höja avgas porten 2mm så tror jag en detta är nåt problem..

Jag har tagit betydligt mera än så med bra resultat....**ler**
En orgi/cylle har ca. avg,duration på tex 145grader en höjning med 2mm = ca 157g är okej enligt mig iaf.

Har kollat lite på denna men stämmer den verkligen i sina kalkyler?blyfot skrev:Förstår nt varför alla promt ska veva runt en gradskiva när det går att räkna fram betydligt mindre pilligt
Enkelt program här.
Alla andra program kräver slaglängd och vevstakslängd för att kalkylera durationerna, hur gör denna kalkylerna?
Missar jag något?
japp, du missar något ;) om man knäcker lösenordet till excelarket så hittar man en massa gömda celler och om man snokar lite bland de gömda cellerna så finns både slaglängd och vevstakslängd fast 43 resp. 90 för Puch då förstås så det går inte att räkna på några andra märken med det excel-arket.Coolvette skrev:Har kollat lite på denna men stämmer den verkligen i sina kalkyler?blyfot skrev:Förstår nt varför alla promt ska veva runt en gradskiva när det går att räkna fram betydligt mindre pilligt
Enkelt program här.
Alla andra program kräver slaglängd och vevstakslängd för att kalkylera durationerna, hur gör denna kalkylerna?
Missar jag något?
Man måste dock vara noga med att sätta in rätta höjden från kolvkanten till toppen av cylindern i TDC, annars blir det fel.
Jag har FÖR mig att jag någon gång för länge sedan ägnade en hel förmiddag åt att kontrollera att det stämde, jag tog fram en egen formel med excelkommandon, man måste omvandlas från grader till radianer + cosinussatsen kors och tvärs när man ska räkna ut det hela.
Rörelsen upp/ner går ju olika långt per vevaxelgrader beroende på hur lågt ut från centrumlinjen som vevtappen befinner sig (hoppas att du fattar vad jag menar)
nu för tiden kör jag med ett billigt köpe-program som har de funktionerna jag vill. jag hittade det här http://www.porting-programs.com
Det bör man ju tänka på när man jämför durationer på motorer av olika fabrikat och med olika slaglängd.blyfot skrev:Rörelsen upp/ner går ju olika långt per vevaxelgrader beroende på hur lågt ut från centrumlinjen som vevtappen befinner sig (hoppas att du fattar vad jag menar)
Ju längre från vevaxelns centrumlinje som ett hål med ett bestämt mått sitter, så kommer durationen i grader att öka.
Borde det väl bli...

Är inte säker på hur du menar där.Frolzon skrev:Det bör man ju tänka på när man jämför durationer på motorer av olika fabrikat och med olika slaglängd.blyfot skrev:Rörelsen upp/ner går ju olika långt per vevaxelgrader beroende på hur lågt ut från centrumlinjen som vevtappen befinner sig (hoppas att du fattar vad jag menar)
Ju längre från vevaxelns centrumlinje som ett hål med ett bestämt mått sitter, så kommer durationen i grader att öka.
Borde det väl bli...
Med hål menar du port i cylindern? I så fall är det inte rätt eftersom om "hålet" sitter långt från centrum så är ju bara kolven större och flyttar ut "hålet" vevstaken kommer göra samma rörelse om kolven är liten som stor eftersom den är fäst i kolvbulten och därmed är centrerad. Det är bara avståndet från centrumlinje och vevaxelns längd som påverkar.
Vad man kanske bör säga är att motorer med olika slaglängd påverkas olika av tex. 1mm höjning av en port. Det går alltså inte att rekommendera en viss höjning i mm på en puchmotor till en annat märke med annan slaglängd, då blir det annan duration
Se kladdet nedan

Halva slaglängden ger radien på var vevtappen sitter från centrum, vevstakens längd är känd och det bildas en triangel som man kan räkna ut sidorna på vid ett känt antal vevaxelgrader, man måste räkna ut de två okända vinklarna i triangeln innan sidorna kan beräknas.

Jo, du har helt rätt, jag skrev:blyfot skrev:Är inte säker på hur du menar där.Frolzon skrev:Det bör man ju tänka på när man jämför durationer på motorer av olika fabrikat och med olika slaglängd.blyfot skrev:Rörelsen upp/ner går ju olika långt per vevaxelgrader beroende på hur lågt ut från centrumlinjen som vevtappen befinner sig (hoppas att du fattar vad jag menar)
Borde det väl bli...
Med hål menar du port i cylindern? I så fall är det inte rätt eftersom om "hålet" sitter långt från centrum så är ju bara kolven större och flyttar ut "hålet" vevstaken kommer göra samma rörelse om kolven är liten som stor eftersom den är fäst i kolvbulten och därmed är centrerad. Det är bara avståndet från centrumlinje och vevaxelns längd som påverkar.
Vad man kanske bör säga är att motorer med olika slaglängd påverkas olika av tex. 1mm höjning av en port. Det går alltså inte att rekommendera en viss höjning i mm på en puchmotor till en annat märke med annan slaglängd, då blir det annan duration
Se kladdet nedan
Halva slaglängden ger radien på var vevtappen sitter från centrum, vevstakens längd är känd och det bildas en triangel som man kan räkna ut sidorna på vid ett känt antal vevaxelgrader, man måste räkna ut de två okända vinklarna i triangeln innan sidorna kan beräknas.
"...motorer av olika fabrikat och med olika slaglängd."
Naturligtvis skulle jag ha skrivit: "...motorer av olika fabrikat som har olika slaglängd."
Det är ju bara slaglängden som påverkar.
Var nog lite trött när jag skrev...