Sida 2 av 2

Postat: 02 dec 2013, 16:30
av Rexxy
Dom där durationstiderna kontra varvtal får man ta med en liten nypa salt. Man kan lätt varva upp emot 13-14000rpm med 190 grader avgas och 130 grader spol. Avgasröret, förgasare, tändpunkt och en massa saker spela stor roll! 8)

Postat: 03 dec 2013, 20:49
av Micke S
blyfot skrev:Förstår nt varför alla promt ska veva runt en gradskiva när det går att räkna fram betydligt mindre pilligt :D
Enkelt program här.
http://puchverkstan.com/duration.xls
Alla mäter kanske inte med gradskiva...

Båda metoderna har för och nackdelar. En fördel med gradskiva är att man inte behöver veta slaglängd, längd på vevstake och däckhöjd. Om cylindern inte sitter på en motor är det förstås mycket enklare att mäta med skjutmått och beräkna durationerna om man har övriga värden som måste vara kända.

Postat: 03 dec 2013, 22:07
av billykid
Jag fördrar gradskiva före mätning av durationer, jag tycker det blir mera exakt då! Använt en gradskiva som jag
utskrivet på en självhäftande CD-Label klistrat på svänghjulet, blir ej 100% så jag ska göra en större!

Angående höja avgas porten 2mm så tror jag en detta är nåt problem.. :!:
Jag har tagit betydligt mera än så med bra resultat....**ler**

En orgi/cylle har ca. avg,duration på tex 145grader en höjning med 2mm = ca 157g är okej enligt mig iaf. :!:

Postat: 04 dec 2013, 23:15
av BjörnK
Får inse att jag inte ligger i nivå med er, vad gäller kunskaper om durationer, gradskivor etc.
Men ett par millimeter verkar tydligen ok att fila?

Postat: 10 jan 2014, 23:44
av Coolvette
blyfot skrev:Förstår nt varför alla promt ska veva runt en gradskiva när det går att räkna fram betydligt mindre pilligt :D
Enkelt program här.
http://puchverkstan.com/duration.xls
Har kollat lite på denna men stämmer den verkligen i sina kalkyler?

Alla andra program kräver slaglängd och vevstakslängd för att kalkylera durationerna, hur gör denna kalkylerna?

Missar jag något?

Postat: 11 jan 2014, 00:46
av blyfot
Coolvette skrev:
blyfot skrev:Förstår nt varför alla promt ska veva runt en gradskiva när det går att räkna fram betydligt mindre pilligt :D
Enkelt program här.
http://puchverkstan.com/duration.xls
Har kollat lite på denna men stämmer den verkligen i sina kalkyler?

Alla andra program kräver slaglängd och vevstakslängd för att kalkylera durationerna, hur gör denna kalkylerna?

Missar jag något?
japp, du missar något ;) om man knäcker lösenordet till excelarket så hittar man en massa gömda celler och om man snokar lite bland de gömda cellerna så finns både slaglängd och vevstakslängd fast 43 resp. 90 för Puch då förstås så det går inte att räkna på några andra märken med det excel-arket.
Man måste dock vara noga med att sätta in rätta höjden från kolvkanten till toppen av cylindern i TDC, annars blir det fel.

Jag har FÖR mig att jag någon gång för länge sedan ägnade en hel förmiddag åt att kontrollera att det stämde, jag tog fram en egen formel med excelkommandon, man måste omvandlas från grader till radianer + cosinussatsen kors och tvärs när man ska räkna ut det hela.
Rörelsen upp/ner går ju olika långt per vevaxelgrader beroende på hur lågt ut från centrumlinjen som vevtappen befinner sig (hoppas att du fattar vad jag menar)

nu för tiden kör jag med ett billigt köpe-program som har de funktionerna jag vill. jag hittade det här http://www.porting-programs.com

Postat: 11 jan 2014, 03:33
av Frolzon
blyfot skrev:Rörelsen upp/ner går ju olika långt per vevaxelgrader beroende på hur lågt ut från centrumlinjen som vevtappen befinner sig (hoppas att du fattar vad jag menar)
Det bör man ju tänka på när man jämför durationer på motorer av olika fabrikat och med olika slaglängd.
Ju längre från vevaxelns centrumlinje som ett hål med ett bestämt mått sitter, så kommer durationen i grader att öka.
Borde det väl bli... :roll:

Postat: 11 jan 2014, 09:30
av Coolvette
Att där fanns en kalkyl i bakgrunden är ju klart, jag fattade. bara inte att den var låst till Puch.

I Rexxys program, liksom i andra, kan man ju sätta dom parametrar jag saknar, slag- och staklängd.

Eftersom jag har en Sachs blir det till att använda något av dom andra.

Postat: 11 jan 2014, 09:38
av blyfot
Frolzon skrev:
blyfot skrev:Rörelsen upp/ner går ju olika långt per vevaxelgrader beroende på hur lågt ut från centrumlinjen som vevtappen befinner sig (hoppas att du fattar vad jag menar)
Det bör man ju tänka på när man jämför durationer på motorer av olika fabrikat och med olika slaglängd.
Ju längre från vevaxelns centrumlinje som ett hål med ett bestämt mått sitter, så kommer durationen i grader att öka.
Borde det väl bli... :roll:
Är inte säker på hur du menar där.
Med hål menar du port i cylindern? I så fall är det inte rätt eftersom om "hålet" sitter långt från centrum så är ju bara kolven större och flyttar ut "hålet" vevstaken kommer göra samma rörelse om kolven är liten som stor eftersom den är fäst i kolvbulten och därmed är centrerad. Det är bara avståndet från centrumlinje och vevaxelns längd som påverkar.

Vad man kanske bör säga är att motorer med olika slaglängd påverkas olika av tex. 1mm höjning av en port. Det går alltså inte att rekommendera en viss höjning i mm på en puchmotor till en annat märke med annan slaglängd, då blir det annan duration

Se kladdet nedan :D

Halva slaglängden ger radien på var vevtappen sitter från centrum, vevstakens längd är känd och det bildas en triangel som man kan räkna ut sidorna på vid ett känt antal vevaxelgrader, man måste räkna ut de två okända vinklarna i triangeln innan sidorna kan beräknas.

Bild

Postat: 11 jan 2014, 13:03
av Frolzon
blyfot skrev:
Frolzon skrev:
blyfot skrev:Rörelsen upp/ner går ju olika långt per vevaxelgrader beroende på hur lågt ut från centrumlinjen som vevtappen befinner sig (hoppas att du fattar vad jag menar)
Det bör man ju tänka på när man jämför durationer på motorer av olika fabrikat och med olika slaglängd.
Ju längre från vevaxelns centrumlinje som ett hål med ett bestämt mått sitter, så kommer durationen i grader att öka.
Borde det väl bli... :roll:
Är inte säker på hur du menar där.
Med hål menar du port i cylindern? I så fall är det inte rätt eftersom om "hålet" sitter långt från centrum så är ju bara kolven större och flyttar ut "hålet" vevstaken kommer göra samma rörelse om kolven är liten som stor eftersom den är fäst i kolvbulten och därmed är centrerad. Det är bara avståndet från centrumlinje och vevaxelns längd som påverkar.

Vad man kanske bör säga är att motorer med olika slaglängd påverkas olika av tex. 1mm höjning av en port. Det går alltså inte att rekommendera en viss höjning i mm på en puchmotor till en annat märke med annan slaglängd, då blir det annan duration

Se kladdet nedan :D

Halva slaglängden ger radien på var vevtappen sitter från centrum, vevstakens längd är känd och det bildas en triangel som man kan räkna ut sidorna på vid ett känt antal vevaxelgrader, man måste räkna ut de två okända vinklarna i triangeln innan sidorna kan beräknas.
Jo, du har helt rätt, jag skrev:
"...motorer av olika fabrikat och med olika slaglängd."
Naturligtvis skulle jag ha skrivit: "...motorer av olika fabrikat som har olika slaglängd."

Det är ju bara slaglängden som påverkar.
Var nog lite trött när jag skrev... :)

Postat: 11 jan 2014, 14:40
av blyfot
Frolzon skrev:
Det är ju bara slaglängden som påverkar.
Var nog lite trött när jag skrev... :)
Mjaaaaa ;) vevstakens längd påverkar också det hela, se bilden ovan

Postat: 11 jan 2014, 16:06
av Frolzon
blyfot skrev:
Frolzon skrev:
Det är ju bara slaglängden som påverkar.
Var nog lite trött när jag skrev... :)
Mjaaaaa ;) vevstakens längd påverkar också det hela, se bilden ovan
Jovisst, det hade nog räckt att jag skrivit "...olika motorfabrikat" bara... :oops: