Bra membranförgasare?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Min erfarenhet av membranförgasare är samma som G-son skriver i andra tråden. Om det varit någon fördel med en sådan förgasare så hade dom används i RR o motocross. Dom kan ju vara bättre än en gammal kyrkport,
men inte jämfört med en modern trottelförgasare.
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

Om man tänker sig att en motorsåg jobbar mest på full gas eller tomgång. Känns inte speciellt lämpligt på en gatmoppe :hmm:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

SachsMekarn skrev:Om man tänker sig att en motorsåg jobbar mest på full gas eller tomgång. Känns inte speciellt lämpligt på en gatmoppe :hmm:
nja, nog använder man hela registret på en motorsåg, även om den går mesta tiden på full gas, så är låg och mellanregister nog så viktiga.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

Skunkworkz skrev:Min erfarenhet av membranförgasare är samma som G-son skriver i andra tråden. Om det varit någon fördel med en sådan förgasare så hade dom används i RR o motocross. Dom kan ju vara bättre än en gammal kyrkport,
men inte jämfört med en modern trottelförgasare.
fördelen är att dom tar lite plats. det kan ju vara trångt i många gamla moppar.

Bild

bilden visar inte riktigt hur trångt det egentligen är, men dellorto UA19 var det största jag fick dit, och det är tveksamt om det går in under kåpan.
men ska väl gå att provköra med.

erlan
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

Skunkworkz skrev:Om det varit någon fördel med en sådan förgasare så hade dom används i RR o motocross.
Det där tankesättet gillar jag, det stämmer nästan alltid.
Jag tyckte att jag ville prova en membranare bara för storleken och för att komma åt dom där enkla inställningsmöjligheterna av munstycken som en sån där förgasare har :D

jag undrar varför han föreslog en HW när fler här snackar om HL?
kanske HW är en nyare modell som inte funnits så länge
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

HL är en gammal förgasare som satt på 60tals motorsågar.
HW är en förgasare utvecklad för racing. med dess för o nackdelar
(dåligt tomgångs system, saknar choke).
erland, den lilla storleken är såklart en fördel. Men har aldrig
fått en membranförgasare att funka bra på mellangas, fullgas
o tomgång har funkat ok.
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Skunkworkz skrev:HL är en gammal förgasare som satt på 60tals motorsågar.
HW är en förgasare utvecklad för racing. med dess för o nackdelar
(dåligt tomgångs system, saknar choke).
erland, den lilla storleken är såklart en fördel. Men har aldrig
fått en membranförgasare att funka bra på mellangas, fullgas
o tomgång har funkat ok.
Tycker mig uppleva samma fenomen med Flatside-förgasarna (bara skiva som trottel och ingen nål). Höll på i somras med att bestycka Dellorto SHBC 19 (flatside) till gilera. Fick den att gå bra på full kareta och tomgång, mellanregistret ett ständigt fyrtaktande. OAVSETT hur jag gjorde.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Skriv svar