Sida 2 av 2
re
Postat: 26 dec 2013, 13:30
av HillBilly
E85 har en otäck förmåga att sabba membranen så dom blir slappa
motorsågar o andra membranfuggar är inte gjorda för E85
vill du vara säker så kör på aspen eller liknande
Re: re
Postat: 26 dec 2013, 15:24
av erlan
HillBilly skrev:E85 har en otäck förmåga att sabba membranen så dom blir slappa
motorsågar o andra membranfuggar är inte gjorda för E85
vill du vara säker så kör på aspen eller liknande
intresant att höra. det gör mig nyfiken på vad det är för material i såna membran.
erlan
re
Postat: 26 dec 2013, 15:45
av HillBilly
kompisen har en firma som reparerar gräsklippare ,röjsågar ,motorsågar
jag har sett när det kommer in sågar som gått på E85 ,
membranen blir nästan upplösta pga att dom inte tål etanol /metanol
även handelsbensin 95 oktan har samma egenheter
Postat: 26 dec 2013, 17:03
av erlan
ja jag tror dig,jag blir bara nyfiken, för när jag experimenterade med E85
så läste jag på så mycket jag kunde hitta om material och etanol.
och jag hittade inga material som tålde bensin men påverkades av etanol.
när du säger att dom även påverkas av bensin så blir det mer logiskt.
dagens bensin är ju en j-vl- sk-tsoppa.
om du sagt att sågarna först körts på bensin och man sedan bytt till E85 med ett menbran redan påverkat av bensin så låter det mycket troligare.
när du söger att membranen blivit förstörda av E85 så förutsätter jag att dom membranen inte varit i kontakt med, och påverkade av bensin.
men jag blir även nyfiken på om det kan vara så att E85 kan påverka material som tål ren etanol och ren bensin var för sig?
Metanol däremot har jag ingen koll på, annat än att den är korrosiv mot vissa metaller.
erlan
Postat: 27 dec 2013, 02:44
av 56:an
erlan skrev:kapa så grov ved är för motorsågen att jämföra med en tuff crossbana för en trimmad moppe. d.v.s. väldigt hård körning, så jag skulle i alla fall köra klart det på aspenbränsle innan jag började experimentera. jag har kört en såg så varm på sommaren att packboxarna på vevaxeln tagit skada. och då var det normalgrov björk.
erlan
Jo, så får det bli. Aspenbensinen är bra och det är inte så värst mycket kvar nu och kapa fast det är mera än jag visat på bilderna. Husqvarna 154:an går som tåget och varje kväll när jag kommit hem blåser jag den ren, tankar olja och bensin samt filar kedjan. En vass kedja är A och O, komma med en slö kedja är inte lönt för då blir det bara skit av alltihop....
erlan skrev:sen har E85 en annan egenskap som är lite lurig. den tänder och förbränns bättre vid extremt mager blandning än bensin. på bensin märker man tydligare att motorn är "trög" och känns seg om blandningen blir för mager.
erlan
Det där märker jag på Amazonen. För mager blandning på bensin storknar motorn men på E85 eller blandningen jag kör på så storknar inte motorn den bara drar lite sämre. För hög belastning kall kan den däremot storkna och stanna men det är nog för jag har fotogen i blandningen.
Att ha E85 i tanken kan lätt förleda en att tro man kör på etanol men det gör man
inte. E85 är ett
blandbränsle på 1/4 del bensin och 3/4 etanol vintertid. Kolvätena i bensinen gör att avgaserna fortfarande är farliga och för min del är faktiskt bränsleblandningen 50% bensin och det resterande är då 30% etanol samt 20% fotogen. Högre andel fotogen blir inte bra för då kommer spikningar i motorn vilket man nu märker då blir ganska tunga lass.
Motorn startar kall men jag förvärmer ändå alltid med motorvärmaren om det finns möjlighet. Det är extra viktigt nu när bränslet innehåller fotogen som har en betydligt högre både flampunkt och kokpunkt jämfört med bensin och etanol.
Kall motor och fotogen är inte bra för fotogenen kondenserar mot dom kalla cylinderväggarna och tvättar bort oljefilmen så motorslitaget ökar.
Fotogen är egentligen inget bra motorbränsle men den har ändå en fördel som gjorde en överlägsen inom lantbruket. Liksom diesel är flampunkten hög och därmed är inte fotogen riktigt så brandfarligt vilket gjorde att myndigheterna tillät viss lagring av fotogen hos förbrukarna och därmed fick motorfotogenen ett berättigande.
Bensin är riktigt brandfarligt. Flampunkten ligger på -40 grader
Flampunkten på etanol är +12 grader nånting och därmed blir motorer svårstartade vid kyla.
Flampunkten på fotogen är ganska lik diesel, alltså c:a +50 grader
Fotogenen fordrar därför förvärmingsanordning för att fungera i en tändstiftsmotor.
Postat: 27 dec 2013, 03:44
av Frolzon
erlan skrev:...men jag blir även nyfiken på om det kan vara så att E85 kan påverka material som tål ren etanol och ren bensin var för sig?
erlan
Jodå, MTBE ingår även i E85-soppan och det är ett starkt lösningsmedel som löser upp gummi, syntet och plastmaterial.

Postat: 27 dec 2013, 03:58
av 56:an
Ersätter tetraetylblytillsatsen som oktanhöjare och finns visst mest i bensin 98. Kan knappast behövas i etanol som redan har väldigt högt oktantal.
"MTBE har fått stor teknisk betydelse som oktantalshöjande komponent i motorbensin i stället för de tidigare använda blyföreningarna. Bensin 98 oktan kan innehålla cirka 7 % MTBE. Den används också som lösningsmedel."
http://sv.wikipedia.org/wiki/MTBE
Postat: 27 dec 2013, 04:13
av Frolzon
56:an skrev:Ersätter tetraetylblytillsatsen som oktanhöjare och finns visst mest i bensin 98. Kan knappast behövas i etanol som redan har väldigt högt oktantal.
"MTBE har fått stor teknisk betydelse som oktantalshöjande komponent i motorbensin i stället för de tidigare använda blyföreningarna. Bensin 98 oktan kan innehålla cirka 7 % MTBE. Den används också som lösningsmedel."
http://sv.wikipedia.org/wiki/MTBE
Jaa... Och om E85 står det i alla fall så här:
"...Förutom etanol och bensin innehåller detta bränsle även denatureringsmedlen MTBE/ETBE och isobutanol.
http://sv.wikipedia.org/wiki/E85_%28br%C3%A4nsle%29
Postat: 27 dec 2013, 04:29
av 56:an
Det måste väl vara den andel MTBE som finns i bensinen som blandas med etanolen?
Och i så fall är andelen MTBE i E85 väldigt liten jämfört med bensin 98 då....

Postat: 27 dec 2013, 06:39
av G-son
Det verkar tyvärr vara svårt att få fram innehållet i SS 15 54 80:2006, den svenska standard som tydligen ska reglera innehållet i E85. En stunds googlande ger mig intrycket av att den är kusin till Jesus - alla snackar om den men ingen kläcker ur sig innehållet...
Postat: 27 dec 2013, 20:09
av Frolzon
G-son skrev:Det verkar tyvärr vara svårt att få fram innehållet i SS 15 54 80:2006, den svenska standard som tydligen ska reglera innehållet i E85. En stunds googlande ger mig intrycket av att den är kusin till Jesus - alla snackar om den men ingen kläcker ur sig innehållet...
Och den är i sin tur ersatt med SS 155 480:2012
"Lägg i varukorg 545 SEK"
http://www.sis.se/petroleum-och-motsvar ... 1554802012