Sida 2 av 3
Postat: 31 dec 2013, 18:01
av andazon
Blev inspirerad av Mats T's bygge med 2-vxl , 50 cc och 24 mm förgasare med reed ventiler och tänkte se hur långt det går att komma med en gammal original cylinder och en fet förgasare...
Men då gäller det ju att först och främst att få alltihop att starta överhuvudtaget
// Andazon
Postat: 01 jan 2014, 11:55
av Sven
mina två mopeder med samma problem startade och gick hyfsatt på tomgång med då man gasade gick det nästan inte alls att få upp varv
nu var det på zundapp cx50 dom har ett annat avgassystem om man jämför med vanliga veteranmoppar men jag bytte slutdämparen till en burk ifrån yamaha DT
jag har även varit med om att sachsar i min bekantskapskrets har blivet slöa under färd och helt tappat orken.
Då har man tagit bort burken längst bak på ljuddämparen och petat ut lite sot så har det gått bra sedan . Det är endast några små hål i burken som avgaserna ska ut genom, din trimning kan ha skakat löst sot och skit som har fastnat i dom små hålen.
Postat: 01 jan 2014, 15:47
av andazon
Fick fart på eländet till slut
Fick använda mig av följande teknik:
Stäng soppakranen, och töm ur soppan ur slangen.
Kicka som en idiot tills den startar.
Gasa, gasa, varva, varva...
på med soppaslangen & öppna kranen igen.
Ut & kör
Varvar som tusan, men stendöd under halvt maxvarv...
Ska kolla med gps senare i veckan...
// Andazon
Postat: 01 jan 2014, 16:38
av ilo55cc
Funkar förgasaren som den ska? Håller flottören tätt? Tycker det låter som den surar ner sig rejält. Sen måste jag hålla med Fatchance att du kanske var lite väl entusiastisk med filen.

Postat: 01 jan 2014, 18:43
av erlan
har sett mer än en ljuddämpare som haft den ovala kupade brickan som ligger längst bak bak i det lilla röret, vänd fel. den ska hakupningen innåt.
jag har en gång fått tipset att längden på insuget ska harmonera med insugsduratinen så "baksprutet" vänder precis vid bakkant på förgasaren.
erlan
Postat: 01 jan 2014, 19:03
av andazon
Intressant det du säger om att längden på insuget ska anpassas till insugsdurationen, erlan.
Har du sett någon ekvation för att räkna ut den någonstans?
Är det kanske därför som insugen är längre på "5,5hk" + 60 cc cylindrarna?
// Andazon
Postat: 01 jan 2014, 19:19
av erlan
nej någon formel har jag inte. han som tipsade mig testade sig fram.
han var om jag fattade det rätt, låst vid en viss förgasare och cylinder.
som fick fritt bearbetas. så han fick kalibrera kolven så det stämde.
miniracing skala 1:5. 22cc grästrimmermotor. mellan 4 och 5 hk. 10 kg bil.
erlan
Postat: 02 jan 2014, 11:05
av Thomas L
Jag tycker du ska testa en annan förgasare. Det låter som att förgasaren är för stor. Det kan även vara så att det finns en kant någonstans mellan förgasare, insugsrör eller insug som stör luftströmmen.
Någon nämnde även avgassystemet vilket är fullt möjligt eftersom din motor inte verkar ha jämt flöde hela vägen från förgasare till avgas.
Har du en kolv utan jack så prova även den eftersom du har slipat insuget uppåt vilket inte är bra. Insuget slipas neråt och åt sidorna, utblåset uppåt och åt sidorna, spolkanalerna behöver man i princip alldrig röra.
Om du sätter i en orörd kolv, byter förgasare (17mm kanske?) och monterar en avgassystem som har bättre flås så borde det fungera. Sista punkten blir annars att justera tändningen.
Postat: 02 jan 2014, 12:12
av andazon
Cylindern som jag använt är en som jag hittade hos en släkting förra sommaren och som legat där sedan 80-talet. Den var redan urpluggad och uppborrat insug.
Jag har endast slipat ur insug nedåt + utblås uppåt, samt justerat bägge sidledes. Då kolven täckte halva spolkanalen i nedersta läget, så har jag även justerat kolvtoppen så att spolkanalerna öppnar helt. De har även fått en liten justering uppåt + bakåt mot insuget. Naturligtvis så har de blivit vidgade också.
Förgasaren (ca 13 x 15 mm) köpte jag "färdig" på Tradera för en hundring.
Går det inte att få fart på denna cylinder, så finns det fler att försöka skrämma upp lite senare...
Jag ska prova framöver med annan förgasare, en orörd kolv + grövre avgas.
Var ute och testade idag med gps, snyft...
Gjorde ca 28 på 1:an och 41 på 2:an med original drevning och lite dåligt med luft i däcken...
Så att man nästan får skämmas
// Andazon
Postat: 02 jan 2014, 12:14
av Patrik
andazon skrev:
Varvar som tusan, men stendöd under halvt maxvarv...
Låter som du skulle behöva 6-7 växlar till.
Att det spottar ur förgasaren verkar ju inte så konstigt, på en orörd cylinder å kolv så har ju insuget stängt för länge sedan och håller på att knåda ihop gaserna inför sin resa genom överströmmarna men nu så kilar ju en del av blandningen ut tillbaka genom insuget istället.
Mvh Patrik
Postat: 02 jan 2014, 16:38
av Thomas L
andazon skrev:Cylindern som jag använt är en som jag hittade hos en släkting förra sommaren och som legat där sedan 80-talet. Den var redan urpluggad och uppborrat insug.
Jag har endast slipat ur insug nedåt + utblås uppåt, samt justerat bägge sidledes. Då kolven täckte halva spolkanalen i nedersta läget, så har jag även justerat kolvtoppen så att spolkanalerna öppnar helt. De har även fått en liten justering uppåt + bakåt mot insuget. Naturligtvis så har de blivit vidgade också.
Förgasaren (ca 13 x 15 mm) köpte jag "färdig" på Tradera för en hundring.
Går det inte att få fart på denna cylinder, så finns det fler att försöka skrämma upp lite senare...
Jag ska prova framöver med annan förgasare, en orörd kolv + grövre avgas.
Var ute och testade idag med gps, snyft...
Gjorde ca 28 på 1:an och 41 på 2:an med original drevning och lite dåligt med luft i däcken...
Så att man nästan får skämmas
// Andazon
41 km/h var kanske inte så mycket att hurra för...men skämmas...nej. Halva nöjet med gamla mopeder är ju att skruva.
Kombinationen av portning & förgasare ska teoretiskt sett ge din gamla sachs mer krut än så. Själv har jag ingen bra erfarenhet när det gäller att meka och få fart på Sachs gamla gjutjärnsgrejer, tycker de är onödigt svåra att få bra fart på.
Kör nu uteslutande Zündapp som förvisso är extremt lättrimmade men en gammal EKF Sachs motor skulle jag inte tacka nej till.
Fortsätt skruva och uppdatera tråden

Postat: 02 jan 2014, 20:45
av Mats T
andazon skrev:Cylindern som jag använt är en som jag hittade hos en släkting förra sommaren och som legat där sedan 80-talet. Den var redan urpluggad och uppborrat insug.
Jag har endast slipat ur insug nedåt + utblås uppåt, samt justerat bägge sidledes. Då kolven täckte halva spolkanalen i nedersta läget, så har jag även justerat kolvtoppen så att spolkanalerna öppnar helt. De har även fått en liten justering uppåt + bakåt mot insuget. Naturligtvis så har de blivit vidgade också.
Förgasaren (ca 13 x 15 mm) köpte jag "färdig" på Tradera för en hundring.
Går det inte att få fart på denna cylinder, så finns det fler att försöka skrämma upp lite senare...
Jag ska prova framöver med annan förgasare, en orörd kolv + grövre avgas.
Var ute och testade idag med gps, snyft...
Gjorde ca 28 på 1:an och 41 på 2:an med original drevning och lite dåligt med luft i däcken...
Så att man nästan får skämmas
// Andazon
Skäms inte
Goda råd finnes !!
Välkommen

Postat: 02 jan 2014, 22:59
av Rexxy
Nej, inte ska du skämmas! Alla har vi varit där, och gjort misstag. Och man lär ju sig inte om man aldrig gör fel.
Tänk på att när du kör på höga durationer på en 2-taktare, kräver den ett aktivt avgassystem för att funka skapligt! Så bygg dig en pipa, eller köp dig en. Du kommer känna STOR skillnad med ett aktiv system kan jag lova!
Postat: 04 jan 2014, 23:50
av andazon
Då har jag två saker att ta upp:
Mats T: Jag skickar ett PM med en fråga om det går bra.
Angående Rexxy's kommentar om en avstämd pipa, så är jag inne på samma sak. Dock så har jag det lilla problemet att pipdiametern om jag räknar den via "lilla ligisten" hamnar på en innerdiameter på kröken på ca 30 mm, och ytterdiameter är ju som bekant 28 mm på originalkröken.
Är det då så enkelt som att bara se till att ha samma invändiga volym på kröken (klenare diameter = längre) ?
Eller ska jag hellre kapa originalkröken strax efter avgasmuttern och häkta på en 32 mm istället?
// Andazon
Postat: 04 jan 2014, 23:55
av Micke S
Nej det är inte så enkelt. Primärpipans design styrs av varvtal- och flödesbehov.