Hjälp med cylinder Sachs (Bild)

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Hedberg skrev:Nu kom jag på hur det är :/

Det gamla hålet måste i såfall tätas/svetsas igen då det annars blir pip öppet ner i vevhuset där.

Svetsa i gjutgärn är inte jag någon hejjare på. Men det kanske finns andra som kan sånt?

Fast iofs ... Det går kanske att täta det med den brickan man får designa för att hålla vedbodbygget på plats? :)
är det du eller jag som tänker fel?
var det inte den vänstra cylindern på bilden som passar motorn du har?
i så fall ska du väl borra ett nytt hål i cylinderfoten längre in på din trimcylinder?
och det överblivna hålet hänger väl bara i luften? utanför vevhuset?
däremot så kan du ju inte montera trimcylindern om du hittar rätt motor.

men om det är en gammal cylinder så är den värd mer än en tvåväxlad motor med rätt fattning på cylindern.

erlan
Hedberg

Inlägg av Hedberg »

Den vänstra cylindern är original. Men jag vill montera den högra trim cylindern på motorn. Då måste hålet upp till vänster flyttas ut för att passa på motorn . Bulten är alltså utflyttad på min motor, inte tvärt om.
Användarens profilbild
ughla

Inlägg av ughla »

Går det inte att flytta pinnbulten i blocket eller hamnar den "i vevhuset" då så att säga? Jag skulle gärna se en en bild på mptorn utan cylinder :)
NV 1127
Hedberg

Inlägg av Hedberg »

ughla skrev:Går det inte att flytta pinnbulten i blocket eller hamnar den "i vevhuset" då så att säga? Jag skulle gärna se en en bild på mptorn utan cylinder :)
ja då hamnar den i vevhuset :) Kan ta bild när jag har plockat ur den uir ramen!

Ska nog försöka jaga tag på en blockhalvan och lösa problemet på det viset!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

ack nu ser jag ju. jag har alltid fått för mig att det var den nedre vänstra som är inflyttad.

ja då är det nog bara att skaffa en annan motor.
är det en så tidig flaka att den ska vara tvåväxlad?
annars är det väl lika bra att försöka jaga upp en treväxlad när du ändå byter?

erlan
Hedberg

Inlägg av Hedberg »

Har bestämt mig för att i första skedet trimma skiten ur denna membran cylinder. (Någon som är sugen på att hjälpa mig? ;)

Går det åt skogen så byter jag den blockhalvan som är annorlunda så är problemet ett minne blott. Motorn blir dock 500 dyrare än planerat när jag köpte den men det är sånt som händer! Varken jag eller säljaren hade en aning om att den var en annorlunda motor.

Ang flakan så är motorn köpt i efterhand. Satt 3 Vx kick på när jag köpte rishögen
Skriv svar