Sida 2 av 4
Postat: 22 jan 2014, 00:17
av HUSQVARNA SPORT
Tror att 44cc kom -55 längre slag på veven ,cyllinder gjuten ca 4mm högre på topp.-56 kom den med torr koppling och med 2vxlar i ett nytt block , samma block till både 1vxl och 2vxl ,tändningen går att byta till lilla Bosch finns i tidig ägg motor och i motor sågar bla skil .
Postat: 22 jan 2014, 01:52
av 56:an
Puchlasse skrev:Jag har en Stefa servicehandbok från 1962, där står följande " Till er ledning meddelas att våra tändspolar och svänghjul är märkta med en bokstav som anger tillverkningsåret enligt följande O=1960, P=61, R=62, S=63.
Samt en siffra som anger månaden 1 = januari osv"
Kanske inte hjälper just här, men 56an som har ett gott öga till äldre grejor kanske har nytta av kunskapen.
Jo, det var den kodnyckeln jag menade fast egentligen är den inte så svår det räcker med att lära sig alfabetet och kunna räkna till tolv
Svänghjulskåpan med "E:et" på är mysko för mej. För något år sedan såldes en likadan på Tradera och jag trodde någon hade klistrat dit en annan etikett men nu förstår jag det måste vara original från nånting men vad???

Postat: 22 jan 2014, 08:44
av NiklasHögberg
HUSQVARNA SPORT skrev:Tror att 44cc kom -55 längre slag på veven ,cyllinder gjuten ca 4mm högre på topp.-56 kom den med torr koppling och med 2vxlar i ett nytt block , samma block till både 1vxl och 2vxl ,tändningen går att byta till lilla Bosch finns i tidig ägg motor och i motor sågar bla skil .
ok då kan man säga som så att troligen ska den tidiga 55:an ha 40cc motorn o den sena 55:an ska ha 44cc motorn. eller tänker ja fel? sen har ja bara en ljuddämpare av rund modell vilket med tyder på tidig modell.
Postat: 22 jan 2014, 20:50
av NiklasHögberg
plockat av cylindern från 40cc motorn. Ny kolv satt de i den. kanonfin i veven. likaså utgående axel va glappfri. tändning fanns med fin blå gnista. så motorn finns de gott hopp för. nån som har cylinderfotspackning o toppackning te övers?

Postat: 22 jan 2014, 22:34
av HUSQVARNA SPORT
Du kommer ihåg att smörja det enda lager som går i olja dom andra är ju bensinsmorda,smörj även fett nippeln bak sida remskivan,jag är osäker när den runda dämparen kom -54 var det den kantiga, den runda finns ny tillverkad, packningar dyker upp på tradera .
Postat: 22 jan 2014, 22:43
av NiklasHögberg
HUSQVARNA SPORT skrev:Du kommer ihåg att smörja det enda lager som går i olja dom andra är ju bensinsmorda,smörj även fett nippeln bak sida remskivan,jag är osäker när den runda dämparen kom -54 var det den kantiga, den runda finns ny tillverkad, packningar dyker upp på tradera .
Hur mkt olja ska i o vilken typ? För de r väl oljeplugg ovanför utgående axeln?
Postat: 22 jan 2014, 22:52
av HUSQVARNA SPORT
Det är den stora spår skuven på framsidan motorn det ryms ca en matsked jag brukar använda motor olja som blir över från oljebytet när du har motorn lös är det lätt att töma ut gammal oja om det nu finns någe där när den sitter i ramen brukar ja oljekannan och pumpar i tills det rinner ur hålet.
Info
Postat: 22 jan 2014, 22:58
av T M
Först:
http://www.raketsport.com/husqvarna54_i ... onsbok.htm
Packningar kan man tillverka själv, material finns på Biltema
Köpte kompletta satser här:
http://www.mopedservicestaffanstorp.se/veteran
Du bör kolla/byta packningen som sitter bakom packboxen på tändnings sidan, är av kork så den sjunker ihop med åren
titta även på kabeln mellan brytare och kondensator, det fanns de som var enkelledare och koppar blir spröd med åren och brister av värme/vibrationer. Mycket svårt att hitta första gången man råkar ut för det
Re: Info
Postat: 23 jan 2014, 08:36
av NiklasHögberg
T M skrev:
Först:
http://www.raketsport.com/husqvarna54_i ... onsbok.htm
Packningar kan man tillverka själv, material finns på Biltema
Köpte kompletta satser här:
http://www.mopedservicestaffanstorp.se/veteran
Du bör kolla/byta packningen som sitter bakom packboxen på tändnings sidan, är av kork så den sjunker ihop med åren
titta även på kabeln mellan brytare och kondensator, det fanns de som var enkelledare och koppar blir spröd med åren och brister av värme/vibrationer. Mycket svårt att hitta första gången man råkar ut för det
okok ja skall kolla bakom tändplattan. men motorn hade fint komp innan ja lyfte av cylinder.
Postat: 23 jan 2014, 14:59
av NiklasHögberg
packningssats beställd. lika bra att sätta i ordentliga saker från början. svensktillverkade packningar av god kvalité skulle det vara.
Postat: 23 jan 2014, 21:23
av Racermoppe
Jag har lite dokumentation till Novolette, ägde en 3622 1956 från 1975-2009, har undrat sedan 2009 varför jag sålde den.

Kan det vara något för dig, jag har ju ingen användning för dom längre...

Postat: 23 jan 2014, 21:43
av NiklasHögberg
Racermoppe skrev:Jag har lite dokumentation till Novolette, ägde en 3622 1956 från 1975-2009, har undrat sedan 2009 varför jag sålde den.

Kan det vara något för dig, jag har ju ingen användning för dom längre...

säg ett pris på de hela så kan ja nog köpa.
Postat: 23 jan 2014, 22:01
av Racermoppe
NiklasHögberg skrev:Racermoppe skrev:Jag har lite dokumentation till Novolette, ägde en 3622 1956 från 1975-2009, har undrat sedan 2009 varför jag sålde den.

Kan det vara något för dig, jag har ju ingen användning för dom längre...

säg ett pris på de hela så kan ja nog köpa.
Ok med 100:- + 20:- för frakten?
Postat: 23 jan 2014, 22:20
av NiklasHögberg
Racermoppe skrev:NiklasHögberg skrev:Racermoppe skrev:Jag har lite dokumentation till Novolette, ägde en 3622 1956 från 1975-2009, har undrat sedan 2009 varför jag sålde den.

Kan det vara något för dig, jag har ju ingen användning för dom längre...

säg ett pris på de hela så kan ja nog köpa.
Ok med 100:- + 20:- för frakten?
Alla tiders. Pm: siffror för betalning.

nu
Postat: 28 jan 2014, 12:00
av Puchlasse
Nu har jag scannat reparationshandboken, pma en mailadress så mailar jag. Jossan fick ett ex också för hemsidan.
Lasse