Sida 2 av 2
Postat: 08 mar 2014, 14:14
av patricw
Det är nålen i förgasaren som kan sättas i olika lägen, men det låter inte som att det är den som är ditt problem.
Byte flottör
Postat: 12 mar 2014, 08:50
av Göran Hallberg
Hej, just det ! visste att det var en nål man skulle veta hur den skall sättas ... varför kan man sätta den i olika hål ?
Postat: 17 mar 2014, 15:58
av samuelsoderstrom
Hoppar in med en fråga angående flottören med... Jag skulle byta min med och beställde en ny. men den ser inte helt ut som min gamla... Den gamla har en metallring längst ner på den tjocka delen.. För att sluta tätt antar jag... Är det något jag missat att beställa till då? eller funkar det ändå?
Postat: 18 mar 2014, 05:17
av Coolvette
samuelsoderstrom skrev:Hoppar in med en fråga angående flottören med... Jag skulle byta min med och beställde en ny. men den ser inte helt ut som min gamla... Den gamla har en metallring längst ner på den tjocka delen.. För att sluta tätt antar jag... Är det något jag missat att beställa till då? eller funkar det ändå?
Förmodligen en annan tillverkare.
De tidiga Bing-förgasarna hade en flottör i tunn mässing, senare kom flottörer i svart eller vit plast, detta är kanske en eftermarknadskopia.
Om flottören har samma längd på nålen och den passar i flottörhuset borde den fungera.
Kan du visa ett foto på flottörerna sida vid sida så är det lättare att fatta?
Postat: 18 mar 2014, 07:56
av samuelsoderstrom
hittade bild från internet på dom så den översta ser ut som min gamla dock så var min mkt mer rostig... och den understa är den nya....
Flottörena ser exakt lika ut om man bortser från metallringen...
Postat: 18 mar 2014, 07:58
av Johan Lat
Inga problem att använda den utan metallringen
Re: Byte flottör
Postat: 18 mar 2014, 10:58
av erlan
Göran Hallberg skrev:Hej, just det ! visste att det var en nål man skulle veta hur den skall sättas ... varför kan man sätta den i olika hål ?
ursäkta, men det är inte så att du hör till dom som blandat ihop trottel och flottör?
trotteln har en nål som man kan justera i olika lägen för den sista finjusteringen av bränsle-luft blandningen.
erlan
Postat: 18 mar 2014, 16:58
av samuelsoderstrom
Johan Lat skrev:Inga problem att använda den utan metallringen
ok. Tack så mkt!
Postat: 19 mar 2014, 05:49
av Coolvette
samuelsoderstrom skrev:
hittade bild från internet på dom så den översta ser ut som min gamla dock så var min mkt mer rostig... och den understa är den nya....
Flottörena ser exakt lika ut om man bortser från metallringen...
För skojs (intresse) skull kan du testa den dåliga flottören, häll upp ljummet vatten i en skål och lägg flottören där, håll den under ytan med fingrarna och om det börjar bubbla har du haft en läckande flottör.
Eftersom bensin har mycket lägre ytspänning än vatten så har det i så fall kommit in bensin som har tyngt ne flottören och hindrat dess funktion.
På flottörer av mässing kunde man möjligen lödda igen hålet, beroende på hur läckan satt.