Sida 2 av 4
Postat: 05 mar 2014, 10:54
av Patrik
erlan skrev:aspen dyr. ja men i vissa lägen är man ju villig att betala för kvalitet.
Ja, å för de som kanske bara behöver en dunk eller två under en säsong är det ju inte så mycket pengar heller så.
Mvh Patrik
Postat: 05 mar 2014, 11:25
av JanneL
Har nog inte förstått varför den skulle vara bättre, förutom att den påstås vara renare för miljön men det finns påståenden om att den inte alls är renare, bara annorlunda.
får väl läsa på lite kanske
tycker ändå att det är ocker att ta ut mer än dubbla priset och bojkottar den tills vidare.
för min del kör jag betydligt mer än så i alla fall.

Postat: 05 mar 2014, 13:42
av HSE
När jag köpte ny motorsåg för två år sedan rådde firmans ägare mig att bara köra på miljöbensin, stor skillnad när de öppnar en motor sade han. De som gått på vanlig oljeblandning är sotiga och slita med de som gått på miljöbensin är som nya när de öppnas , allt enligt honom. Så varför chansa, bekvämt och mycket bättre arbetsmiljö dessutm

Postat: 05 mar 2014, 13:50
av Skunkworkz
Samma om du kör E85.
Postat: 05 mar 2014, 14:23
av Patrik
Oj oj oj, Den där diskussionen var ju ungefär som att försöka prata förstånd med någon som förnekade förintelsen..
Mvh Patrik
Postat: 05 mar 2014, 14:26
av Rexxy
Postat: 05 mar 2014, 14:35
av Patrik
Rexxy skrev:
För ändrar man oljemängden måste förgasaren justeras om.
För att det går magrare ju mer olja du har i ?
/ P
Postat: 05 mar 2014, 14:51
av ZVEZDA M50
Hej!
Även Shell V-power har etanol i sig.
När det gäller hur mycket oljeinblandning man bör ha så måste man beakta spel, ytfinnish o material samt driftsförhållande.
O givetvis vilken olja som används.
Man bör sträva efter en inblanding åt det lägre hållet för att hålla PM utsläpp på en rimligt "låg" nivå.
(men)
Äldre motorer med lågt effektuttag kan på grund av spel/material/ytfinnish kräva en olja och inblandning som för många känns onödigt hög. Tänk er en motor med stort kolvspel och repiga ytor, då krävs det nå't som tar hand om det. Fritt för egna slutsatser, ni som vill förstå handlar där efter o ni andra gör som ni vill...
Alla (utom motorerna) blir lyckliga och freden lägger sig över forumet...
Postat: 05 mar 2014, 15:21
av Skunkworkz
En lite "rolig" grej med V-power.
Jag är racemek i Swedish GT o ett av teamen som kör
Ferrari 458 fick problem med den Svenska V-powern,
bilarna gick inte bra. I reklamen heter det att den
är framtagen i samarbete med Ferrari, stämmer
knappast med den Svenska V-powern.
Postat: 05 mar 2014, 15:58
av SachsMekarn
Coolt att jobba som Racemek, lite avis faktiskt

Postat: 05 mar 2014, 16:06
av zappafan
Oktantalen för bensin är ett mått på bränslets förmåga att motstå knackning , d v s självantändning i cylindern. Man vill konstruera motorn för så högt oktantal som möjligt, eftersom det ger motorn högre effekt och lägre bränsleförbrukning. Det finns två oktantal, Researchoktantal RON och Motoroktantal MON. RON bestämmer bränslets knackningsegenskaper vid låga varvtal och accelerationer, medan MON gör det vid höga belastningar och höga varvtal.Värdet på MON är ofta viktigare än värdet på RON, eftersom det är vid höga varvtal och belastningar som knackning ger svåra motorskador.
Vanlig bensin har RON 95 och MON 85.
Alkylatbensin har RON 95 och MON 92. Detta gör att alkylatbensinen ger ett bättre skydd för svåra knackskador än vanlig bensin, speciellt vid höga varvtal och hårt belastade motorer.
Flyktighet
Flyktighet är ett samlingsnamn på bränslets avdunstningsegenskaper (ångtrycket) och kokpunktsintervallets (destillationskurvans) utseende.
Vanlig bensin har ett ångtryck mellan 70 och 95 kPa. Höga ångtryck ger ökade kolväteutsläpp och varmstartproblem på sommaren.
Vid 70 ºC har ca 30 % av bränslet kokat bort och vid 100 ºC ca hälften.
Ca 75 % av den vanliga bensinen har kokat vid 150 °C. Det är främst delen som kokar över 150 ºC, med tunga aromater som ger upphov till sotbeläggningar i motorn.
Postat: 05 mar 2014, 16:11
av 56:an
HSE skrev:När jag köpte ny motorsåg för två år sedan rådde firmans ägare mig att bara köra på miljöbensin, stor skillnad när de öppnar en motor sade han. De som gått på vanlig oljeblandning är sotiga och slita med de som gått på miljöbensin är som nya när de öppnas , allt enligt honom. Så varför chansa, bekvämt och mycket bättre arbetsmiljö dessutm

Häromdagen tog jag bort tändstiftet på Husqvarna 242SG sågen och bara kollade till det med elektrodavstånd och så... Har nog inte haft stiftet borta på flera år tror jag ...
Sen när jag tittade ner i hålet med en liten ficklampa såg jag att kolvtoppen var precis blank över en stor del av ytan
Har kört den på alkylatbensin i fem-sex-sju år nu tror jag....

Postat: 05 mar 2014, 16:17
av SachsMekarn
För några år sedan körde jag med E85 blandat med Klotz olja, då var kolv och topplock helt fritt från sot. Vill minnas att delarna var sotiga innan jag började med det bränslet.
Postat: 05 mar 2014, 17:27
av 56:an
Jag ska nog bli en Klotzare jag också

Postat: 05 mar 2014, 19:36
av Braxmatte
SachsMekarn skrev:För några år sedan körde jag med E85 blandat med Klotz olja, då var kolv och topplock helt fritt från sot. Vill minnas att delarna var sotiga innan jag började med det bränslet.
Samma när jag körde 240n på e85
25000 mil på bensin borde vl synas på kolvar och ventiler
Körde väl ett par hundra mil på e85 sen lyfte jag toppen för att plana och höja kompen
Det var rent som om den nyss var renoverad