En med JLO

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Motorn är på 1 PS eller 1 hästkraft, alltså måste motorn vara efter -61 då den nya mopedlagen kom 8)

Tidigare fick motorerna vara på högst 0,8 hk :)
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

Original är den då inte, som 56:an säger är det en fartkyld motor som byggts om till fläktkylning, så den satt inte där som ny. Motorn är en 61 (62 skulle det ha varit G50B).

Det är en M34F enligt ramnummret, men ser inte ut som en sån (förutom ramen då, mer som ett hopplock av M34F, M34U (Alpino) och 1273.

Styrfästena säger att det är en 62 (dom kom 62).

Kromade skärmar fanns inte original, MEN, Monark var inte alltid konsekvent på vad dom gjorde, har stött på kromade tankar o skärmar på andra Monarker som inte ska ha det.

Tanken likaså satt inte original, men som ovan, kan mycket väl ha sålts så.

Sadeln kom 63.

Gashandtaget satt på äldre, från runt 60 satt det inte på Monark utan då satt choken på växelhandtaget och en annan modell av gashandtag användes.

Ljusomkopplaren satt aldrig på dessa Monarker, kom på MCB-tiden.

Edit, Jag tror helt enkelt att det är en M34F som blitt ombyggd där runt 63-64 för att likna den nya Supersporten 1273 som kom då. En väldigt vanlig ombyggnad på både moppar och bilar när det kom nya modeller.
Monark var ju som sags väldigt ombyggnadsvänliga då det mesta passar mellan åren på just dessa ramar.
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Hej.

Får tacka 56:an och Amarace för den informationen.

Med tanke på de ändringar som är gjorda på moppen så behöver jag inte vara rädd för att ändra på lite småsaker.

Efterlyser följande delar :

Sidoskydden vid förgasaren, både hö & vä.

Kåpan vid tutan.

Kedjeskydd ( båda sidor )

Sedan så mottas gärna förslag på trimmning av denna motor, har sett när det monteras Puch cylle på denna motor, men tänkte mer på användning av org grejor som skall få sig en omgång med roterande fil.

Man kanske inte ska pilla på en orörd org alu cylinder alls ?

Tacksam för svar..

Stefan
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

mbc skrev:
Falkfish skrev:Hej, tackar för de svar o kommentarer som givits.

Enligt 100% säker uppgift så köptes mopeden ny i Varberg av polisen Mainer Haglund som gav denna till sin son Dennis Haglund ( båda avlidna ) när denne fyllde 15.

Dennis använde moppen under max 2 år tills min far köpte den -1965, varken Dennis eller min far har gjort några ändringar på moppen.

Farsan säger att moppen var svart och vit med helkromad tank, samt med JLO motorn som std.

Vänster fotpinne är vikbar för att kicken från motorn skall gå fritt.

Vad jag vill ha sagt med detta är att enligt uppgift så ska det inte vara en hög HPD utan en org moppe ( förutom de delar som saknas/bytts ut långt senare ) och som nämns tidigare i tråden..

Mvh
Stefan
Inte för att det egentligen har att göra med din moped, men om det är den Dennis jag tror att det är, (stämmer iallafall med ålder och hans far var polis) så höll han på att skruva och greja med allt möjligt iallafall på 90 talet, och det var väl inte omöjligt att han skruvade på 60 talet också.
Går ju tyvärr inte att fråga han då han gick bort ganska dramatiskt i början av 2000 talet om jag inte minns fel.
MBC.

Helt rätt, samma person med största sannolikhet...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

det ska bli intresant att höra om efterforskningarna efter foton ger nåt resultat.

även om den är ombyggd redan 63-64 nån gång så är den intresant som ett tidsdokument.

det är väl inte helt osanolikt att en handlare renoverat en nerkörd 15årsmoppe
som stickstrumpa under vintern. beteckningen 34F känns liksom gammal.
men å andra sidan tror jag inte att monark kastade en ram, bara för att den var märkt med fel modellbeteckning. man rensade nog lagren på delar, när man viste att det skulle bli huskvarnamotorer.

kommer du ihåg om du fick med något typintyg -65? en polisfamilj borde ha hållit ordning på det.

och angående cylindrar: aluminiumcyllen har nästan inget material runt kanalerna, så den är rätt begränsad. matcha insuget mot en 15 bing, samt bredda det lite i porten i loppet. och putsa avgasporten lite.
gjutjärnscyllen har mer material att jobba med runt kanalerna.

alternativ till puchcylindrar är bl.a. cylindern till den kinesiska påhängsmotorn som såldes av mekit. 80cc cyllen har 47 mm lopp. men det var inte helt lätt att hitta kolv med gjutjärnsringar i rätt höjd. kineskolven har 11 m kolvbult och är för låg. finns även 50cc och 70cc versioner av den. måste justeras i höjd.samma förgasarfäste som ilo, men något högre plaserat.
sen finns det en zyndappmodell som heter bergsteiger. den har en helt egen motor, med ett pinnbultsavstånd nästan lika ilo. men den är väl hög för att vara lätt att anpassa i höjd.

i båda fallen får man bygga eget/modifiera främre rör.

erlan
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

M34F hade väl inga fästen för sidokåpor va?! Dessa kom väl först 1960.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

56:an skrev:Motorn är på 1 PS eller 1 hästkraft, alltså måste motorn vara efter -61 då den nya mopedlagen kom 8)

Tidigare fick motorerna vara på högst 0,8 hk :)
Stämmer nog bra det sen köpte väl Rockwell Intern. ILO vid slutet av -59?
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

I den broshyr jag sett en gång hade m34f kåporna 1960, från och ned 61 försvann ju dom gamla beteckningarna, m34f försvann och m34u blev 1221, men jag har setr fkera från 61 där typbeteckning är den nya, men på ramnummret är det gammal beteckning, jag har en 1231 som det står 349f på ramnummret t.ex.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Inlägg av T M »

Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Tackar.

Är det dessa kåpor som skall passa som det länkas till ?

Mvh

Stefan
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Inlägg av T M »

Falkfish skrev:
Tackar.

Är det dessa kåpor som skall passa som det länkas till ?

Mvh

Stefan
Ser så ut (lånat bilden från annan tråd)
Bild
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

ilo55cc skrev:Bild

Skulle kunna vara lika sånär som på motorn.
Jlo55cc..

Sådär såg moppen ut när jag hade den, dock med det undantaget att där satt en JLO motor.
Dessutom så har jag starkt för mig att där var 3 "gälar" på sidokåporna vid förgasaren, men där är jag lite osäker dock..

Tackar för bilden..

Stefan
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Ville bara ha dessa kåpor, så jag la ett fete maxbud på de, 1299:- svenska pesetas. får se om man vinner budgivningen ;-)

S
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Kanske säljarens kompis ser det här och lägger ett bud på 1298 kr och vinner auktionen cocos_acc.gif
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Lägg upp ett par närbilder på bromsar och kedjedrev bak, det är intressant och se vad det är för hjulnav på mopeden 8)
Skriv svar