Sida 2 av 4

Postat: 15 mar 2014, 15:45
av ubbe t
Väntar med spänning

ubbe

Re: Topplock

Postat: 15 mar 2014, 20:42
av Coolvette
ubbe t skrev:Är lite nyfiken på RN Motors Sachs Högkompressions topplock.
har någon provat den.

mvh ubbe
Vi har ju en allsysslare här på forumet som tillverkar sådana, i mån av tid.
Kontakta Conrad Engström och hör om han vill tillverka ett sådant till dig.

Priset är betydligt bättre liksom finishen förmodligen, du behöver dock en stomme att skicka till honom.

Postat: 15 mar 2014, 23:04
av Jerka_59
Nu så kommer det utlovade fotot, det monterades idag och provkörning blir
imorgon om vädret tillåter :D

Bild

Postat: 15 mar 2014, 23:27
av SachsMekarn
Vilken härlig diskussion det blev! :thumb:

Det kan vara bilden som ljuger. Eller så varierar kvaliteten från tillverkaren.

Postat: 15 mar 2014, 23:39
av Skunkworkz
Vad är orsaken till att man gör så "kantiga" förbränningsrum? Ett toridal el hemi
funkar ju bättre. Är det bara för att det är lättare att tillverka?

Postat: 16 mar 2014, 02:00
av erlan
kan någon rita eller beskriva begreppet toridal för mig.
en googling gav inget svar på hur den ser ut.

erlan

Postat: 16 mar 2014, 05:51
av Frolzon
erlan skrev:kan någon rita eller beskriva begreppet toridal för mig.
en googling gav inget svar på hur den ser ut. erlan
Det kan ev. bero på att det heter toroidal... :roll:
http://trx250r.org/threads/1088-Toroida ... ber-design

Postat: 16 mar 2014, 09:59
av Patrik
Skunkworkz skrev:Vad är orsaken till att man gör så "kantiga" förbränningsrum?
Jag tror det beror på svarvarens bristande simultanförmåga att kunna veva i X och Y-led samtidigt.


/ P

Postat: 16 mar 2014, 10:24
av Patrik
Frolzon skrev:
erlan skrev:kan någon rita eller beskriva begreppet toridal för mig.
en googling gav inget svar på hur den ser ut. erlan
Det kan ev. bero på att det heter toroidal... :roll:
http://trx250r.org/threads/1088-Toroida ... ber-design
En liten spontan tanke så här på söndagsförmiddagen är att toroidalformade förbränningsrum
inte verkar vara lika lätt å få till vettiga radier i å så på en liten 38mm.

Bild

/ P

Postat: 16 mar 2014, 10:35
av Skunkworkz
Jag kör förbränningsrummen i fräsmaskin med rundmatnings bord
och en fullradie fräs, annars funkar en styrd svarv också. Det är lite
tight att få till toroidal på små borr, men om man ändå gör nytt så
kan man byta till 10 mm tändstift.

Postat: 16 mar 2014, 11:03
av erlan
en intresant följdfråga är varför välrenomerade firmor som t.ex. VRM och POLINI
gör kantiga förbränningsrum.

på den tiden jag försökte lära mig lite grunder i fyrtaktstrimning, så ansågs kilformade förbränningsrum, wedge, ge bättr förbränning än hemisfäriska. men hemin gav mer effekt p.g.a. bättre flöde.

logiskt sett borde hemi vara bäst. men trimmning är ju alltid en kompromiss.

erlan

Postat: 16 mar 2014, 11:14
av Patrik
erlan skrev:
på den tiden jag försökte lära mig lite grunder i fyrtaktstrimning, så ansågs kilformade förbränningsrum, wedge, ge bättr förbränning än hemisfäriska. men hemin gav mer effekt p.g.a. bättre flöde.


erlan
Hemin ger ju fördelen att de ger bättre utrymme för större ventiler medans det blir rätt tight med utrymme på t.ex. 440" om man vill ha i något större.

Enda gångerna jag önskar mig en Hemi istället för min 440" är vid tändstiftsbyte.
:)

/ Patrik

Postat: 16 mar 2014, 17:05
av Conrad Engström
När jag svarvar förbränningsrum, svarvar jag med en rundslipad skruvmejsel, med släppning. Lika som skrapsvarvning i trä. Det går att få vilka krusiduller man om helst. Ytan blir fin direkt, i aluminium, med sprit.

Postat: 16 mar 2014, 17:09
av Falkfish
Conrad Engström skrev:När jag svarvar förbränningsrum, svarvar jag med en rundslipad skruvmejsel, med släppning. Lika som skrapsvarvning i trä. Det går att få vilka krusiduller man om helst. Ytan blir fin direkt, i aluminium, med sprit.
Conrad...

Det är spriten som gör det :-)

Stefan

Postat: 16 mar 2014, 17:12
av Falkfish
Patrik skrev:
erlan skrev:
på den tiden jag försökte lära mig lite grunder i fyrtaktstrimning, så ansågs kilformade förbränningsrum, wedge, ge bättr förbränning än hemisfäriska. men hemin gav mer effekt p.g.a. bättre flöde.


erlan
Hemin ger ju fördelen att de ger bättre utrymme för större ventiler medans det blir rätt tight med utrymme på t.ex. 440" om man vill ha i något större.

Enda gångerna jag önskar mig en Hemi istället för min 440" är vid tändstiftsbyte.
:)

/ Patrik
Inte lätt att komma åt på en Cheva 565:a heller ska jag säga :-)

/ S