Sida 2 av 3
Re: strypning beta rr50 2t
Postat: 01 apr 2014, 19:17
av monarped
om den nu går redit me 80 eller 86 munstycket o den skulle gå tex 60 så borde de bara va o minska utblåset ännumer eller som du säger dreva den.
Re: strypning beta rr50 2t
Postat: 01 apr 2014, 20:07
av Svartsjö
Sätt i det munstycket den gick bra med.
Sen begränsar du hastigheten genom att göra ett trottelstopp av en bit bränsleslang som du monterar mellan trotteln och trottellocket.
Att den väsnas kan ha sin förklaring om du har ett öppet luftfilter av crosstyp.
Re: strypning beta rr50 2t
Postat: 01 apr 2014, 20:20
av Skunkworkz
monarped skrev:frågan e ju bara,när den såldes -01 så såldes den som 30 moppe o gick kanske 35-40 km.
då pluggen e dragen o förgasaren utbytt från 12 till 17,5mm så borde de ju bara vara att sätta dit pluggen o bestycka ner förgasaren så den motsvarar en 12mm. så borde den ju gå 35 igen.
nu gör de ju inget om den går 50-55
eller e ja ute o cyklar
Som jag skrev förut, det finns inget samband mellan munstycks storlek och fart / effekt.
Så du kan inte bestycka ner förgasaren för att få lägre fart/ effekt ( utan att riskera motorn).
Re: strypning beta rr50 2t
Postat: 01 apr 2014, 20:36
av monarped
okej
Re: strypning beta rr50 2t
Postat: 02 apr 2014, 15:36
av monarped
så alternativet måste väll då va att som jag nu gjort,strypa utblåset och köpa en 12mm förgasare,eller
Re: strypning beta rr50 2t
Postat: 02 apr 2014, 16:20
av Skunkworkz
Förgasare kommer inte göra något större skillnad på farten.
Re: strypning beta rr50 2t
Postat: 02 apr 2014, 16:58
av monarped
okej,drevning då.
tänkte bara på nyare mopeder som e strypta både i förgasare ,utblås och luftburk.
fattar bara inte hur dom har kunnat få denna o gå 30 km eller kanske 40.
utblås original är 10 mm o ja har 12mm, o den toppar 58 km enligt gps:en.
får väll minska ner till 10mm o se.
men den e ju fortfarande stark som en oxe o axar nästan som me dragen plugg.
bak ska de ju va 56 kugg original o när ja kollade i dag såg ja att de va 50, om ja byter till 56 hur mycke tror du topphastigheten sjunker.
å andra sidan blir han ju ännu starkare då.
Re: strypning beta rr50 2t
Postat: 02 apr 2014, 17:03
av monarped
ska va drevning 12-56
och är 12-50
har ett nytt drev som e 13 då borde ja kanske ha ett bak som e 58-59 kanske

Re: strypning beta rr50 2t
Postat: 02 apr 2014, 20:06
av Skunkworkz
Att drev ned kan absolut funka, nackdelen är att det varvar mycket och blir jobbig att köra.
En strypt cdi box är väl bättre i så fall, gäller bara att hitta en som har lämplig varvtal.
Annars är väl 58 ärliga en lagom fart på moppen.
Re: strypning beta rr50 2t
Postat: 03 apr 2014, 10:06
av monarped
Re: strypning beta rr50 2t
Postat: 03 apr 2014, 10:12
av monarped
sen tänkte ja på en annan sak me.
du verkar ju dukti på mopeder.
varför e de sån höjdskillnad mellan drev o svingaxeln,ska de va så eller kan de va fel sving,fel ram eller fel motor.
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=23083
Re: strypning beta rr50 2t
Postat: 03 apr 2014, 11:40
av monarped
original e den 12-56 i drev o 10mm i utblås
nu har ja 12-50 i drev o 13 i utblås
om ja nu vill ha ner toppfarten från 60 till 50.
ska ja dra ner utblåset till 10 som original
eller sätta ett 54 eller 56 bak
eller ett 13 fram o 54 eller 56 bak
Re: strypning beta rr50 2t
Postat: 06 apr 2014, 20:14
av Skunkworkz
Om det är strypt cdi så varvar den kanske max 6-7000 rpm. Det ser verkligen konstigt
ut med kedjan som ligger på svingen, gör den det när man sitter på moppen också?
Om du byter från 50 till 56 kugg så kommer moppen teoretisk gå drygt 10% långsammare,
men eftersom det går lättare så kommer den varva mer så skillnaden blir kanske 5%. Skulle
nog prova att strypa utblåset mer.
Re: strypning beta rr50 2t
Postat: 06 apr 2014, 22:17
av monarped
Ja testar me 12mm utelåst o 13 kugg fram först så får ja se hur ja gör me bakdrevet
Re: strypning beta rr50 2t
Postat: 07 apr 2014, 05:30
av Skunkworkz
Om du byter till 13 så går den ju fortare? ?