Puch Dakota 3000, projekt AM6
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Budade hem en hyfsat billig komplett AM6 motor till från England, kan vara bra att ha en i reserv kanske 

Projekt 1976 Puch Dakota 3000
Så var däcken monterade, var inte ett dugg enkelt, däcken var inte så värst medgörliga när slangen skulle i
Så här blev det:

img upload
Har måttat med skärmarna och det är på håret att de går fritt, kanske måste massera nånstans eftersom hojen ska sänkas en del

upload img

Så här blev det:

img upload
Har måttat med skärmarna och det är på håret att de går fritt, kanske måste massera nånstans eftersom hojen ska sänkas en del

upload img
Det går inte snabbt men nu har jag iaf. slipat klart ramen så att fästet passar ordentligt, har punktat det på plats och provmonterat moroten, ser ut att kunna bli lite småtrångt för knasaren men det ska nog gå på nåt vis.

online photo storage
Nu måste jag försöka bygga om fotbryggekonsolen eftersom jag fick karva en del i den för att få plats med motorn.
Har även lyckats besluta vilket trim jag ska utrusta maskinen med, det blir ett Polini 80cc kit och en 26mm.s äkta Dellorto, detta ska enligt uppgift ge nånstans runt 19 hästar, om det är sant eller ej låter jag dock vara osagt
Nu ska jag bara ha tag i ett vettigt vevparti med originalslag som tål lite varvtal och stryk, tips mottages tacksamt.

online photo storage
Nu måste jag försöka bygga om fotbryggekonsolen eftersom jag fick karva en del i den för att få plats med motorn.
Har även lyckats besluta vilket trim jag ska utrusta maskinen med, det blir ett Polini 80cc kit och en 26mm.s äkta Dellorto, detta ska enligt uppgift ge nånstans runt 19 hästar, om det är sant eller ej låter jag dock vara osagt

Nu ska jag bara ha tag i ett vettigt vevparti med originalslag som tål lite varvtal och stryk, tips mottages tacksamt.
Fan såna snygga hjul, och resten såg ju inte heller tråkigt ut. Jag följer med intresse. 

Tackar, bara synd att man inte har tid eller (tillåtelse) att skruva när man vill ;)
Ikväll beställde jag lite godis till motorn
Komplett packningssats och packbox-set
36mm.s insug
Malossi reedmembran i carbon
Dellorto VHST 28mm flatside knasare
Barikit Competition oversize vevparti
Barikit C4 vevlager
Polini 80cc Evolution, cylinderkit med aluminiumcylinder
Ska enligt uppgift (på pappret) lämna c.a 19 kusar
Ikväll beställde jag lite godis till motorn
Komplett packningssats och packbox-set
36mm.s insug
Malossi reedmembran i carbon
Dellorto VHST 28mm flatside knasare
Barikit Competition oversize vevparti
Barikit C4 vevlager
Polini 80cc Evolution, cylinderkit med aluminiumcylinder
Ska enligt uppgift (på pappret) lämna c.a 19 kusar

-
- Kontakt:
Läckert! Det kan ju bli världens första Schyssta Puck!

- SachsMekarn
Jag håller med föregående skribent 

Vi får väl se om det blir nån fart i den stackars pucken
Helsvetsade fästet till motorn ikväll, blir inga bilder eftersom mina svetskunskaper inte bör synas offentligt ;)
Upptäckte dock att ensvetsare än sämre än jag hade lappat lite här och var på ramen när jag behövde slipa bort lite färg så det blev att åtgärda en del sådant också.
Nu återstår fotbryggekonsolen samt att försöka bygga en "vaggram" för att kunna fästa motorn i det främre fästet samt få en plats för att fästa vattenkylet på.
Sedan ska joxet blästras för att pulverlackas.

Helsvetsade fästet till motorn ikväll, blir inga bilder eftersom mina svetskunskaper inte bör synas offentligt ;)
Upptäckte dock att ensvetsare än sämre än jag hade lappat lite här och var på ramen när jag behövde slipa bort lite färg så det blev att åtgärda en del sådant också.
Nu återstår fotbryggekonsolen samt att försöka bygga en "vaggram" för att kunna fästa motorn i det främre fästet samt få en plats för att fästa vattenkylet på.
Sedan ska joxet blästras för att pulverlackas.
Fotpinnekonsol på plats, verkar lira ganska bra ihop med motorn.
Måste försöka hinna med att fixa lite gamla svetsar på ramen, det är ingen svetsgud som jobbat på ramen innan mig det är iaf säkert
Vill inte behöva bredda svingen alltför mycket så idag försänkte jag skruvhålen på både skiva och drev för att spara några mm.

free upload
Ser ut som kriget men nu börjar det iaf. se ut som en ram med motor på
Provmonterade bromspedalen också och den verkar gå fritt utan modifikationer, men måste bygga om den ändå för att kunna använda den hydrauliska bakbromsen.

imgurl
Budade hem ännu en AM6 från UK till rimliga pengar, får se vilken man väljer att renovera sedan
Har syns även mina nyblästrade gaffelrör, ska svetsa dit en konsol för bromsoket fram senare,

screen capture windows
Måste försöka hinna med att fixa lite gamla svetsar på ramen, det är ingen svetsgud som jobbat på ramen innan mig det är iaf säkert

Vill inte behöva bredda svingen alltför mycket så idag försänkte jag skruvhålen på både skiva och drev för att spara några mm.

free upload
Ser ut som kriget men nu börjar det iaf. se ut som en ram med motor på

Provmonterade bromspedalen också och den verkar gå fritt utan modifikationer, men måste bygga om den ändå för att kunna använda den hydrauliska bakbromsen.

imgurl
Budade hem ännu en AM6 från UK till rimliga pengar, får se vilken man väljer att renovera sedan

Har syns även mina nyblästrade gaffelrör, ska svetsa dit en konsol för bromsoket fram senare,

screen capture windows
Ja, 19 hästar får du inte! X) tillverkarna har en tendens att överdriva en hel del. Har du tur kan du plocka en 15hk iallafall. 

Jaja men det lät ju bra med 19 kusar iaf,
hursom första delmålet är iaf 100km/h och det borde jag ju fixa
Har börjat fundera så smått över elsystemet, stämmer det att AM6 använder 12V? och att jag då behöver en spänningsregulator för att inte smälla lampor?

Har börjat fundera så smått över elsystemet, stämmer det att AM6 använder 12V? och att jag då behöver en spänningsregulator för att inte smälla lampor?
Original tändsystem är Ducati på 12V. Väldigt snarlika kokusan-tändsystemen!JohanK skrev:Jaja men det lät ju bra med 19 kusar iaf,hursom första delmålet är iaf 100km/h och det borde jag ju fixa
Så en enkel spänningsregulator funkar ja.

Äntligen hämtat ut motordelarna, kan bli skönt att ta en paus från slipandet och svetsandet och bygga lite motor istället.
Tur att inte frugan vet vad detta kostar ;)

hosting image
Från original Puch 39mm till Polini 50mm

free picture hosting
Köpte hem lite sånt här, mest för att testa hur resultatet blir, ska nog måla mina gaffelben när jag svetsat dit konsolen för bromsoket.

image post

hosting image
Från original Puch 39mm till Polini 50mm

free picture hosting
Köpte hem lite sånt här, mest för att testa hur resultatet blir, ska nog måla mina gaffelben när jag svetsat dit konsolen för bromsoket.

image post
En budnisse trippade in på jobbet nyss med paket från Italien
En 28mm.s äkta VHST och ett knippe munstycken

screen capture software
En 28mm.s äkta VHST och ett knippe munstycken

screen capture software
JohanK skrev:Äntligen hämtat ut motordelarna, kan bli skönt att ta en paus från slipandet och svetsandet och bygga lite motor istället.
hosting image
Från original Puch 39mm till Polini 50mm![]()
free picture hosting
image post
Har du ett skåp med ofruade pengar