Sida 2 av 3
Re: Monarped med Rex FM50.1 pilot motor från 1953 -57
Postat: 08 jun 2014, 15:09
av ahall_nr1
Jösses så fint det är att glida runt på två hjul
idag tappade jag förbindelsebult för frikopplingsarm.
En mycket vitaldel för att kopplingen skall fungera.
jag förstår inte att den kunde lossna och en mindre trilla bort och försvinna.
Nummer 26 på bilden.
Det är inte så att någon har en liggande å skräpa som jag kan använda som mall för nytillverkning.
vet inte om någon av er haft erfarenhet men
jag ersatte med en rostfri M5 skruv med bringor och en låsmutter.
rostfritt är lite starkare eller?
Re: Monarped med Rex FM50.1 pilot motor från 1953 -57
Postat: 08 jun 2014, 17:57
av Falkfish
Hej.
Rostfritt är INTE starkare ( klar beror ju vad man jämför med... ) finner ingen som helst fördel i att använda sig av rostfritt ( förutom att det inte rostar, samt att det kan se snyggt ut när det poleras )...
Men, använd 12:9 kvalitet om du vill ha ett starkare skruvförband..
S
Re: Monarped med Rex FM50.1 pilot motor från 1953 -57
Postat: 08 jun 2014, 18:53
av ahall_nr1
Falkfish skrev:Hej.
Rostfritt är INTE starkare ( klar beror ju vad man jämför med... ) finner ingen som helst fördel i att använda sig av rostfritt ( förutom att det inte rostar, samt att det kan se snyggt ut när det poleras )...
Men, använd 12:9 kvalitet om du vill ha ett starkare skruvförband..
S
Ok bra att veta.
Jag tror det är en oerhörd stor belastning på den leden.
Re: Monarped med Rex FM50.1 pilot motor från 1953 -57
Postat: 13 jun 2014, 16:11
av ahall_nr1
Ingen som har delar som saknas?
1. svänghjul "aluminium" ,
2. En vevaxel som inte glappar "fixat"
3. samt kolv med kollningar är av intresse, fixat
4. kopplingsarmen vid motorn är också av intresse eller allt om koppling lameller mm är av intresse.
5. var hittar jag en Kolvbultsbussning som passar förslag?
Nu skall prova om ILC003-E · Kolvbultsbussning till Ilo 13x10x13mm passar till piloten.
6.koporna över förgasaren skulle vara fint att hitta
7. jag vill gärna ha en Insugsburk till förgasaren liknade den på bilden. har du en så får du bra betalt!!

Burken på bilden är lånad av en kille som inte vill sälja den
ja tappade ju förbindelsebult för frikopplingsarm nu ersatt med en 5M bult och låsmutter.
Sadeln pajade dessutom, skälva fjädern fäste var bortnött, En tillfällig lösning blev en Brooks sadel. vad tycks?

Re: Monarped med Rex FM50.1 pilot motor från 1953 -57
Postat: 14 jun 2014, 22:28
av ahall_nr1
UPPDATERING med lite glädje
Jag lyckades att få tag i nya Stefa spetsar som inte fins till C2/75-80 svänghjulet.
Ny tändspole och kondensator fans på Mopedfantasterna.se
Det gamla svänghjulet i aluminium var vint och vibrerade så så in i!
fins det någon som är intresserad av en nyrenoverad tändplatta som fungerar såå hojta till
ingen som vet om det blir någon veteranmarknad för mopeder i mälardalen inom snar framtid?
Re: Monarped med Rex FM50.1 pilot motor från 1953 -57
Postat: 15 jun 2014, 18:26
av Cobra5000
ahall_nr1 skrev:ingen som vet om det blir någon veteranmarknad för mopeder i mälardalen inom snar framtid?
Kolla här:
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... =9&t=18350
Re: Monarped med Rex FM50.1 pilot motor från 1953 -57
Postat: 15 jun 2014, 19:54
av ahall_nr1
Där ser man! Tusan att ja är på Gåttland då

Re: Monarped med Rex FM50.1 pilot motor från 1953 -57
Postat: 08 mar 2015, 00:00
av ahall_nr1
Hej Hej nu är det nästan vår!
Ja fick aldrig mopeden att gå riktigt bra förra säsongen, så nu provar jag en ny förgasare tänkte jag.
i en blogg stod det om en autoped som fått en Bing 15 på och det gick som en dröm.
http://autopeden.se/index.php/projekt/m ... 5/bing-15/
klart jag ville prova,men för mig låg förgasaren mot blocket vilket gör att förgasaren blir skitvarm, så jag byggde ett insug (se bild)
Ja kunde inte provköra ikväll då soppan var slut, men snart blir det provtur
Vad tror ni? kommer det att fungera?
Re: Monarped med Rex FM50.1 pilot motor från 1953 -57
Postat: 08 mar 2015, 08:02
av jorhul
Klart det funkar! Ut å spruta grus bara! Men kör inte med för snålt ställt munstycke när du låter den yla ut

Re: Monarped med Rex FM50.1 pilot motor från 1953 -57
Postat: 08 mar 2015, 09:27
av Baronen
Ska bli spännande att få höra om resultatet! Tummen upp!

Re: Monarped med Rex FM50.1 pilot motor från 1953 -57
Postat: 08 mar 2015, 10:31
av Micke S
ahall_nr1 skrev:Hej Hej nu är det nästan vår!
Ja fick aldrig mopeden att gå riktigt bra förra säsongen, så nu provar jag en ny förgasare tänkte jag.
i en blogg stod det om en autoped som fått en Bing 15 på och det gick som en dröm.
http://autopeden.se/index.php/projekt/m ... 5/bing-15/
klart jag ville prova,men för mig låg förgasaren mot blocket vilket gör att förgasaren blir skitvarm, så jag byggde ett insug (se bild)
Vad tror ni? kommer det att fungera?
Fint utförande på adaptern !
Om det är en Kina Bing 15 är det bara att hoppas på att det fungerar bra. Det är flera som har haft problem att få dem att fungera bra över hela varvtalsregistret. Det är kanske möjligt att dessa förgasare är bättre nu men jag kommer inte att använda någon sådan mer. Min gick väldigt fett på låg och mellan med den förgasaren och det blev en ny motor efter byte till en annan typ.
Re: Monarped med Rex FM50.1 pilot motor från 1953 -57
Postat: 08 mar 2015, 12:12
av erlan
för att funka sra så krävs ju att cylindern kan svälja luftflödet genom en 15mm förgasare.
men det finns både 10 och 12 mm förgasare med samma fäste.
och 8mm med annat luftfilterfäste.
erlan
Re: Monarped med Rex FM50.1 pilot motor från 1953 -57
Postat: 08 mar 2015, 12:35
av Lolalola
Skönt 20-tals-racingstuk i närbilderna.
Tycker särskilt om den här:
Re: Monarped med Rex FM50.1 pilot motor från 1953 -57
Postat: 08 mar 2015, 13:08
av ahall_nr1
Det hände inte ett skit!
ingen ytterligare styra.
vist att motorn varvade mer på höre varv, men den gick fet på låga varv trots att nålen var längst ner.
Det är nog som Erlan säger luftflödet blir litet. ja skulle gärna testa en mindre förgasare om det fins.
Det går så klart att köra helt klart, men jag hoppades på ändrad karaktär.
är ganska besviken
//A
erlan skrev:för att funka sra så krävs ju att cylindern kan svälja luftflödet genom en 15mm förgasare.
men det finns både 10 och 12 mm förgasare med samma fäste.
och 8mm med annat luftfilterfäste.
erlan
Re: Monarped med Rex FM50.1 pilot motor från 1953 -57
Postat: 08 mar 2015, 13:38
av Baronen
ahall_nr1 skrev:Det hände inte ett skit!
ingen ytterligare styra.
vist att motorn varvade mer på höre varv, men den gick fet på låga varv trots att nålen var längst ner.
Det är nog som Erlan säger luftflödet blir litet. ja skulle gärna testa en mindre förgasare om det fins.
Det går så klart att köra helt klart, men jag hoppades på ändrad karaktär.
är ganska besviken
//A
erlan skrev:för att funka sra så krävs ju att cylindern kan svälja luftflödet genom en 15mm förgasare.
men det finns både 10 och 12 mm förgasare med samma fäste.
och 8mm med annat luftfilterfäste.
erlan
Om du vill ha ändrad karaktär så ska du nog ta fram gradskivan och den roterande filen.
