Sida 2 av 4
Postat: 23 aug 2009, 22:21
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur går det med packningar och P-boxar med E85?
Om det anses OK så borde väl det vara ett ypperligt bränsle.
Eller vem vet vad akrylatbensin gör med packningar och P-boxar.
Ska faktiskt dra en liten parallell.
Jag har en utombordare, 75hk Mercury 2006, av den gamla typen av 2-taktsutombordare. När jag frågat via nätet vad Mercury internationellt säger om akrylatbensin får jag bara svar att man rekommenderar 95 oktanig bensin. Miljönissarna i Sverige däremot säger att akrylatbensinen är helt OK men då undrar man undrar vem som vill ta på sig ansvaret om något pajar för inte gör någon annan än användaren det.
Tror dock att akrylatbensin är OK i en 2-taktare oavsett luft- eller vattenkylt. Vad man däremot vet är att oljebytena i en 4-taktare måste göras betydligt oftare om man använder E85. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2009, 08:21
av vihan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byt iallfall ut din 2 taktare till din båt. Rena miljösvinen tyvärr
Enda gången jag förespråkar 4 takt. För 2taktarna skitar ner havet så jävligt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2009, 08:56
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sjösatte 16 juli!
Har varit ute en gång ca 1,5 timmar iår och det är lika mycket som förra året.
Kan du bidra med mellanskillnaden mot en 4-taktare så byter jag direkt

Det är nog inte mer än runt 50.000:- jag behöver
Själv tycker jag inte att användandet motiverar kostnaden, och förresten har jag inte pengarna, men som sagt med ditt bidrag så................. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2009, 09:05
av 1135
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan inte hålla mig längre!
Akrylat = latex, tex i målarfärg. Samlingsnamn på polymerer
ALKYLAT = Miljöbränsle, extra ren bensin.
Jag bytte ut min 4 hk 2-taktssnurra mot en ny 4-taktare i sommar och kör den på alkylat. Har bara bra saker att säga. Skönt att slippa slabbet med olja, bränslet luktar mindre i sig och 4-taktaren morrar skönt jämnfört med den gamla vrålapan till 2-taktare. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2009, 10:07
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Hur går det med packningar och P-boxar med E85?
Om det anses OK så borde väl det vara ett ypperligt bränsle.
Etanolen har en förmåga att lösa upp gamla avlagringar i bränslesystemet, vilket gör att man har förgasarrensningar att se fram emot om man inte sköljer rent tank etc. och helst även byter soppaslang. Vissa varianter av "packning på tub" löses upp av E85 har jag också hört, men det finns å andra sidan varianter som inte tål bensin heller...

Utöver det måste man givetvis använda en tvåtaktsolja som blandar sig med E85, och ställa om förgasare och ev. tändning.
Fler "problem" än så jag jag i alla fall inte uppmärksammat när det gäller E85 i tvåtakt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2009, 10:16
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->E85 = liter svårare att starta vid kall motor. Blir många kilometers springande när man ska starta!
Kör E85 i min Sachs EKF med 80cc. Tjurig att starta, men sen startar den på första kicken! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2009, 12:58
av Esso
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:E85 = liter svårare att starta vid kall motor. Blir många kilometers springande när man ska starta!
Kör E85 i min Sachs EKF med 80cc. Tjurig att starta, men sen startar den på första kicken!
Blir till att montera motorvärmare den dan man tankar E85 då, springa ALDRIG!!

klart att moppeskrället ska starta på kicken. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2009, 13:09
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Startgas... om man nu inte anser att kickmekanismen är tre hekto ren ondska som inte hör hemma på en vass hoj.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2009, 13:43
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
1135 skrev: Kan inte hålla mig längre!
Akrylat = latex, tex i målarfärg. Samlingsnamn på polymerer
ALKYLAT = Miljöbränsle, extra ren bensin.
1135 har rätt men jag skrev faktiskt ALKYLAT i tidigare inlägg.

Jag antar dock att det inte bara är jag som skrivit fel till och från genom åren.

Erkänner gärna, har inga problem med det, att jag länge trodde att det hette akrylatbensin.
Förresten är Aspen ett varumärke.

ALKYLATBENSIN finns från flertalet oljebolag.
Pangerva skrev: Lör Aug 22, 2009 11:51 pm Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Det heter alkylatbensin
Vi är alltså två messersmitters du, 1135, och jag ("besserwisser heter det")

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2009, 14:57
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:Startgas... om man nu inte anser att kickmekanismen är tre hekto ren ondska som inte hör hemma på en vass hoj.

Använd inte startgas, en jag vet fick "spikmärken" när han använde startgas. Den är för lättantändlig. Bättre med oljeblandad bensin i en sprayflaska. Funkar perfekt och startar oftast på första kicken då.
Esso skrev:Rexxy skrev:E85 = liter svårare att starta vid kall motor. Blir många kilometers springande när man ska starta!
Kör E85 i min Sachs EKF med 80cc. Tjurig att starta, men sen startar den på första kicken!
Blir till att montera motorvärmare den dan man tankar E85 då, springa ALDRIG!!

klart att moppeskrället ska starta på kicken.
Lite motion är ju alltid bra!

Men som jag skrev ovanför, använd oljeblandad bensin i en sprayflaska. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2009, 15:40
av 1135
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det heter alkylatbensin [/quote]
Vi är alltså två messersmitters du, 1135, och jag ("besserwisser heter det")

[/quote]
Hehe. Ja, det är som uppgjort att förväxla namnen.

<!-- </EdIndex> --></div>
Min erfarenhet med Alkylat-soppan i skogsbruket
Postat: 25 aug 2009, 11:29
av Matte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är att Alkylat-soppan fungerar klart bättre än vanlig soppa. Lagringsbeständig, Blandbar med vanlig soppa, gör motorerna mer lättstartade, Sotar minimalt (i princip inte alls), inget oljekladd från ljuddämparen samt ger ett helt klart bättre "klipp" i motorerna. Att notera är att på de äldre sågar jag där jag bytt till Aspen har jag efter några tankar blivit tvungen att magra av högfartsblandningen eftersom dom började fyrtakta på högre varv. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Min erfarenhet med Alkylat-soppan i skogsbruket
Postat: 25 aug 2009, 11:35
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Matte skrev:Är att Alkylat-soppan fungerar klart bättre än vanlig soppa. Lagringsbeständig, Blandbar med vanlig soppa, gör motorerna mer lättstartade, Sotar minimalt (i princip inte alls), inget oljekladd från ljuddämparen samt ger ett helt klart bättre "klipp" i motorerna. Att notera är att på de äldre sågar jag där jag bytt till Aspen har jag efter några tankar blivit tvungen att magra av högfartsblandningen eftersom dom började fyrtakta på högre varv.
Ja jag håller bara med..

(är
ej återförsäljare för aspen & liknande produkter..

) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 aug 2009, 17:45
av kimpa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D Matte har alla 100 hemma helt rätt skrivet
när miljösoppan kom vart den förbjuden att tävla i gokartar
för det räknades som trim = fusk
livslängden på kolv, ramlager, staklager är ca fördubblad på miljösoppa
pga att den är destilerad = mycket dynamit per liter och ren
det är aldrig problem med oljor det är macksoppan som är förorenad
den funkar ypperligt på en 4-Taktare som har soppan endart ovan kolven
men att dra ner skiten genom kolven ramlager och vevlagren år sorgligt

// Kimpa <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 nov 2009, 20:00
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Körde ett tag på E85 och 2% Castrol R40

Borrade upp munstycket
Men R40 sotar utav h-e
Det luktade annorlunda i rykröret men jag tror inte det höjde effekten nämnvärt
Kolla in
http://etanol.nu/forumrecover/viewforum.php?f=44&sid=13a72926babb9521e3e58cfc03f09eff <!-- </EdIndex> --></div>