Läste att Bromsvätska funkar som färgborttagning. Testa lägga en bit i´t och redan efter ett par timmar rann färgen av
Styrlagret har levt ett hårt liv, fattas lite kulor och en har legat krossad och skavt
Efter 1-2 ibland tre penslingar med bromsvätskan och gnugga med stålborste blir det rent.
LIte grisigt, men det är det värt. OBS, rekommenderar skyddsglasögon, fick en färglaga med bromsvätska i ögonen och det var INTE skönt. Fick mitt livs största vagel efter det
Jiihu! metallrent
Inte en nyckel så lång ögat når
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 30 jun 2014, 15:34
av iron
Min käre far kom över med gas och hjälpte mig rikta ramen. Känns rätt med blotta ögat, hoppas det inte känns.
nyriktat
Favoritbuteljen
Den röda färgen verkar smittat ner minsta lilla bult, finns överallt
en penslig och färgen (som förmodligen inte är den starkaste iof) försvinner ner till grundfärgen. en penslig till och det är metallrent. Gillar verkligen när en kan använda sånt som står på hyllan
Bara klarlacka å åka
Spacklar bucklor och repor med 2k spackel (ingen som vet)
Den ena gaffelfjädern var svetsad/skarvad och nästan en decimeter kortare än den hela. Från klarhet till klarhet i sneheten.
Hittade beggade nära nog i Rodixladan. förmodligen från en fs1:a?
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 30 jun 2014, 16:38
av iron
Blir svarta bromstrummor för att få lite classic look, Metallrent, grundfärg, färg och klarlack på dessa delar.
Avfettning i smyg. (miljövänlig avfettning såklart)
Detta är den äldsta av mina sukor, den senaste är mycket kolare den är min avatar, jag bryr mej inte om vad andra tycker , jag gillar suzuki. Svartsjö,,,, hum Till IRON vill jag bara säga , samma känsla hade jag, LYCKA TILL
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 02 jul 2014, 06:58
av iron
alf-johan skrev:
Svartsjö skrev:
Braxmatte skrev:Alf-Johans såg bra ut men den var ju helt omgjord
Detta är den äldsta av mina sukor, den senaste är mycket kolare den är min avatar, jag bryr mej inte om vad andra tycker , jag gillar suzuki. Svartsjö,,,, hum Till IRON vill jag bara säga , samma känsla hade jag, LYCKA TILL
Tack Alf-Johan!
Din senaste är verkligen ascool!! Hur många har du byggt? Skitsnygga byggen verkligen
Din k50 är den största anledningen till att jag gav mig på ett custombygge. Från början hadde jag bara tänkte få den körbar tills körkortet kom tillbaka. Det blev en helrenovering istället vilket iof är det roligaste jag gjort på mycket länge
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 02 jul 2014, 07:03
av iron
Lolalola skrev:Det känns som om sadeln skulle gå att "karva ur" och korta av så att den blir lik de där som fanns som café-tillbehör till Honda på 70-talet.
Ja, det går säkert bra, tyvär är ju min sadel sönderrostad :/
Hadde en Honda CB 500 en gång i tiden med enkelsits
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 02 jul 2014, 07:36
av iron
Lite mer bilder:
Kåpinfästning har någon bättrat på vebostajl, inte så vackert, men det får va.
Bakdämparna vill jag ha täckta.
Tanken har många gamla smålagningar, plus att tanklocket är intryckt, vet inte om jag kan få till den till bra form... det får vänta, kanske hittar en bättre.
Slipar bort bultarna på framgaffeln och då ser det ut så här går inte att rädda dessa gängor
Ena röret nyper, hittar inga "nya" rör/ben av denna model heller testade att måla med spritpenna för att se var det tar i. Det var en dålig ide. Men det nyper långt ner så det kanske inte spelar någon roll hoppas jag.
fint blire iallafall.
Riktar lite framskärmsfästen, och kortar av skärmen lite. Det mesta är ju lite knögligt,
Alltid lika överraskad hur bra det går att rädda plåt med en hammare och mothåll.
Det är enkelt att ekra av
Dags att ekra! Aldrig gjort förr, men alltid velat testa. Som av en ren slump kommer farsan över med en speedway-swing
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 02 jul 2014, 14:10
av iron
matar på med bilder, vill ikapp till nutid. (sitter och arbetar egentligen)
Äntligen lite måla, testar hammarlack på denna och det blir nära överdelen som är i alu.
Att helt plötsligt få hantera bara rena/nya delar känns lyxigt efter allt skitgöra
Tog bild på hjulet innan som referens. Det kan ju inte gå fel. eller?
Var ju inge svårt det här.
Efter ganska många "ehh var var jag nånstans" "vad hände nu" satte jag mig framför Youtube för att få grepp om detta.
kan varmt rekommendera detta klipp som räddade mitt ekringsförsök:
MIn enkla summering.
1. ALLA innerekrar först (ej 90-graders) 2. ALLA ytterekrar (90-graders) i kors mot nav.
Väldigt nöjd med resultatet!
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 02 jul 2014, 16:25
av alf-johan
Haja på Iron, det där blir riktigt bra, nej jag har bara gjort två stycken sukor Men skulle jag bygga en till så skulle det bli en som liknar den här Racern från 60 talet
M12S_racer_Bengt-A_1_500.jpg (52.42 KiB) Visad 4428 gånger
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 02 jul 2014, 16:36
av JanneL
pangerva skrev:Jag har aldrig förstått varför sadeln ska se ut så.
Ser ut som att den är 25 cm för lång.
T.o.m när sadeln är kort är den ju för lång
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 02 jul 2014, 18:20
av iron
alf-johan skrev:Haja på Iron, det där blir riktigt bra, nej jag har bara gjort två stycken sukor Men skulle jag bygga en till så skulle det bli en som liknar den här Racern från 60 talet
M12S_racer_Bengt-A_1_500.jpg
Tack Alf-Johan, ser ut som ett fint projekt 60-talaren. Gilla bensintanken långdistans
Vore kul att göra en tank, vore ju kul att göra det mesta. Min första tanke var att göra en ny swing, tycker swingen är lite sisådär. En i rör vore fint att ge sig på. kanske i ett senare skede. Har ingen svets för tillfället vilket är lite irriterande
Måste bara sätta ner foten någonstans, vill ju åka lite också
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 03 jul 2014, 13:37
av iron
Ohoj!
Båda hjulen klara, stoltheten är TOTAL
Får hjälp av grannen att svetsa nya muttrar i gaffelbenen och breddar lyckthållarna lite för en ny lampa. Tack Rolf!
om man bara hadde en svets
Spacklar och slipar lite överallt.
GOD BLESS AMERICA! (trodde jag aldrig jag skulle säga) Hittade på Ebay, såg senare att fanns div täckta i shop här. Blir ju lite ivrig på buy-knappen.
trillar ju in paket var och varannan dag
I dessa köpetider är ju dessa inköp en fröjd, tror t o m samtalet blev dyrare än inköpet.
Mera måla Verkar som många av er har bra erfarenhet av denna färg. I vissa fall på motorn, tänkte måla lite på den senare, testar på gaffelbenen också. där kan behövas lite styrka i ytan. Fin silver/alu-look också.
Nytt framdäck, lite mera måla, sedan äntligen få skruva ihop lite bitar.. men det blev ju en dragbike