2% eller 4%
Re: 2% eller 4%
för högt mottryck i avgassytemet beror väl oftast på för liten diameter på stingern om jag läst på rätt?
kan naturligtvis ha andra orsaker, men dom motorer som börjar orka smälta kolvar har väl oftast aktiv pipa?
erlan
kan naturligtvis ha andra orsaker, men dom motorer som börjar orka smälta kolvar har väl oftast aktiv pipa?
erlan
-
Om kolven skall smälta så måste man öka kolv tempen från 250 C (normal max temp) till närmare 700 C .Enda sättet att öka
tempen 2,5 ggr är att ta bort det skyddande gränsskiktet , det görs bäst genom att låta motorn spika. Bra sätt att få motorn
att spika har nämnts tidigare i tråden.
tempen 2,5 ggr är att ta bort det skyddande gränsskiktet , det görs bäst genom att låta motorn spika. Bra sätt att få motorn
att spika har nämnts tidigare i tråden.
Ja, och landar avgastemperaturen på t.ex 700 grader så kommer inte kolvens kant att trivas, och smälter på kanten till avgasporten.Micke S skrev:Kör man med låg förtändning blir avgastempen högre som du skriver. Men cylindertemperaturen minskar och kolven skyddas därför bättre än med tidig förtändning. Det som orsakar kolvsmältning är om man kör för mager bränsleblandning och/eller för hög (tidig) förtändning eller har för mycket mottryck i avgassystemet.Rexxy skrev:För varmt gör så bränslet självantänds, och det spikar. Inte bra för någon del av motorn alls.
Kör man med för låg förtändningen blir avgastemperaturen för hög, och kolven smälter.
Lagom är bäst!

jag envisas med att fråga: om allt annat är rätt. hur låg tändning måste man ner på innan det fenomenet uppstår?
om frågan är omöjlig att ge ett generelt svar på så kan jag begränsa lite.
om optimal tändning är 0.8mm föd: vid hur låg tändning är det risk att det börjar bränna bort kolvkanten?
erlan
om optimal tändning är 0.8mm föd: vid hur låg tändning är det risk att det börjar bränna bort kolvkanten?
erlan
Ingen aning, tyvärr. Då jag aldrig legat så långt ner på gränsen.erlan skrev:jag envisas med att fråga: om allt annat är rätt. hur låg tändning måste man ner på innan det fenomenet uppstår?
erlan

-
På turbo am6:an jag var involverad i blev det problemen med mack bensin, antingen
spikningar eller sönder bränd kolv på avgas sidan. Men det var med knappt 10 grader
förtändning ,ökad man någon grad så spikade det istället. Bytte till E85 så försvann
problemet, race soppa hade säkert funkat också. Men sen fanns det en Honda 125cc
gp hoj som hade tändningen några grader efter ödp på maxvarv, allt för att få så mycket
energi från pipan som möjligt. Så var gränsen går är väldigt individuellt.
spikningar eller sönder bränd kolv på avgas sidan. Men det var med knappt 10 grader
förtändning ,ökad man någon grad så spikade det istället. Bytte till E85 så försvann
problemet, race soppa hade säkert funkat också. Men sen fanns det en Honda 125cc
gp hoj som hade tändningen några grader efter ödp på maxvarv, allt för att få så mycket
energi från pipan som möjligt. Så var gränsen går är väldigt individuellt.
- ZVEZDA M50
Hej!
Så här i sommarvärmen passar det väl bra en några värmande ord...
700 grader i avgastemp, mätt kanske 100 mm från porten, är tämligen högt på en tvåtaktare, i synnerhet om den råkar vara trimmad.
Så här i sommarvärmen passar det väl bra en några värmande ord...
700 grader i avgastemp, mätt kanske 100 mm från porten, är tämligen högt på en tvåtaktare, i synnerhet om den råkar vara trimmad.
-
Skulle nog kalla det normal avgastemp på en lite vassare 2t.
Så jag inte lurar någon att rasa sin motor, så gäller det när
det är ordning/rätt inställd motor.
Så jag inte lurar någon att rasa sin motor, så gäller det när
det är ordning/rätt inställd motor.
okej. så hur varm blir en moped motor. ?? typ vid cyllen ,,toppen? om man skulle testa med kamera. jag kände på min moppe. om man säger nedanför cyllen i blocket va (halvorna) varma och bak va dom ljumna/varma,.. men de e väll inte så konstigt att den blir varm nedanför cyllen. de e ju där värmen blir.
jag har precis fått igång på min flinta motor. den går kanon. men på fullgas så typ varvar den lite ojämnt. inte hackar. men typ. njaa, typ som ibland vill den mer. jag tror de beror på att den får förlite soppa vid fullt pådrag. ändrar man de genom att flytta upp flotören? men har en ny flotör och tror inte man kan sjustera den. ser ialafall inte ut som att de går. har testat att dra, snurra men inget händer, finns de fasta flotörer som man inte kan reglera, hur gör jag då om de inte går. byta munstycke eller? pluggen e dragen från cyllen och de e en encarwi förgasare.
jag har precis fått igång på min flinta motor. den går kanon. men på fullgas så typ varvar den lite ojämnt. inte hackar. men typ. njaa, typ som ibland vill den mer. jag tror de beror på att den får förlite soppa vid fullt pådrag. ändrar man de genom att flytta upp flotören? men har en ny flotör och tror inte man kan sjustera den. ser ialafall inte ut som att de går. har testat att dra, snurra men inget händer, finns de fasta flotörer som man inte kan reglera, hur gör jag då om de inte går. byta munstycke eller? pluggen e dragen från cyllen och de e en encarwi förgasare.
Blandningen på fullgas så att den går bäst på fullgas justerar du med ett ställbart munstycke.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jo ja har gjort de. Men blir samma endå. Tänningen står rätt med.
Det är svårt att få fin gång på trimmade motorer med Encarwi förgasaren genom att den saknar trottelnål. Det som jag fick att gå väldigt bra på en Flinta var med en 17 mm Bing ubåtsförgasare från Puchverkstan. Det var säkert en Kinesisk kopia men den fungerade väldigt bra och moppen gjorde 70 km/h GPS och var stark. Den var dock lite mer portad än att bara pluggen var dragen.
En original Bing 15 är inte heller fel.
En original Bing 15 är inte heller fel.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Ok då vet ja.
en fråga. Kan man hälla i castroil actevo scooter 2T i en veteranmoppe? De att ja undrar är att jag har en flaska som bara står.

Jadå, 2-t som 2-t. Det enda man ska passa sig för är 2-takts olja till utombordare! 

På moppen har ja ingen insats; vad är för o nackdel? Får för mig att utan blir de inte lika mycket sprut på avgaserna. Ja menar utan så har ju avgaserna så mycket rum i avgassystemet. Har någon hemma svetsat slutpip. Funderar på att köpa en cigarr dämpare och ny krök då min krök e lite tilltryckt.