Skrotletartripp.
Re: Skrotletartripp.
Inte ovanligt med bara bromsar bak, på Volvo på 20 talet för ex:llmänna termer var den första sexcylindriga lastbilen, Serie 3, väldigt lik Serie 2-lastbilen. Detta innebar att utrustningen i övrigt var nästan oförändrad, ända ned till chassits hjulbas, och det ledde till att längden på plattformen var ganska begränsad. Just då var det inte något allvarligt hinder för transporter, eftersom nyttolasten begränsades till cirka två ton i den första versionen. Senare förlängdes plattformen något, men inte i någon högre grad. Större fordonsvikt och nyttolast Jämfört med dåtidens konkurrenter var den första sexcylindriga lastbilen inte helt modern. Trähjulen var långt ifrån perfekta för tunga transportändamål och tvåhjulsbromsarna, som endast fungerade på bakhjulen, var inte någon säker anordning för en medeltung lastbil vid distributionstransporter och andra arbetsuppgifter. - See more at: http://www.volvotrucks.com/trucks/swede ... 8Yo4u.dpuf
Re: Skrotletartripp.
Vi har en Volvo lastbil från 1931 på motormusset i Vännäs den har bara bromsar bak!56:an skrev:Ja, kanske det men i så fall hade lastbilen endast bromsar på bakhjulenHSE skrev:Steyr tycker jag också det ser ut som. Men fel hjulstorlek för att komma från en traktor, tror snarare på en lastbil i så fall...
Re: Skrotletartripp.
I det stora landet i väster (nej inte Norge) är/var det mycket vanligt att lastbilarna saknade frambromsar tills för bara något år sedan.
Det ansågs livsfarligt om man bromsade så hårt att framhjulen låste sig och man tappade styrförmågan, då var det bättre att bara bakhjulen bromsade så man alltid hade full kontroll på styrningen?!?
Det ansågs livsfarligt om man bromsade så hårt att framhjulen låste sig och man tappade styrförmågan, då var det bättre att bara bakhjulen bromsade så man alltid hade full kontroll på styrningen?!?
Re: Skrotletartripp.
Jag minns den där bussolyckan i Norge där många ungdomar miste livet därför bussens bromsar inte fungerade
Fast jag vet att den enda pålitliga bromsen är motorbromsen för den kan aldrig mattas ut.
Långa utförsbackar lågväxel och koll på varvräknaren

Fast jag vet att den enda pålitliga bromsen är motorbromsen för den kan aldrig mattas ut.
Långa utförsbackar lågväxel och koll på varvräknaren

Re: Skrotletartripp.
Det finns ett Amerika i Jonsered också, innan man kommer fram till Moppehörnan men på andra sidan motorvägen. Där en bit upp i skogen finns eller fanns det en superspännande inhägnad militäranläggning.HSE skrev: Amerika

Re: Skrotletartripp.
Avgasbroms hade jag på N88an, det var ett spjäll i avgasgrenröret som stängdes när man trampade på en knapp i golvet. Förbättrade motorbromsen väsentligt. Annars vraket såg jag ju ligga upp och ned på femti-sexti talet. Vill minnas att det borde varit en lastbil en gång men den låg och ligger fortfarande med ramen uppåt så det var inte lätt att säga säkert. Och det skyfflades massa fylle över sedan men hjulen tittar ju ut lite 

-
- Inlägg: 1518
- Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00
Re: Skrotletartripp.

upload pic

upload an image
idag var kompisen och jag och räddade en hästvagn ,trilla? på en tomt här på muskö. kompisen har fått för sig att göra en kopia på en BENZ 1886 och den har likadana fjäderpaket och axel,så det ska återvinnas. resten ska han tillverka
Re: Skrotletartripp.
Intressant projekt, lär ta en stund.
Re: Skrotletartripp.
Mmh, BENZ! Skönmusik i mina öron 

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Skrotletartripp.
Antar att det blir en kopia av bilen som fru Benz gjorde den första långfärden med bil med en kvinna bakom styrspaken i 

-
- Inlägg: 1518
- Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00