musköchrister skrev:håller med falkfish.insuget borde väl vara centrerat i förhållande till uttaget för veven? vore intressant att se hur det ser ut från utsidan.måste typ gå rakt in på ena sidan och väldigt snett in åt andra hållet
Eftersom insugsfas och spolfas är skilda i tid och verkan spelar det väl knappast någon roll att insuget är sidoförskjutet?
Färskgaserna skall ju ner i vevhuset och vända innan dom pressas upp genom spolportarna.
Det viktiga är nog att kolven stänger korrekt i hela bredden, inte som här med en halvmesyr.
Här är en bild på RN Motors Flinta trimcylinder:
Inte för att Flintan är en prestandamotor direkt men det är väldigt tydligt att insuget inte är centrerat.
Att de flesta cylindrar har ett centrerat insug är kanske för att det ser rätt ut, kanske lättare att gjuta men även för att det är lättare att efterbearbeta.
Då handlar det om helt andra varvtal och effekter än en Jofrab 3,5´a.
Jag ser gärna en förklaring till hur en offset insugskanal skulle kunna försämra flödet och effekten på en moderat trimmad cylinder.