Fel kolv till Jofrab 3.5 cylinder?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Re: Fel kolv till Jofrab 3.5 cylinder?

Inlägg av Falkfish »

Falkfish skrev:Dedär ser ju helt fel ut :shock: men nu är jag ju ingen expert på hur de olika 3.5 cyllarna ser ut, men i mina ögon ser det ut som om det är ett fabrikationsfel på cylindern..

Dessutom tycker jag inte cylindern ser fin ut, väldigt repig och stora blankzoner..
Är kolven på bilden ( undre bild ) i toppen av cylindern ? i så fall är det käpprätt FEL kolv, ( tycker ändå att cylindern ser felaktig ut :roll: ..

S
Säger som jag sagt tidigare....

Insuget verkar ju draget åt h vete för långt åt ena hållet..
musköchrister

Inlägg av musköchrister »

håller med falkfish.insuget borde väl vara centrerat i förhållande till uttaget för veven? vore intressant att se hur det ser ut från utsidan.måste typ gå rakt in på ena sidan och väldigt snett in åt andra hållet
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

musköchrister skrev:håller med falkfish.insuget borde väl vara centrerat i förhållande till uttaget för veven? vore intressant att se hur det ser ut från utsidan.måste typ gå rakt in på ena sidan och väldigt snett in åt andra hållet
Eftersom insugsfas och spolfas är skilda i tid och verkan spelar det väl knappast någon roll att insuget är sidoförskjutet?
Färskgaserna skall ju ner i vevhuset och vända innan dom pressas upp genom spolportarna.
Det viktiga är nog att kolven stänger korrekt i hela bredden, inte som här med en halvmesyr.

Här är en bild på RN Motors Flinta trimcylinder:
Bild

Inte för att Flintan är en prestandamotor direkt men det är väldigt tydligt att insuget inte är centrerat.

Att de flesta cylindrar har ett centrerat insug är kanske för att det ser rätt ut, kanske lättare att gjuta men även för att det är lättare att efterbearbeta.
Då handlar det om helt andra varvtal och effekter än en Jofrab 3,5´a.

Jag ser gärna en förklaring till hur en offset insugskanal skulle kunna försämra flödet och effekten på en moderat trimmad cylinder.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Falkfish skrev:
Falkfish skrev:Dedär ser ju helt fel ut :shock: men nu är jag ju ingen expert på hur de olika 3.5 cyllarna ser ut, men i mina ögon ser det ut som om det är ett fabrikationsfel på cylindern..

Dessutom tycker jag inte cylindern ser fin ut, väldigt repig och stora blankzoner..
Är kolven på bilden ( undre bild ) i toppen av cylindern ? i så fall är det käpprätt FEL kolv, ( tycker ändå att cylindern ser felaktig ut :roll: ..

S
Säger som jag sagt tidigare....

Insuget verkar ju draget åt h vete för långt åt ena hållet..
efter att ha jämfört med ett par motsvarande sachs orginal så kan jag bekräfta det.
insuget är breddat ca 3-4mm åt sidan.
dessutom ser det ut som man velat skapa turbulens redan i insuget.
men mer troligt är att han som gjorde gjutpluggen var lite skelögd eller nåt.
lite finjustering med dremel och en 41mm kolv så blir det nog en bra cylinder

erlan
Skriv svar