Sida 2 av 3

Re: Drevning

Postat: 15 aug 2014, 22:21
av Djensen81
jag tackar =)
var lite osäker på om jag skulle gå upp/ner på fram/bak dreven.
dålig koll på just drevning.

Re: Drevning

Postat: 16 aug 2014, 07:16
av Micke S
Djensen81 skrev:ok.tack =)
men om man går ner någon kugg bak blir den inte lite "snabbare" då oxå?
lr är risken stor att den blir jätte slö i backar då?
man kanske inte kan kombinera stark o bättre hastighet?
Det går få alla tänkbara kombinationer mellan dragkraft och toppfart med olika drevningar. Dragkraft och toppfart kan kombineras på 4 olika sätt

1 Svagare och långsammare - för stort framdrev och/eller för litet bakdrev
2 Starkare och långsammare - mindre framdrev och eller större bakdrev
3 Svagare och snabbare - större framdrev och/eller mindre bakdrev
4 Starkare och snabbare - mindre framdrev och/eller större bakdrev. Situationen uppkommer om framdrevet var för stort eller bakdrevet för litet innan drevningen ändras.

I tabellen ovan syns det att moppen antingen kan bli snabbare eller långsammare om man t.ex. ökar storleken på framdrevet. Är man ute efter maximal toppfart får man helt enkelt prova sig fram genom att det är många faktorer som spelar in. Det som ytterst begränsar toppfarten på en given moppe med samma pilot är motoreffekten,

Om du t.ex. har en moppe som gör 105 km/h och är stark och vill komma strax över 110 km/h är det lätt att tänka sig att man ändrar drevningen så att moppen går 5 % snabbare. Har man ett 13 k framdrev och ökar till 14 k ökar toppfarten teoretiskt med 14/13= 7,6% så då borde man vara hemma... När man sedan har gjort ändringen och kollar med GPS märker man att dragkraften har minskat lite som förväntat men även att toppfarten har minskat till 90 km/h :shock: Anledningen till det är i exemplet att motorn inte längre orkar komma upp i det varv som krävdes för att göra 105 som tidigare, och att som i exemplet ha tappat dragkraft när luftmotståndet är betydande kan bara leda åt ett hål, att farten minskar. Påverkan av luftmotståndet är förstås inte lika brutal vid lägre hastigheter även om den alltid finns.

Ett enkelt sätt att bedöma om toppfarten kan ökas med drevning är att känna hur pass stark den är till toppfart på högsta växeln. Går det trögt på slutet blir inte moppen snabbare med större framdrev. Är det riktigt segt kan både toppfarten och dragkraften öka med ett mindre framdrev. Är den riktigt pigg även på slutet på högsta växeln kommer den att bli lite snabbare med ett större framdrev eller mindre bakdrev.

Så det finns inget enkelt svar på vad en ändrad drevning kommer att ge om man inte vet hur bra motorn drar på högsta växlen innan omdrevning.

Re: Drevning

Postat: 16 aug 2014, 15:28
av Djensen81
okok. jag tackar Micke =)
så då är det lite som jag skrev innan trial and error som gäller.
men när jag kör så har jag en rätt hög rpm (hade varit nice med en treans växel). om jag ändrar drevningen kommer rpm ändra sig då med?
lr är jag helt ute o cyklar nu?
det känns på något sätt att mopeden vill ge mer men kan inte.

Re: Drevning

Postat: 16 aug 2014, 15:39
av Micke S
Ja det är precis det som händer, att varvtalet vid en viss fart ändras när man ändrar drevningen. Känns moppen pigg och varvar på ordentligt på högsta växeln nu så kanske den blir snabbare om du går upp en kugg fram. Du tappar lite dragkraft (vridmoment på bakhjulet) men det gör ju inget så länge det inte blir störande segt på högsta växeln.

Re: Drevning

Postat: 16 aug 2014, 15:44
av Djensen81
med andra ord så testar jag att gå upp en tand på framdrevet =)
det är ju inte precis att dom kostar en förmögenhet att köpa.
för den är absolut pigg o varvar på som fan. så jag brukar inte hålla full gas då den varvar som en tok

Re: Drevning

Postat: 16 aug 2014, 22:51
av johannnes
skaffa en cylinder som du pillar bort pluggen på och montera en bing 15 eller liknade och du får mer fart och styrka. Finns aldrig effekt att hämta ur drevningen utan vill man ha en starkare och snabbare moped så är det trimma som gäller:)

Re: Drevning

Postat: 17 aug 2014, 07:29
av Micke S
Det kan finnas effekt att hämta från drevningen hur konstigt det än kan låta. Är drevningen för långbent så att motorn inte orkar upp i varv för att ge max effekt så kan en lägre utväxling göra att moppen blir snabbare, d.v.s. motorn ger mer hp. Det märks speciellt tydligt om man har ett aktivt avgassystem.

Re: Drevning

Postat: 17 aug 2014, 08:45
av johannnes
Jo, det är ju sant såklart, men räknar inte med att man drevar på det viset haha :) jag tycker inte om att dreva upp otrimmade mopeder, speciellt inte med få växlar. Dock så kan det vara effektivt att dreva ner en flaka t.ex om man ska frakta mer än sig själv. Men någon kugg eller så brukar inte göra så hemskt mycket för styrkan men det blir ju inget fartmonster precis som disktants monarped; )

Re: Drevning

Postat: 17 aug 2014, 13:35
av Djensen81
Jag har tänkt lite på det med plugg.
jag har ingen plugg i min moped. fanns det inte på 1231 modellen lr är den redan borta?
var det första jag kollade nämligen ;)

Re: Drevning

Postat: 17 aug 2014, 15:49
av johannnes
Ingen insugsplugg alltså? Isåfall så kan det förklara varför den varvar mycket och går i 35-37 som du säger och inte i 30. Isåfall så kan du gott och väl dreva lite. men förmodligen så är förgasaren väldigt liten jämfört med insuget och då kan du tjäna rejält på att byta förgasare. Körde först med en norsk piano cylle med fladdermusinsuget och originalförgasare på ca 8-9 mm. Sedan bytte jag till en bing 15 och det vart en jävla skillnad. Toppfarten med bara några km/h men styrkan ökade rejält. Den vart dessutom lättare att ställa in på det ställbara munstycket. Så det rekommenderas verkligen ifall det nu skulle vara en för liten förgasare:)

Re: Drevning

Postat: 17 aug 2014, 16:14
av Djensen81
då ska jag nog ta o kolla upp om cylinder hålet o förgasar hålet är lika stora.
nu kommer jag helt ifrån med detta med drevning men gör verkligen olika luftburkar skillnad?
nu har jag ju en sådan grå standrad på min o sen ett platt luftfilter i förgasaren.
är det att rekommendera att köpa en sådan här
http://www.trimbutiken.se/puch/puch-max ... 35-mm.html
tex istället om man nu slänger på en annan förgasare o drevar?

Re: Drevning

Postat: 17 aug 2014, 16:15
av Djensen81
nu vet jag att jag inte har en puch men jag tog bara ett exempel =)

Re: Drevning

Postat: 17 aug 2014, 17:00
av johannnes
När jag körde med urpluggad cylinder och 8-9 mm förgasare så kunde jag köra med luftburk en utan att det ströp någonting. Men när jag bytte till bing 15 så ströp burken ned effekten ordentlig. Då kan man borra några extra hål i luftburken om man vill eller så skaffar man öppet filter liknande det du länkade. Bing 15 har ett stålfilter ungefär som det du har nu fast med 52 mm i diameter. Med detta utan burk så andas motorn fullt tillräckligt. Annars så gör inte öppna filter särskilt mycket. En del upplever motorn som aningen rappare men jag har inte märkt något och jag föredrar att slippa insugsbrölet. Efter bytet av förgasare så gjorde min monarped 50 km/h med 2 kuggs drevning fram. 12 var original på min. Den var även bra stark:)

Re: Drevning

Postat: 17 aug 2014, 17:18
av Djensen81
tackar för info.
nu har man mycket mer kött på benen.
ska kolla upp detta med storlek på förgasaren.
om det är litet så blir det en Bing 15 på.
och tackar för infon om luftburken. vill inte trimma sönder mopden. bara 50km/h o starkare är jag ute efter ;)

Re: Drevning

Postat: 17 aug 2014, 17:35
av johannnes
Inga problem! Finns ju en del blandade åsikter om de nytillverkade kinesförgasarna men min funkar iallafall som den ska förutom att det har varit lite strul med tomgången. Se bara till att använda en insugspackning av tjockare typ annars tar flottörskålen i motorblocket. Tjockare packningar brukar sitta original så jag filade bara upp en sådan till förgasarstorleken, dvs 15mm :)