Vilka dieslar har inte partikelfilter?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Vilka dieslar har inte partikelfilter?

Inlägg av disktant »

Själv valde jag bort diesel när jag köpte passat, då det verkar som att många haft problem och blivit tvungna att byta partikelfilter
kanske enbart är ett problem för VW ?

Tog mig en Ecofuel i stället -10:a
430kr i skatt och en gasförbrukning på 0.37 kg, går billigt som attan
men med denna riskerar man rostiga tankar, trasiga regulatorer m.m
så oavsett vad man väljer så kostar det mycket att äga en bil (oftast)
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 707
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Vilka dieslar har inte partikelfilter?

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

VPower>>
Anledningarna till de problem som du nämner står att finna i kombinationer av grundkonstruktion och användande. I vissa fall mer av det ena än det andra, men detta är inte sällan ganska individuellt.

Jag vill framhålla bristande undehåll när det gäller val av motorolja och bytesintervaller. Oljan utsätts för ganska taskiga saker, höga termiska påfrestningar, föroreningar i form av sot och inverkan av kväveoxider. Det är faktiskt så enkelt att en olja passar en viss motor väl eller mindre väl, många verkstäder väljer den olja som uppges fylla kraven och samtidigt ger en fet profit. Om ni visste vad en (för konsumenten mycket dyr) olja kostar när man köper stora kvantiteter i bulk.

Hur mycket som körstilen/användningssättet påverkar är svårt att uttala sig om när det gäller den breda bilparken, ett visst samband finns nog, men jag kan nog inte utveckla det just nu. På sätt o vis orsakas vissa problem av de numera hårt uppladdade motorernas lågvarvsprestanda, en het potatis...

Mina råd till den som skall köpa en "ny" dieselbil, var noga med att använda rätt bränsle och var mycket noga vad beträffar val av olja och bytesintervaller.
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Vilka dieslar har inte partikelfilter?

Inlägg av tompas11 »

Ja när det gäller oljan så är det otroligt saftiga påslag på priset ut till kund. Om kunderna bara visste... :shock:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Vilka dieslar har inte partikelfilter?

Inlägg av erlan »

och om någon nu missat det, så är specifikationer/klassning på olja mer avanserat för moderna bilar.
det är inte bara 10w-30 eller 15w-40.
den ska uoofylla en viss norm, och enligt rätt normsystem. ofta bilfabrikantens eget normsystem.

och appråpå dyr olja. Bilia här i stan kan inte ens beställa hem ford orginalolja. vill sälja castrol som är dubbelt så dyr. som tur är så finns den på nätet. 5 liter helsyntet ford orginal ink frakt för under 500 kr

erlan
Användarens profilbild
Packman
Forumsponsor
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 feb 2011, 00:00
Ort: Timrå

Re: Vilka dieslar har inte partikelfilter?

Inlägg av Packman »

Det här med olje byten har jag läst att om man kör korta sträcker så bör man
byta olja oftare eftersom inte motorn kommer upp i arbetstemp och det i sin tur
kan påverka p-filter på dislar.
MCB 1189-72
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 707
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Vilka dieslar har inte partikelfilter?

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Packman skrev:Det här med olje byten har jag läst att om man kör korta sträcker så bör man
byta olja oftare eftersom inte motorn kommer upp i arbetstemp och det i sin tur
kan påverka p-filter på dislar.
Hej!

Korta körsträckor straffar hårt i livslängdsberäkningen för oljan, vilket även riktigt höga temperaturer gör.
Detta gör alltså att man inte kan köra så många km mellan oljebyten som om driftförhållande hade varit optimala.

För att motorstyrsystemet skall besluta om regenerering så krävs det att ett antal villkor är uppfyllda, varav ett viktigt villkort, tillika källa till problem, är att kylvätsketemperaturen måste ligga inom vissa ramar. Då bilar körs, kanske framförallt under den kyliga perioden av året, korta sträckor så hinner (ofta) inte villkoren för kylvätsketemperatur att uppfyllas förrän körcykeln är i sitt slutskede eller slut. (detta har ingen direktk koppling till motoroljan)
Skriv svar