NV Autoped

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Husqvarna <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
NV

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En orsak till att den inte drar ordentligt kan vara att du borrat insuget. En borrning kan medföra att motorn går sämre. Autopeden har ju ett speciellt insug som svänger av i cirkelform samtidigt som det blir större mot kolvsidan. Svårt att borra med bra resultat. Ett bättre alternativ är nog att ta upp en liten lucka på kolven. Observera att luckan görs på sidan av kolven eftersom insuget sitter på sidan.
Svårt att få tag på delar! 40cc kolvarna är hopplösa att hitta idag. Skulle låta tillverka nya men den kolv jag skulle offra som mall blev stulen så nu söker jag efter en annan kolv för nytillverkning. Vevstakar kommer jag att låta nytillverka. Inte billigt men omöjligt att hitta idag.
Annars är det som dr. novolette säger att packningar och lager kan du hitta nytillverkade. Transmissionskedja finns på lösvikt hos Momentum, hittade även kedjelås till kedjan men har inte testat om det låset löper fritt ännu.
På tradera brukar säljare med alias sea50tower ibland ha munstycken. Maila och fråga om han har kvar några. Det är någon mer som brukar sälja munstycken men jag kommer inte på hans alias just nu.
Du kan ju även ringa Erik Linding i Söderala för han brukar ha lite udda prylar 070-2300374, 0270-287155.
Jag tillhör själv de som lagrat lite delar men det är enbart för eget bruk då jag har 15 autopeder att ta hand om.
Autopeden hade egentligen 3 olika motorer. 31 cc utan koppling, 31 cc med koppling och sist 40 cc med koppling.

Novoletten hade 3 olika motorer om jag inte minns fel. Hade 3 novoletter som såldes till Umeå för några år sedan. Rexmotor på första modellerna sedan Husqvarnas 1-vx och sist 2-vx. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessutom har jag sett en tvåväxlad. Lånad eller som det heter stulen från Nymans experimentverkstad <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på den ena nv cylindern som jag hade så var pluggen
gängad :) snabbaste trimningen som jag varit med om :P <!-- </EdIndex> --></div>
Ingemar

NV Autoped

Inlägg av Ingemar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
Tack för alla tips, skall kolla dom.
När det gäller Novoletten så finns det en som säljer en tändspole
till Rexmotorn??? Mej veterligen gjorde inte Rex några egna motorer
utan använde motorer som fanns tillgängliga på marknaden Williers
var ett av deras mer populära motormärken och fanns några år i deras moppar, kan det vara så att den man kallar Rexmotorn är en Williers.
Det här är något som jag hört och inte kan styrka, men det kommer från några gentlemen i 70 års åldern som på sin tid körde både NV och Rex
samt Novolette.
Kanske någon på forumet vet bättre.????

Ingemar <!-- </EdIndex> --></div>
Ingemar

NV Autoped

Inlägg av Ingemar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen.
Jag ville bara poängtera att jag inte är ute efter högre fart utan en starkare motor som orkar dra i uppförsbackarna.
Här på Småländska Höglandet är det gott om backar så det vill till att
dom orkar. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rex motorer satt på dom första Novoletterna dom utan kåpor samt 26" hjul å stum gaffel -52. Dessutom fanns det en tidig modell av novoletten som hade ett Rex hjälpmotoraggregat monterat på framgaffeln & tanken på styret. Svenska Rex fabriken å Rex motorenwerke (RMW) har inget gemensamt annat än namnet vad jag förstått.
den första novoletten var egentligen bara en damhoj med påhängare
även den fösta NVn var ett tappert försök baserat på en cykel med en cyclemaster.. <!-- </EdIndex> --></div>
Ingemar

NV Autoped

Inlägg av Ingemar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
Tack för klarläggandet.
Tydligen ett missförstånd mellan Svenska Rex och det Tyska Rex.
Visste förövrigt inte att det fanns eller har funnits ett Tyskt bolag som hette Rex.

Ingemar <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->här är lite info om en [url=rexmotorhttp://images.google.se/imgres?imgurl=http://members.shaw.ca/rex/images/Rimg0 ... v%26um%3D1]rexmotorhttp://images.google.se/imgres?imgurl=http://members.shaw.ca/rex/images/Rimg0 ... v%26um%3D1[/url]

oopss vad lång den länken blev

å den funkade ju inte ens.. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Testa att gå in på mo-ped.se Där finns mkt info om diverse modeller om du är intresserad.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag åker Gripen -53 (Novolette ) med rex motorn och vet att den är svag ska byta till Pilot cyll samma uppbygnad men med 1,6psi får se om det stämmer på port tider måste bygga ett nytt insug det hamnar mitt i ramrörett nu. Hoppas åka NV-54 till sommaren ska se om det går att få lite kraft i den ochså har nån reserv motor att prova på.Rex info www.rex-motoren-werk.de jag tycker dom framjulsdrivna rexmotorerna ser likadana ut som de i Novoletten. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är exakt lika motorer i grund & botten däremot är det annat insug/avgassystem. Undra om det går att ta ngr prylar från NV marin å montera på autopedmotorn :roll: dom e rätt lika men har ett annat borr å jag tror även det blir stroker.. Jag har läst någonstans om att det på -50talet stoppades en ynglig på en nv som nästan gick 60 blås å snuten hittade inget normalt trim! Men jag kommer inte ihåg vart fan jag läste den storyn (kanske i 30knyck) men en sak vet jag.. det är att det går att få en NV pigg! Har själv stått bredvid en kille som drog upp skiten på bakhjulet å den motorn var ilsk ja lovar. Men när jag frågade vad han hade gjort så log han bara. :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
NV

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:Det är exakt lika motorer i grund & botten däremot är det annat insug/avgassystem. Undra om det går att ta ngr prylar från NV marin å montera på autopedmotorn :roll: dom e rätt lika men har ett annat borr å jag tror även det blir stroker.. Jag har läst någonstans om att det på -50talet stoppades en ynglig på en nv som nästan gick 60 blås å snuten hittade inget normalt trim! Men jag kommer inte ihåg vart fan jag läste den storyn (kanske i 30knyck) men en sak vet jag.. det är att det går att få en NV pigg! Har själv stått bredvid en kille som drog upp skiten på bakhjulet å den motorn var ilsk ja lovar. Men när jag frågade vad han hade gjort så log han bara. :evil:
Visst går det att få upp en autoped i 60 km men då krävs det att allt är rätt justerat och anpassat.
Bara genom att ta de första insugningsrören som hade lite större innerdiameter kan få upp farten lite med rätt bestyckning i förgasaren. Detta var väl känt på Nymanverken som senare minskade diametern.
Med rätt inställd tändning/bestyckning så varvar autopeden rätt friskt.
Var i kontakt med en som arbetade på Nymans experimentverkstad och där hade man varvat upp en motor till 18 000 varv/min och bromsat upp den till 6-7 hk om jag inte minns alldeles fel.
Själv har jag komplett uppsättning med munstycken och provar mig fram till bästa gång då det inte alltid stämmer med vad som satt från början om man byter kolv eller byter till annan förgasare/luftfilter. <!-- </EdIndex> --></div>
Ingemar

Nv Autoped

Inlägg av Ingemar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul med alla tips.
Men som jag betonade i ett tidigare inlägg så behöver den inte gå så mycket fortare med tanke på dom svindlande kraftiga bromsarna.
Utan vad jag söker är mer vridmoment för att frakta mina 100 kg
även i vissa motlut utan att trampa sista biten.
Jag får prova mej fram lite försiktigt så får vi se. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar