Sida 2 av 4
Re: HPI Tändning
Postat: 04 sep 2014, 20:38
av Jerka_59
Micke S skrev:Den gula kabeln med ringkabelsko ska gå till jord. Jag har fått det bekräftat av HPI och gjort så på två eller tre system.

det var det jag ville höra, då tänkte jag rätt
Re: HPI Tändning
Postat: 04 sep 2014, 21:43
av Micke S
kejsaren skrev:Micke S skrev:Den gula kabeln med ringkabelsko ska gå till jord. Jag har fått det bekräftat av HPI och gjort så på två eller tre system.
Brukar väl vara Brunt eller Svart till minus på dc system i fordon??
i alla fall aldrig gul
Jag fick hem ett HPI2TEN förra veckan och det ser ut så här.
så här ska det väl vara tror jag
1 Plus till lyse mm eller Batteri?
2 Jord
3 Dödarkabel (till jord över en brytare)
4 Jord
lite irriterande att det inte fanns kilspår i svänghjulet men det kanske går bra ändå eftersom det inte väger så mycket

Ja det är lite knasigt att de använder den gula med ringsko till jord. Men det är så det är på HPI2 med två gula kablar och det är inte DC utan AC.
Den gula med vanlig kabelsko ska gå till en regulator. Den lämnar hög växelspänning ca 30 V och kan inte användas direkt till lyset. För att den skulle ha kunnat kopplats till ett batteri hade det dels behövt vara likspänning, dels att den var reglerad till 14 volt. Vill man koppla till batteri gör man det via en KOKUSAN regulator/likriktare . Men en regulator behöver man ändå även om man bara använder den till lyset. Tänker man bara använda AC till lyset räcker det med en regulator med bara en anslutning (och stommen till jord). Till den anslutningen kopplar man då den gula med flatstift och går sedan vidare till ljusslingan i moppen. Vill man behålla 6V system skaffar man en regulator för det.
Jag tycker att det är jättebra att svänghjulet saknar kilspår. Det gör att man kan montera tändplattan i vilket läge som helst och sedan låser man märkningen på svänghjulet mot märket i tändplattan med kolven på den förtändning man vill ha t.ex. 3,5 mm BTDC.
Krysskilen på andra svänghjul är inte till för att låsa fast det utan bara för att orientera svänghjulet rätt gentemot vevaxeln när det monteras. Är konan dålig kommer ändå inte krysskilen att kunna hålla emot när man varvar på. Därför är det alltid bra att slipa ihop konan med karborundum till man ser att det är en grå yta på sbänghjulstappen och i konan i svänghjulet. Det bör man göra även med HPI2 svänghjul. Man vet ju aldrig hur perfekta konvinklarna är och det behöver stämma exakt inbördes.
Re: HPI Tändning
Postat: 05 sep 2014, 05:59
av JanneL
Trodde faktiskt att det var regulator i den lilla cdi-enheten
Vad det gäller konor och karborundum kanske jag inte är med dig hela vägen men jag är inte så insatt i maskiner o sånt

Re: HPI Tändning
Postat: 05 sep 2014, 06:48
av JanneL
zappafan skrev:Vars handlade du?
För att göra en lååååååång historia kort

så köpte jag den från Trimbutiken.
Re: HPI Tändning
Postat: 05 sep 2014, 07:14
av Micke S
kejsaren skrev:Trodde faktiskt att det var regulator i den lilla cdi-enheten
Vad det gäller konor och karborundum kanske jag inte är med dig hela vägen men jag är inte så insatt i maskiner o sånt

Ja jag förstod att du inte var helt säker på hur HPI2 är gjord. Man kopplar in den till en vanlig regulator enligt nedan.
Bilderna man ser är ofta röriga så jag gjorde en förenklad.
Re: HPI Tändning
Postat: 05 sep 2014, 08:50
av zappafan
kejsaren skrev:zappafan skrev:Vars handlade du?
För att göra en lååååååång historia kort

så köpte jag den från Trimbutiken.
Bra förenkling Micke S
Var det inte RN motor du var irriterad på...?
Re: HPI Tändning
Postat: 05 sep 2014, 21:14
av erlan
kejsaren skrev:Trodde faktiskt att det var regulator i den lilla cdi-enheten
Vad det gäller konor och karborundum kanske jag inte är med dig hela vägen men jag är inte så insatt i maskiner o sånt

för att t.ex. ett mopedsvänghjul ska sitta säkert fast så vill man ha perfekt passning mellan veven och svänghjulet.
slipning/svarvning vid massproduktion är inte praktiskt möjlig att utföra så exakt.
därför är det en god ide att lägga en droppe ventilslippasta för fyrtaktsmotorer (carborundum)
mellan veven och svänghjulet, sedan snurrar man svänghjulet till man uppnår perfekt passning.
har man ett svänghjul och en vev som hört ihop i 50 år behövs det nog inte.
men monterar man t.ex ett kokusan på en nytillverkad vev, och en 80cc athenacylinder strax ovanför,
så vill jag påstå att det är dumt att hoppa över den lilla detaljen.
och har man en bra motor med skadat kilspår så räddar man det lätt med det här knepet.
erlan
Re: HPI Tändning
Postat: 06 sep 2014, 11:10
av JanneL
zappafan skrev:
Var det inte RN motor du var irriterad på...?
fan va du minns bra ibland
Det där är iiinte bra o bli påmind om
det var Kokusan det gällde då men det fick han ta tillbaka den förb*****e d****a f***an" #¤%%_:*^¤@@%%&

Re: HPI Tändning
Postat: 07 sep 2014, 12:26
av G-son
kejsaren skrev:Micke S skrev:Den gula kabeln med ringkabelsko ska gå till jord. Jag har fått det bekräftat av HPI och gjort så på två eller tre system.
Brukar väl vara Brunt eller Svart till minus på dc system i fordon??
i alla fall aldrig gul
Oftast är denna typ av generatorspolar gjorda så att ena änden är kopplad till strömkabeln som man tar ut strömmen på, och andra änden är direkt jordad i tändplattan. Det fungerar galant så länge man bara ska använda växelström, eller huvudsakligen använder växelström till storförbrukarna (främst strålkastaren) och halvvågslikriktar lite ström för att ladda ett batteri som driver blinkers, bromsljus etc, såna grejer som kan kräva mer ström än generatorn kan ge när man står stilla med motorn på tomgång.
Ett annat alternativ är att sätta kablar på bägge ändar av generatorspolen - ofta två kablar med samma färg. Då kan man välja hur man vill använda systemet, om man kopplar ena kabeln direkt till jord får man samma funktion och möjligheter som med det föregående alternativet. Man kan även koppla bägge kablarna direkt till en laddningsregulator som helvågslikriktar, och ta ut all ström som likström och köra in det i ett batteri. Detta har fördelen att man kan få ut dubbelt så mycket likström, men nackdelen att man förlorar ett antal watt i likriktningen. Bra om man av någon anledning behöver mycket likström till något, mindre bra om man klarar sig med växelström och istället behöver minimala effektförluster i systemet...
En enkel resistansmätning mellan de gula kablarna och tändplattan säger vilket alternativ som gäller, alternativ två ska inte ha någon kontakt med tändplattan, bara mellan de bägge kablarna från spolen.
Re: HPI Tändning
Postat: 29 sep 2014, 21:14
av SachsMekarn
Någon som vet skillnaden på Hpi och Hpi 2-ten? Tänkte uppgradera från Ducatitändning, kan ju vara bra om man köper "rätt" på en gång

Re: HPI Tändning
Postat: 30 sep 2014, 06:25
av selma
SachsMekarn skrev:Någon som vet skillnaden på Hpi och Hpi 2-ten? Tänkte uppgradera från Ducatitändning, kan ju vara bra om man köper "rätt" på en gång

Det vanliga Hpi är ett innerrotor system(samma som pvl),går att köpa till en liten ljusspole på 15W.
Mycket bra tändsystem,uselt ljus.Passar pra på racern.
Hpi 2.ten är med ultralätt svänghjul och 55w ljusspole.Kanonsystem
Är det på en åkmoppe du ska byta från Ducati till Hpi så avråder jag dej,den blir rappare men mycket ryckigare att puttra runt med om du inte har ett tungt vevparti.Det förtar lite av glädjen
Nu har jag bara erfarenheter av Sachs,så det kanske funkar bättre på andra modeller
Re: HPI Tändning
Postat: 30 sep 2014, 08:05
av zappafan
selma skrev:Hpi 2.ten är med ultralätt svänghjul och 55w ljusspole.Kanonsystem
Är det på en
åkmoppe du ska byta från Ducati till Hpi så avråder jag dej,den blir rappare men mycket ryckigare att puttra runt med om du inte har ett tungt vevparti.Det förtar lite av glädjen
Det är det där jag har anat, men sällan läst någonstans, tror nog man har kvar Kokusan ändå....

Re: HPI Tändning
Postat: 30 sep 2014, 11:19
av Hasse
zappafan skrev:
Det är det där jag har anat, men sällan läst någonstans,
Tro inte allt du läser....

Re: HPI Tändning
Postat: 30 sep 2014, 15:26
av zappafan
Hasse skrev:Tro inte allt du läser....

I regel inte det du skriver.....

Re: HPI Tändning
Postat: 01 okt 2014, 22:37
av SachsMekarn
Fasiken. Jag som var så sugen på hpi. Tror att min tändning är defekt men jag kan ju testa ett originalsystem och se skillnaden
