Sida 2 av 8

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Postat: 08 sep 2014, 17:29
av pangerva
selma skrev:Du,ska det inte vara 2,50x15 på den modellen ? :wink:
Nej egentligen inte. Det ska vara 2.25x19 och då tänkte jag att jag skulle stå fast vid bredden 2.25 fast då med mindre diameter alltså 15" :mrgreen: :wink:

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Postat: 08 sep 2014, 17:31
av pangerva
disktant skrev:
pangerva skrev: HPI
Ännu mera fusk ;)
Och Ritovev staff_italiamac_fastidioso.gif :wink:

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Postat: 08 sep 2014, 18:03
av disktant
pangerva skrev:
disktant skrev:
pangerva skrev: HPI
Ännu mera fusk ;)
Och Ritovev staff_italiamac_fastidioso.gif :wink:
Mmm, var det värt 5000kr + för ett par extra km/h slider_anon.gif

Skall själv peta in en Rito i min 61:a när den nu blir klar
är ju sugen på brytarlöst, men vette fan om det är värt pengarna
försöker därför hitta lite info om vad man kan ta och anpassa själv

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Postat: 08 sep 2014, 18:45
av pangerva
Det kostar att ligga på topp! :oops:
Men det får jag säga nu att det nog är värt pengarna. spocht_winner

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Postat: 08 sep 2014, 20:28
av pangerva
Nu har jag gjort en framåtgående kick till vänstersidan.
Blev bättre eftersom den jag hade på högersidan tog i bromspedalen.
Dessutom har jag monterat original Monark fotbrygga ni vet den med den uppfällbara fotpinnen på vänstersidan.
Den finessen behöver jag dock inte använda. :D

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Postat: 09 sep 2014, 11:11
av Baronen
Det här med inkörning är nog lite luddigt.. En motor är inkörd efter ett par minuter. Och det är dom första minuterna som är viktiga. Det är då man ska belasta motorn hårt. Kolvringarna måste få ett högt tryck för att slita in sig rätt mot cylinderväggarna. Annars får man en motor som smygläcker komp och risken för sotskärning är mycket större. Kul bygge! Ut och gasa! :D

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Postat: 12 sep 2014, 12:04
av pangerva
Nu är målet nått även om det inte var med råge! :D
Får se om lite snällare körning och andra däck kan förbättra resultatet med någon km/h eller två.

Bild

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Postat: 12 sep 2014, 12:11
av erlan
Baronen skrev:Det här med inkörning är nog lite luddigt.. En motor är inkörd efter ett par minuter. Och det är dom första minuterna som är viktiga. Det är då man ska belasta motorn hårt. Kolvringarna måste få ett högt tryck för att slita in sig rätt mot cylinderväggarna. Annars får man en motor som smygläcker komp och risken för sotskärning är mycket större. Kul bygge! Ut och gasa! :D
alla nyborrade cylindrar jag haft har det känts tydligt efter ett tag att dom börjat gå bättre.
jag har alltid trott att det berott på att när ringarna och loppet passar perfekt så går det lite lättare,
och toppfarten ökar någon eller några kmh.

erlan

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Postat: 12 sep 2014, 13:04
av cobra karlsson
selma skrev:Du,ska det inte vara 2,50x15 på den modellen ? :wink:
slider_score.gif

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Postat: 12 sep 2014, 19:23
av pangerva
Efter lite mekande idag skulle jag starta mopeden igen.
Jag har ju helt planad topp så det tar emot en del när det ska startas.
Denna gång tog det emot lite för mycket verkar det som.
Ett litet klick hördes varefter det inte gick att kicka alls.
det gick heller inte att rulla igång för det går trögt.
Min tanke är att trampaxeldrevet spruckit. Kan det vara så?
Eller har någon nåt annat att komma med?

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Postat: 12 sep 2014, 19:42
av ilo55cc
Trampkedjan kanske har gått av och kilat fast.

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Postat: 12 sep 2014, 19:50
av erlan
med tanke på att det ska hålla att cyckla med, så tvivlar jag på att det spruckit pga högt komp.
jag skulle öppna kopplingskåpan innan jag river bort motorn.

men innan du gör nånting mer, leta noga idenom garaget så du inte fått in såna här:
images.jpg
images.jpg (4.26 KiB) Visad 3056 gånger
dom söker sig gärna in i lokaler bär det finn lukter som döljer doften av människa,
speciellt vid blöt väderlek.

erlan

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Postat: 12 sep 2014, 20:13
av pangerva
erlan skrev:med tanke på att det ska hålla att cyckla med, så tvivlar jag på att det spruckit pga högt komp.
jag skulle öppna kopplingskåpan innan jag river bort motorn.

men innan du gör nånting mer, leta noga idenom garaget så du inte fått in såna här:
images.jpg
dom söker sig gärna in i lokaler bär det finn lukter som döljer doften av människa,
speciellt vid blöt väderlek.

erlan
Jag har varit utomhus när jag mekade så om trollen är i förrådet så har de inte påverkat det hela. :D
Vad jag menar med att att trampaxeldrevet spruckit är att det har sin spärrfunktion som gör att det roterar fritt åt ett håll. Jag tror att det kan vara det drevet som "skadats" och att det spruckit någonstans. Jag har sett ett som spruckit tidigare då jag skulle montera ett jag hade i en låda. Kan alltså en liten del klämts emellan inne i drevet?
Jag har monterat av svänghjulskåpan och det går lätt att rotera med fingrarna och det tar stopp vid kompression.
När jag försöker rulla igång går det trögt men vevaxeln roterar.

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Postat: 12 sep 2014, 20:43
av Hasse
pangerva skrev:
erlan skrev: Jag har varit utomhus när jag muckade
pangerva skrev:Efter lite mejande


:| :| Har solen gått ner?

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Postat: 12 sep 2014, 21:13
av pangerva
Hasse skrev:
pangerva skrev:
erlan skrev: Jag har varit utomhus när jag muckade
pangerva skrev:Efter lite mejande


:| :| Har solen gått ner?
Ja nu är det kolsvart såväl ute som inne i motorn. :D