Absolut ingen gnista. Nu äntligen återfunnen!
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har mer å mer gått över till att göra allt från början..Har köpt på mig kompletta t-system till dom vanligaste förekommande. Så jag börjar med att byta till ny T-spole, kondning, spetsar, å även montera dit ett svänghjul som jag är hundra % på. Därefter har jag säkert en gnista. men eftersom det blir ganska dyrt i längden att hålla på det sättet. Byter jag därför ut komponent efter komponent tills dess att jag tappar gnistan & på så sätt hittar jag den trasiga delen. känns kanske lite jobbigt men efter att ha bytt mellan 5 begade spolar å 5 begade kondningar mm. så går det snabbare att göra så .. Har man bara en moppe kan det ju vara lite surt att köpa hela tändningskitet men å andra sidan kostar det ju bra en femhundring. Å då kan man lita på prylarna. Så man ångrar nog sig ganska fort att man lät gammelspolen sitta när man är 1 mil hemifrån med död moppe
<!-- </EdIndex> --></div>

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska lägga upp en bild på hur jag har satt ihop t-systemet. Jag har som jag redan skrivit att jag tagit ett fungerande system och satt dit t.o.m magenten och jag får ingen gnista. Jag har ju tgit lös motorn också kan det va att det kommit skit mellan ramen och bultarna så det inte blir nån kontakt eller är det inte så noga?
Har också tagit och tvättat bort fettet från filten och badat tändplattan i bensin. Inte spolarna med brytarna och kondensatorn. Har 2 st extra kondensatorer om det skulle vara fallet att den gick sönder av bensinen. Nån som vet vart jag kan få tag på tändspole och brytare till novolette?
Har också tagit och tvättat bort fettet från filten och badat tändplattan i bensin. Inte spolarna med brytarna och kondensatorn. Har 2 st extra kondensatorer om det skulle vara fallet att den gick sönder av bensinen. Nån som vet vart jag kan få tag på tändspole och brytare till novolette?

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag börjar vid tändkabeln, den är platt vid tändplattan. Hur serden ut på insidan, den skulle gå bakom tändplattan. Anslutningen till spolen ligger öppen och innanför anslutningen på vevhuset fins ett mörkt fält hoppar gnistan dit? den kan även hoppa till svänghjulet när det är monterat. Isolera där med eltejp 4 varv eller smältlim eller orginalisoleringen.
Vid kondingen, stoppa in en ca 6 mm bred skrumejsel där mellan kabelskon och kondingens kant och lyft lite på kabelskorna. Kolla om skruven på kondingen snurrar i fastsättningen (försiktigt) Tampen från kondingen till brytaren ser lite tvivelaktig ut, släpar den mot svänghjulsnocken ? Sedan ser jag inte så noga men tycker att det fattas fiberbrickor vid brytaren. Skruven där skall vara isolerad från gods även fjädern.
Mina tändsystem tvättar jag noga med förtunning och blåser rent så fort som möjligt. Varför jag blåser rent fort,för att förtunningen dunstar och skiten blir då kvar. Isoleringen löses inte av förtunning utan av sprit
Lossa tamparna på kondingen och vrid dom så dom inte stramar. <!-- </EdIndex> --></div>
Vid kondingen, stoppa in en ca 6 mm bred skrumejsel där mellan kabelskon och kondingens kant och lyft lite på kabelskorna. Kolla om skruven på kondingen snurrar i fastsättningen (försiktigt) Tampen från kondingen till brytaren ser lite tvivelaktig ut, släpar den mot svänghjulsnocken ? Sedan ser jag inte så noga men tycker att det fattas fiberbrickor vid brytaren. Skruven där skall vara isolerad från gods även fjädern.
Mina tändsystem tvättar jag noga med förtunning och blåser rent så fort som möjligt. Varför jag blåser rent fort,för att förtunningen dunstar och skiten blir då kvar. Isoleringen löses inte av förtunning utan av sprit
Lossa tamparna på kondingen och vrid dom så dom inte stramar. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej jag ändrar på tändkabel och isolerar spolen bättre samt lyfte skorna vid kondingen. Själva skruv grejest på kondingen snurrar allts det som sitter i kondingen. Är den trasig då? det är fiberbrickor runt fjädern och det vid brytarna så de e lugnt. ska flytta kabeln från kondingen och brytarna så den inte ligger där den är nu. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->GOOD NEWS! Fick fart på gnistan till novolette nr 1 bytte och fick även gnista på novolette nr 2 med det systemet. grejjen är väl bara det att stiftet måste vara helt ihoptryck för att ge gnista. Inget mellanrum alls och jag tycker jag har jsuterat brytarna rätt :S Men jag tror att det även är brytarna till novolette nr 2 som är kassa. Nån som vet vars man kan få tag på några ? <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om spolen inte orkar ge gnista vid 0,5-0,7mm är det överslag i spolen.
Strömmen orkar inte att hoppa över utan hittar andra vägar att gå, den närmaste. Orsak: motorn går och man petar av tändhatten och vart skall gnistan ta vägen jo till gods (jord) 30000 volt söker sig genom isoleringen och kolar den, som vi vet så leder kol ström
Strömmen orkar inte att hoppa över utan hittar andra vägar att gå, den närmaste. Orsak: motorn går och man petar av tändhatten och vart skall gnistan ta vägen jo till gods (jord) 30000 volt söker sig genom isoleringen och kolar den, som vi vet så leder kol ström

-
-