Sida 2 av 3

Re: Monarscoot

Postat: 15 dec 2014, 20:37
av 56:an
Inte heller har jag sett någon treväxlad handväxel med kickstart tidigare... :?

Men jag vet att det fanns en kickaxel som var längre än dom vanliga och jag köpte en sån på Tradera för ett par år sedan...
En sån kickaxel måste finnas i motorn på bilden.

Re: Monarscoot

Postat: 16 dec 2014, 00:52
av Kawah2
Motorn var fläktkyld från början så jag har kapat och skarvat ihop 2st kåpor blev så pass bra att det inte syns om man inte tittar noga ser original ut :wink: ,stämmer att den har den längre kickaxeln vet inte var motorn är kommen ifrån köpte den i delar

Re: Monarscoot

Postat: 16 mar 2015, 11:21
av Kawah2
Testkörde lite i helgen
Bild
Pinnar på rätt bra 70+ men har fortfarande lite problem med att få rätt på växellägena beror väl på att vxlhandtaget är ett hemmafilat 2 växlat.Någon som vet vilket vxlhandtag Hva flinta 3växlat hade original eller vilket som funkar

Re: Monarscoot

Postat: 08 jul 2016, 21:35
av pettersundlof
Det ända jag behövde fixa för att få den körbar var lite ekrar i bakhjulet
Min Monarscoot bröt ihop när 5-6 ekrar där bak bröts sönder i eftermiddag. Vilka ekrar använde du, minns du det? Har fått indikationer på 160mmx2,9mm. Kan det stämma? Tydligen var det lite tajt, men att det gick?
Mvh, Petter

Re: Monarscoot

Postat: 09 jul 2016, 00:25
av erlan
det finns olika hjulvarianter på monarscooterna.
dom sista hade aluminiumnav (grimecanav). dom har 140mm långa ekrar. samma som compact.

erlan

Re: Monarscoot

Postat: 09 jul 2016, 14:08
av pettersundlof
erlan skrev:det finns olika hjulvarianter på monarscooterna.
dom sista hade aluminiumnav (grimecanav). dom har 140mm långa ekrar. samma som compact.

erlan
Ska mäta noggrannare när jag kommer hem, men tror mina är kring 160. Dock inte 2,9mm i dimension i original...

Re: Monarscoot

Postat: 09 jul 2016, 17:27
av Kawah2
Dom jag satte dit är 160mm och 2,9mm lite tjockare än orginal

Re: Monarscoot

Postat: 09 jul 2016, 21:26
av pettersundlof
Antar att 2,9mm är diameter på själva ekern, och inte skruven? De jag har där nu är typ 2,1mm.

Hittade följande: http://www.sportab.se/sv/artiklar/eker- ... l#ReadMore" onclick="window.open(this.href);return false;

2mm känns just på gränsen...

Re: Monarscoot

Postat: 09 jul 2016, 22:47
av ilo55cc
160mm lång om det vanliga monarknav i plåt,original är 2,5 mm tjock så 2,9 funkar bra, ev.får du fila lite i hålen i navet.

Re: Monarscoot

Postat: 11 jul 2016, 08:00
av pettersundlof
Här är några bilder på navet där ekarna gått sönder. Skiljer sig lite från andra sidan, där det bara är cirkulära hål. På denna sidan är det ett centrumhål på typ 5mm och själva hålen där nippeln fäster är typ 2,5mm då

Re: Monarscoot

Postat: 11 jul 2016, 08:23
av erlan
den flänsen med ovala hål ligger löst på navet när du tar bort drevet.
om du tar isär navet för rengöring så observera att bara ett av fem möjliga lägen för sidoflänsen är rätt.
i nått av dom andra 4 lägena stämmer inte ekrarna.

erlan

Re: Monarscoot

Postat: 11 jul 2016, 18:33
av Kawah2
Ser likadant ut som på min,kedjan har hoppat av nån gång och klämt sönder ekrarna men dom är lätta att byta :D

Re: Monarscoot

Postat: 04 aug 2016, 13:35
av pettersundlof
Detta gick ju åt helvete. Plogade på i idioti och satte ekrarna på drevsidan fel. Övertygade mig själv att det inte var centrerat.

Hade ingen chans att få ekrarna på drevsidan att räcka till fälgen. Har kapat dem nu...

Beställa nya på 160mm och tro att det ska gå med annat tillvägagångssätt eller köpa längre för drevsidan?

Re: Monarscoot

Postat: 04 aug 2016, 14:36
av pettersundlof
Eller är det kortare ekrar som behövs på drevsidan rentav? Blir inte klok. Skulle lämna in det till verkstad om det fanns nån i Umeå som fortfarande befattar sig med mopedhjul :/

Re: Monarscoot

Postat: 04 aug 2016, 16:49
av pnilz
Kortare på drevsidan och längre på andrasidan då får du fälgen mot drevet!