Sida 2 av 4

Re: Dellorto UA 19 S

Postat: 23 dec 2014, 19:18
av Baronen
Problemet är väl bara att sachsen är felknullad så insuget sitter för tajt mot blocket. Förgasaren kommer ner så lågt att flottörhuset tar i blocket. Annars hade det ju varit perfekt. Om man vinklar förgasaren så pass att flottörhuset får plats antar jag att tratten inte får plats?
:?

Re: Dellorto UA 19 S

Postat: 23 dec 2014, 21:21
av Coolvette
Svartsjö skrev:Försök att korta röret så du får fuggen dikt mot insugsplattan...
Så var tanken men det funkar inte då flottörhuset tar i motorblocket.
Om jag vinklar upp förgasaren så att flottören går fritt pekar insugstratten rakt in i ramröret.

Inget att göra åt med den ramen jag har, bara att bita i det sura...

Re: Dellorto UA 19 S

Postat: 23 dec 2014, 21:23
av Coolvette
Baronen skrev:Problemet är väl bara att sachsen är felknullad så insuget sitter för tajt mot blocket. Förgasaren kommer ner så lågt att flottörhuset tar i blocket. Annars hade det ju varit perfekt. Om man vinklar förgasaren så pass att flottörhuset får plats antar jag att tratten inte får plats?
:?
Japp, rätt på allt, svarade Svartsjö innan jag kollade slutet av tråden...

Re: Dellorto UA 19 S

Postat: 23 dec 2014, 21:31
av Hasse
Baronen skrev: sachsen är felknullad

:mrgreen:

Re: Dellorto UA 19 S

Postat: 25 dec 2014, 21:23
av Coolvette
Frolzon skrev: Hm, 19mm...kanske lite bra flöde för en 4,3-cylinder kanske, men du har ju "friserat" den så det kan nog bli bra. :)
Funderade lite och tog lite mått.
Min originalkyrkportare mäter cirka 18,1x13,7 millimeter, ger en yta om 248 kvadratmillimeter.
Jag har bara mätt på min förgasare, lite variation finns säkert men i stora drag är det säkert samma.
Nu är ju inte yta samma som flöde men det måste ge en indikation.
Saker som stör flöde är ju trottelnål, öppningens utformning samt luftfilter.

Ett 17-millimetershål ger en öppning om 226,7 mm2.

Ett 18-millimetershål har en yta om 254,3 mm2.

Ett 19-millimetershål har en yta på 283,4 mm2.

En kyrkportare ligger alltså knappt 10 procent över en 17-millimetersförgasare enkelt räknat.

En 19-millimetersförgasare har en yta som är 15 procent över en kyrkportare så jag får väl testa och se hur det funkar.

Re: Dellorto UA 19 S

Postat: 26 dec 2014, 10:01
av erlan
funkade jättebra för 35 år sen, borde funka lika bra nu med.

erlan

Re: Dellorto UA 19 S

Postat: 15 jan 2015, 22:27
av Coolvette
En liten lägesrapport angående mitt insug till Dellorto´n:

Det avsågade styret hade en passande böj, om sagt, det fick paras med en platta som ska monteras mot aluplattan på cylindern:
Lite knackande för att forma röret och filande på plattan för att matcha röret gav detta:

Bild

Bild

Här ska jag bara få TIGat plattan till röret så är det klart.
Tror dock att det kan vara problem om man inte får bort kromet, det är nog svårt att svetsa på.

Böjen blev precis lagom:
Bild

Bild

Bild

Jag använder två försänkta skruvar för att säkra matchningen mot insuget:
Bild

Patinan på "styret" får vara kvar.

Re: Dellorto UA 19 S

Postat: 16 jan 2015, 01:19
av Frolzon
Coolvette skrev:Bild
Patinan på "styret" får vara kvar.
Lite patina inuti röret som behöver att blästras bort kanske...
Men det ser ju ut att passa väldigt bra f.ö. :)

Re: Dellorto UA 19 S

Postat: 16 jan 2015, 05:45
av Coolvette
Frolzon skrev:
Coolvette skrev:Bild
Patinan på "styret" får vara kvar.
Lite patina inuti röret som behöver att blästras bort kanske...
Men det ser ju ut att passa väldigt bra f.ö. :)
Jodå, så snart jag fått röret säkrat mot plattan så ska insidan snyggas till... 8)
Det är ju ett styre som suttit på en moppe så det har ju suttit ute ett antal år.

Passformen blev skaplig, röret är knackat hyggligt rektangulärt för att passa någotsånär mot 4,3´ans insug.
Hålet i plattan blev filat för att ge klämpassning.

Röret kommer sedan att matchas mot nästa platta och sedan mot cylindern.

Re: Dellorto UA 19 S

Postat: 27 jan 2015, 05:30
av Coolvette
Mitt blygsamma projekt går vidare med ett TIG´at insug:
Bild

Plattan får kanske planas en smula till för att få bort groparna i kanterna, inte för att det gör så mycket på min nivå men ändå.

Jag fick den rätta tratten till förgasaren igår, köpt på ebay i Tyskland, skickad till en kollega därnere som glömde att ta med den till Milano när vi träffades, fick bli en andra kollega som åkte till BAU i München i förra veckan som fick bli bud #2... :mrgreen:

Ser väl lite lagom porrigt ut...?
Bild
Bild

Frigången till luftskruven blev 4-5 millimeter, det skulle klarat sig med mätardrivningen på plats men eftersom den inte
ska användas kunde jag likagärna ta bort den:
Bild

Nu ska jag svarva en adapter så att jag kan montera ett luftfilter, kanske polera tratten på insidan samt putsa insuget... 8)

Luftskruven fixade Simtus på ett bra sätt, han kunde göra skallen 3,5 mm hög, lufthålet borrade jag själv efter att ha kollat vilken del som riktade rakt bakåt.

Re: Dellorto UA 19 S

Postat: 27 jan 2015, 08:01
av TolvNollNio
Sitter här i stum beundran!
Din 1209 lär bli bra mycket rappare på gasen än min :shock:
Ska det rejsas på motordagen i byn där du bor?
Vore kul se nåt mer mopedlikt köra där och då :D

Re: Dellorto UA 19 S

Postat: 27 jan 2015, 22:12
av Coolvette
TolvNollNio skrev:Sitter här i stum beundran!
Din 1209 lär bli bra mycket rappare på gasen än min :shock:
Ska det rejsas på motordagen i byn där du bor?
Vore kul se nåt mer mopedlikt köra där och då :D
Tackar men mitt enkla projekt står i skuggan av minst två dussin byggen här på forumet... 8)

Min moppe ska bara bli en avkopplande söndagsputtrare, ingen räser till LA Motordag.
Jag gjorde ett försök för några år sedan, det gick käpprätt, moppen blev väl snygg men gick kass:

Bild

Bild

Re: Dellorto UA 19 S

Postat: 27 jan 2015, 23:12
av TolvNollNio
Hittade den bilden och flera efter mitt inlägg. :wink:
Haft/har samma ide fast då med en österikisk automatare, men nivån på mopparna lär ha höjts rejält sen senaste vistelsen på detta evenemang.
Tänkte mer att du valt den lite svårare vägen i ditt förgasarval till den motorn.

Jo att här finns helt otroligt fina och avancerade byggen har noterats!

Ps. Körde med Dellorto UA 24 på en Mustang Mamba med "fläktkyld" 70cc när det begav sig, om den gick bra?
Kunde säkert gått bättre :lol:

Re: Dellorto UA 19 S

Postat: 01 feb 2015, 15:42
av Coolvette
Jag vill gärna ha luftfilter på moppen, på min nivå spelar en liten flödesförlust ingen roll.
Den sexiga tratten på en Dellort UA är inte direkt "plug and play" för de flesta filter.
Såhär gjorde jag:

Fick skrota ner en 60 mm rundstång till 48 mm för att passa tänkt filter, ett fiddy-filter från Biltema:
Bild

Borrning till 30 mm, rillor för att hjälpa till att låsa filtert är svarvade på yttersidan:
Bild

Stack av biten jag ville jobba vidare med:
Bild

Nu skulle jag svarva insidan att passa mot tratten, indikerade med klocka och kom några hundradelar från:
Bild

Invändig svarvning i cirka 8 graders vinkel:
Bild

Färdig, tror jag...
Bild

Test med tratten, jodå, ser väl rätt ut:
Bild

Rundade kanten med ett skavstål a´la´träsvarvning:
Bild

Putsning med smärgelduk:
Bild

Och en nästan färdig bit bredvid tratten:
Bild

Lite jobb återstår, borrade och gängade tre M3´or avsedda för spetsade stoppskruvar:
Bild
Bild

Fram med ventilslippastan för att få till passningen ordentligt:
Bild

Ville limma med cylindrisk fastsättning, stoppskruvarna ska bara göra små märken i tratten för att låsa hylsan i läge.
Bild

Ser ut såhär på plats:
Bild
Bild

Blir väl helt OK, lätt att plocka av om man vill köra utan:
Bild

Re: Dellorto UA 19 S

Postat: 01 feb 2015, 15:54
av Hasse
Snyggt jobb!