Sida 2 av 20
Re: Traktor tråden :)
Postat: 11 jan 2015, 21:05
av Baronen
Är det inte så att terrier, 320 och 400 fanns parallellt? Terrier var alltid bensin. Farsans 320 såldes ny som bensin på pappret men diesel i verkligheten. Hur Kalle, första ägaren, hade lyckats med det vet jag ej. Men han kunde då på 60talet ta hem bensinskatten och åka billigt med sin gamla volkswagen.

Re: Traktor tråden :)
Postat: 11 jan 2015, 21:06
av Baronen
Har du någon bild på LM422?

Re: Traktor tråden :)
Postat: 11 jan 2015, 22:05
av HSE
Baronen skrev:Är det inte så att terrier, 320 och 400 fanns parallellt? Terrier var alltid bensin. Farsans 320 såldes ny som bensin på pappret men diesel i verkligheten. Hur Kalle, första ägaren, hade lyckats med det vet jag ej. Men han kunde då på 60talet ta hem bensinskatten och åka billigt med sin gamla volkswagen.

Buster 400 var efterföljaren till 320, modernare med hög och låg växel och kraftigare bakparti samt direktinsprutad Diselmotor. Terriern var föregångaren med B 16 bensinmotor, uppgraderades till 320 och fans med B18 bensin eller Perkings Diesel och oberoende kraftutag.
Re: Traktor tråden :)
Postat: 11 jan 2015, 22:14
av Baronen
Okej! Jag ger mig

Jag är däremot inte jätteförtjust i perkins. Dom som sitter i 320/400 är okej och likaså den i MF65, men i moderna traktorer tycker jag att dom är ganska orkeslösa. Har kört många moderna MF och det är skillnad på en 130hk MF jämfört med en 130hk JD eller Valtra.
Re: Traktor tråden :)
Postat: 11 jan 2015, 23:02
av 56:an
Baronen skrev:Jag är däremot inte jätteförtjust i perkins. Dom som sitter i 320/400 är okej och likaså den i MF65, men i moderna traktorer tycker jag att dom är ganska orkeslösa. Har kört många moderna MF och det är skillnad på en 130hk MF jämfört med en 130hk JD eller Valtra.
Okej, det är mycket möjligt, det vet jag inget om... Men Perkins är nostalgi och 99% enkelt och lättmekat
Här är en film om Kalmar Terminal, en trailerdragare som konstruerades på Kalmar Verkstads AB i samarbete med Svelast nån gång när jag var i mopedåldern. Jag har inga speciella minnen av den mer än jag såg den på stan då och då samt en verkmästare jag hade på ett tidigare jobb hade varit med om och utvecklat den. Motorn var en Perkins V8 minns ej beteckningen dock
http://www.kalmarterminal.se
https://www.youtube.com/watch?v=VK75JOXCJi0
Re: Traktor tråden :)
Postat: 11 jan 2015, 23:20
av 56:an
Baronen skrev:Har du någon bild på LM422?

Det går väl och ordna... Här har du en
Har lust och fixa med den i sommar, går nog före en moped...

Re: Traktor tråden :)
Postat: 11 jan 2015, 23:25
av Baronen
56:an skrev:Baronen skrev:Har du någon bild på LM422?

Det går väl och ordna... Här har du en
Har lust och fixa med den i sommar, går nog före en moped...

En sån har jag aldrig sett faktiskt! Måste va mindre än en 218?
Re: Traktor tråden :)
Postat: 11 jan 2015, 23:33
av 56:an
Jag menar äldre Perkinsmotorer förstås... Modernare vet jag inget om alls....
Här är Perkins 4.108:an, den motor som Malte Månson konverterade med Volvo M40 låda. Lagom och slänga i Amazonen om dieseln skulle bli billig igen
Re: Traktor tråden :)
Postat: 11 jan 2015, 23:43
av 56:an
Baronen skrev:En sån har jag aldrig sett faktiskt! Måste va mindre än en 218?
Jo, den är lite mindre, framförallt är drivhjulen mindre. Det tillverkades bara c:a 600 stycken så de är ganska ovanliga.
Men den lyfter bra, har för mig det är över 2 ton i brytkraft när man tiltar upp gafflar eller skopa. Skulle tro den motsvarar en BM Boxer H10 i lyftförmåga, dom som byggdes av Lundbergs i Umeå men en LM218 är förstås kraftigare...
Har stor och liten skopa, pallgafflar samt sprillans snökedjor
Jag köpte maskinen 2009 av en äldre verkstadsägare som skulle lägga ned sin rörelse.
Re: Traktor tråden :)
Postat: 12 jan 2015, 08:27
av Baronen
56:an skrev:Jag menar äldre Perkinsmotorer förstås... Modernare vet jag inget om alls....
Här är Perkins 4.108:an, den motor som Malte Månson konverterade med Volvo M40 låda. Lagom och slänga i Amazonen om dieseln skulle bli billig igen
Jag har sett några amazoner och tom en 140 med den motorn. Sen har jag sett en Plymouth med perkins. En gammal taxi

Re: Traktor tråden :)
Postat: 12 jan 2015, 08:30
av Baronen
56:an skrev:Baronen skrev:En sån har jag aldrig sett faktiskt! Måste va mindre än en 218?
Jo, den är lite mindre, framförallt är drivhjulen mindre. Det tillverkades bara c:a 600 stycken så de är ganska ovanliga.
Men den lyfter bra, har för mig det är över 2 ton i brytkraft när man tiltar upp gafflar eller skopa. Skulle tro den motsvarar en BM Boxer H10 i lyftförmåga, dom som byggdes av Lundbergs i Umeå men en LM218 är förstås kraftigare...
Har stor och liten skopa, pallgafflar samt sprillans snökedjor
Jag köpte maskinen 2009 av en äldre verkstadsägare som skulle lägga ned sin rörelse.
En liten och smidig maskin alltså! En sån skulle jag vilja ha

Jag ska ev. köpa min fars LM225 men om det dyker upp något mindre klumpigt till en bra peng blir det nog det istället. 225an är en riktig klump! Men den går förbannat rart i motorn

Re: Traktor tråden :)
Postat: 12 jan 2015, 09:11
av HSE
Runt 1969 träffade jag en man som köpt en Moscovitch som det satt en Perkins dieselmotor i. Har för mig att det var en ombyggnad som gjordes i Sverige. Jag är inte så jätteförtjust i Perkins motorerna, tycker Volvos var bättre, men delarna är billiga och finns överallt.
Re: Traktor tråden :)
Postat: 12 jan 2015, 09:16
av Baronen
Perkins var väl största motortillverkaren då

Såg faktiskt en Moskvitch på blocket för ett år sen med perkins i! Va lite sugen

Volvos egna dieselar är jag också mer förtjust i.
Re: Traktor tråden :)
Postat: 12 jan 2015, 11:25
av Svartsjö
Baronen skrev:Har kört många moderna MF och det är skillnad på en 130hk MF jämfört med en 130hk JD eller Valtra.
Om jag inte har fått det hela om bakfoten så är väl nyare MF, Valtra och Fendt "samma" traktor, de delar motorer och drivlina med varandra.
Re: Traktor tråden :)
Postat: 12 jan 2015, 11:45
av Baronen
Svartsjö skrev:Baronen skrev:Har kört många moderna MF och det är skillnad på en 130hk MF jämfört med en 130hk JD eller Valtra.
Om jag inte har fått det hela om bakfoten så är väl nyare MF, Valtra och Fendt "samma" traktor, de delar motorer och drivlina med varandra.
Stämmer bra. Sen nåt år tillbaka sitter det agco motore4 i mf och fendt. Men MF före det är slöare.