Sida 2 av 27
Re: övrigt
Postat: 20 jan 2015, 21:49
av 56:an
Längs ostkusten förbi Kalmar går E66 men jag minns den hette E22 på 80-talet. Fast när jag var liten hette den Riks15 och var inte bredare än dagens moderna cykelvägar på sina ställen

Re: övrigt
Postat: 20 jan 2015, 21:56
av blyfot
56:an skrev:Längs ostkusten förbi Kalmar går E66 men jag minns den hette E22 på 80-talet. Fast när jag var liten hette den Riks15 och var inte bredare än dagens moderna cykelvägar på sina ställen

Nu har du sniffat för mycket på korken
E22 heter det idag och E66 hette det på 80-talet
Stigen ner till sjön i Sulegång heter E666

Re: övrigt
Postat: 20 jan 2015, 22:41
av pangerva
OK kanske bättre att prova E45 (utan tomgångsstopp förstås) och när jag väl är framme i Karlstad blir det att prova E18 med mindre risk för tomgångsstopp.
Lite längre men vad gör man inte för att slippa tomgångsstopp, åtminstone över halva vägen.

Re: övrigt
Postat: 21 jan 2015, 00:44
av 56:an
blyfot skrev:56:an skrev:Längs ostkusten förbi Kalmar går E66 men jag minns den hette E22 på 80-talet. Fast när jag var liten hette den Riks15 och var inte bredare än dagens moderna cykelvägar på sina ställen

Nu har du sniffat för mycket på korken
E22 heter det idag och E66 hette det på 80-talet
Jaså, gör det det
Får väl skylla på jag är förkyld och har ont i huvudet. Inte det enda som har blivit fel idag...
Re: övrigt
Postat: 21 jan 2015, 08:46
av Patrik
pangerva skrev:Jag ska prova att köra till Stockholm på E20 i morgon.
Jag har precis kört en tur på "Riks 7:an".
/ P
Re: övrigt
Postat: 21 jan 2015, 17:07
av ZVEZDA M50
Patrik skrev:pangerva skrev:Jag ska prova att köra till Stockholm på E20 i morgon.
Jag har precis kört en tur på "Riks 7:an".
/ P
Men, det intressanta är ju om det var med eller utan problem med tomgången?
Re: övrigt
Postat: 21 jan 2015, 20:34
av dt50r
Dt50r har blivit en halv procent snålare på 95e5 och på e10 blir den nog 1% snålare.på e85 blev dt50r 8,5% snålare.men,6nr större munstycke blev för stort.motorn drunknade i e85.jag hade 82:s munstycke och original var 76 på 2004 yamaha dt50r
Re: övrigt
Postat: 24 jan 2015, 14:43
av Baronen
På min ena traktor är tomgången lika låg som ett motorstopp nästan och då kör ju jag på diesel..

Re: övrigt
Postat: 24 jan 2015, 14:52
av dt50r
Etanolet gör dt50r piggare utan att den går fortare.det blir som att köra med större motor
Re: övrigt
Postat: 24 jan 2015, 18:07
av ZVEZDA M50
Hej!
Jodu, etanol o pigghet...
För nå'n timme sedan hjälpte jag en något äldre man upp på fötterna efter att han halkat omkull, något påverkad av etanol.
O visst, pigg var han!
Re: övrigt
Postat: 25 jan 2015, 15:20
av dt50r
Normalt tar dt50r 2-3dl per mil.men,nu tar den 20%mindre p.g av etanolen i bensinen,så nu kan jag köra över 13mil utan att tanka i 45km/h.på 6:an gör bakhjulet 2 varv när vevaxeln gör ett varv.76dbl på tomgång och 71dbl under körning och släpper ut vattenånga ur avgasröret.har gjort 2 frivilliga avgasprov=inget sot
Re: övrigt
Postat: 25 jan 2015, 15:32
av dt50r
Körde in i en poliskontroll och blev invinkad i 45km/h ,fick blåsa och visa am körkortet samt visa registreringsbeviset sedan fick jag köra vidare
Re: övrigt
Postat: 25 jan 2015, 15:43
av blyfot
Vilken tur att de inte kollade nykterheten på dt50r, då hade den ju åkt dit för rattfylla, runt 200promille är inte att leka med

Re: övrigt
Postat: 25 jan 2015, 16:29
av disktant
Re: övrigt
Postat: 25 jan 2015, 16:45
av erlan
dt50r skrev:Normalt tar dt50r 2-3dl per mil.men,nu tar den 20%mindre p.g av etanolen i bensinen,så nu kan jag köra över 13mil utan att tanka i 45km/h.på 6:an gör bakhjulet 2 varv när vevaxeln gör ett varv.76dbl på tomgång och 71dbl under körning och släpper ut vattenånga ur avgasröret.har gjort 2 frivilliga avgasprov=inget sot
om bakhjulet gör 2varv när vevaxeln gör 1 varv så lär den gå fruktansvärt fort.
på våra gamla sachsar gör bakhjulet ett varv när vevaxeln gör nitton varv.
erlan