HVA Flinta, ny cylinder skuren!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Re: HVA Flinta, ny cylinder skuren!

Inlägg av Puchlasse »

Nu vet jag inte om det var hos oss du köpte den, men maila mig på lasse@mopedrenovering.se så får du en ny för inköpspris. Så kanske söndagskvällen blir lite roligare. Det är surt när sånt där händer.
Antar att det är vår artikel 11339 som du menar.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
56:an
Forumsponsor

Re: HVA Flinta, ny cylinder skuren!

Inlägg av 56:an »

HSE skrev:
56:an skrev:Det kanske går och rädda kolven :)

Fast jag hade nog satt en kraftig klamma runt cylinderkjolen innan jag pressat eftersom godset är så tunnt där så det inte pallar påfrestningen.

En annan lösning hade varit och borra och mejsla bort kolven inne i cylindern och då hade man kunnat rädda cyllen bättre. Lite pyssel och jobb kanske men också en utmaning :D
Å andra sidan hade den ändå behövts borras efteråt och en borrning är inte så billig idag. Den gången jag köpte en Monark med detta fel höll cylindern och borrningen fixades på jobbets verkstad så det var billigt. Hittade också överdimensionerad kolv till JLO så det löste sig fint den gången. Men annan motor och eftermarknadscylinder i detta fallet och tyvärr annat utfall.
Det beror ju hur man resonerar själv. Nu vet vi ju inte hur cyllen såg ut genom endast skärningen och tvärstoppet. Jag föreställer mig att motorn låste sig ganska kvickt innan det hann och bli för långa repor i cylindern.

Nu är det ju också en ny cylinder som inte är sliten och då föreställer jag mig att en mindre skada längre ner inte har nån betydelse för funktionen om den om den putsas till försiktigt på rätt sätt. Maskiner bör undvikas. Det är bättre och göra för hand med kniv, putsduk, skavstål osv. Det är lite som och göra ett arbete i en trädgård, inget blir så fint som när det är handgrävt.
Skriv svar