Sida 2 av 2

Re: HVA Flinta, ny cylinder skuren!

Postat: 12 apr 2015, 20:54
av Puchlasse
Nu vet jag inte om det var hos oss du köpte den, men maila mig på lasse@mopedrenovering.se så får du en ny för inköpspris. Så kanske söndagskvällen blir lite roligare. Det är surt när sånt där händer.
Antar att det är vår artikel 11339 som du menar.

Re: HVA Flinta, ny cylinder skuren!

Postat: 12 apr 2015, 22:17
av 56:an
HSE skrev:
56:an skrev:Det kanske går och rädda kolven :)

Fast jag hade nog satt en kraftig klamma runt cylinderkjolen innan jag pressat eftersom godset är så tunnt där så det inte pallar påfrestningen.

En annan lösning hade varit och borra och mejsla bort kolven inne i cylindern och då hade man kunnat rädda cyllen bättre. Lite pyssel och jobb kanske men också en utmaning :D
Å andra sidan hade den ändå behövts borras efteråt och en borrning är inte så billig idag. Den gången jag köpte en Monark med detta fel höll cylindern och borrningen fixades på jobbets verkstad så det var billigt. Hittade också överdimensionerad kolv till JLO så det löste sig fint den gången. Men annan motor och eftermarknadscylinder i detta fallet och tyvärr annat utfall.
Det beror ju hur man resonerar själv. Nu vet vi ju inte hur cyllen såg ut genom endast skärningen och tvärstoppet. Jag föreställer mig att motorn låste sig ganska kvickt innan det hann och bli för långa repor i cylindern.

Nu är det ju också en ny cylinder som inte är sliten och då föreställer jag mig att en mindre skada längre ner inte har nån betydelse för funktionen om den om den putsas till försiktigt på rätt sätt. Maskiner bör undvikas. Det är bättre och göra för hand med kniv, putsduk, skavstål osv. Det är lite som och göra ett arbete i en trädgård, inget blir så fint som när det är handgrävt.