Sida 2 av 3

Re: 1hk cylindrar Sachs

Postat: 14 maj 2015, 22:10
av TolvNollNio
Till Puch Maxi och luftkylda Puch finns det väl standard 1hk nytillverkade?!
Dessa har synts till hos Puchverkstan, och då borde väl deras leverantör som väl är Norscand kunna fixa fram en 1hk till Sachs också?

Men Puch är nog dom enda som det finns 1hk till.

Sen.. några bekanta har provat nytillverkade 3,5hk till Sachs och "det jävla skitet gick sämre än originalcylindern" så dom satte dit standard cylinder igen.
Nä, vet inte "fabrikat" eller från vem den kom, delade åtminstone inte sig på mitten..

Re: 1hk cylindrar Sachs

Postat: 14 maj 2015, 22:21
av erlan
det har sålts ett parti 3,5or som levererats med kolv till 505 motorn.
vilket resulterat i insugsdurationer värre än en racingmotor.
antagligen såna som dina vänner köpt.

erlan

Re: 1hk cylindrar Sachs

Postat: 14 maj 2015, 22:45
av Raketsport
Tror jag ska maila både Allvars och Ettan om dessa cylindrar.

Jag tror ni missar en grupp mopedister, de som vill åka lagligt, men inte bryr sig om strikt originalutförande. Hobbyn växer och det finns gott om alla sorters mopedister. Jag märker av en ökande trend i att ha otrimmade delar.

Re: 1hk cylindrar Sachs

Postat: 14 maj 2015, 23:49
av erlan
jo den kundgruppen kan jag förstå finns, men du förvirrade där när du skrev om intresse för std borr och fasta munstycken. då trodde jag det handlade om pedantrenoveringar.

sitter rätt drev där, en vettig ljuddämpare alla lysen och bromsar funkar kort sagt en fin mped så är jag helt säker på att ingen polis kommer att kolla cylinderdiametern och räkna cc,och om så vore är jag helt övertygad om att t.o.m. 39,5 kolv slipper igenom där.
och ställbart munstycke, där är väl risken större med vårdslöshet i trafik för att man skruvar på det än att bli lagförd för trimmning, bara för ett munstycke.
och jag kan absolut förstå att det finns mopsdister i större städer som vill åka lagligt.

erlan

Re: 1hk cylindrar Sachs

Postat: 15 maj 2015, 13:54
av Raketsport
Nu har jag fått svar från Ettansmopeder. Det är en cylinder Duells saluför, i grunden en pluggad 3,5hk.
Kul att det verkligen är strypt cylinder.

Någon som har provat? Blev sugen att testa bara för att se hur dom är.

Re: 1hk cylindrar Sachs

Postat: 15 maj 2015, 18:44
av erlan
aha, är det den med skjutpassning på pluggen?
i så fall har den nog en insugsport i stil med dom tyska 1,25 och 1,6 hk cylindrarna.
fast med en plugg med svenskt insug.
insuget opluggat är mindre än det jag kallar treochenhalvor.
den ser ut att ge en väldigt skön gång om det är den jag tror.(opluggad alltså)

erlan

Re: 1hk cylindrar Sachs

Postat: 15 maj 2015, 21:12
av Coolvette
Förvisso den lilla cylindern men den kanske är intressant ändå?

http://www.tradera.com/item/302510/2328 ... s-38mm-nos

Re: 1hk cylindrar Sachs

Postat: 17 maj 2015, 11:19
av HUSQVARNA SPORT
Varför inte tillverka en egen plugg och limma den i insuget jag tror inte någon polis bryr sig när det är rätt diameter på hålet.

Re: 1hk cylindrar Sachs

Postat: 17 maj 2015, 11:58
av erlan
HUSQVARNA SPORT skrev:Varför inte tillverka en egen plugg och limma den i insuget jag tror inte någon polis bryr sig när det är rätt diameter på hålet.
nej plisen släpper nog det, men här diskuterar vi cylindrar till mopedister som har större krav på orginal, än vad polisen har.
men tanken var ju god.

erlan

Re: 1hk cylindrar Sachs

Postat: 17 maj 2015, 13:31
av 56:an
Hur original är en 1 hk eftermarknadscylinder av tvivelaktig kvalitet? :roll:

Re: 1hk cylindrar Sachs

Postat: 17 maj 2015, 14:46
av erlan
ja det är ungefär det som diskuteras/efterlyses.

erlan

Re: 1hk cylindrar Sachs

Postat: 18 maj 2015, 12:01
av Raketsport
erlan skrev:aha, är det den med skjutpassning på pluggen?
i så fall har den nog en insugsport i stil med dom tyska 1,25 och 1,6 hk cylindrarna.
fast med en plugg med svenskt insug.
insuget opluggat är mindre än det jag kallar treochenhalvor.
den ser ut att ge en väldigt skön gång om det är den jag tror.(opluggad alltså)

erlan

Ingen aning, jag frågade inte. En pluggad s.k 3,5:a (egentligen 2,7 eller 2,9) blir ju inte 1hk, men initiativet är bra.
På Duells står det att det är Step II fabrikat.

Re: 1hk cylindrar Sachs

Postat: 18 maj 2015, 18:27
av erlan
jag har synat nån sån där cylinder på nån marknad, och den ser slöare ut än det vi brukar kalla 3,5a.. dom gamla med runt insug är antingen 2,6 eller 3,2 om jag fattat rätt. och den med 13x13 insug 3,8.
jag tvivlar på att duellscylindern borde kallas för mer än 2,5a.
med tanke på att porttiden på insuget är obetydligt längre än orginal, så blir det nog ingen hissnamde fartupplevelse med pluggen i.

erlan

Re: 1hk cylindrar Sachs

Postat: 18 maj 2015, 22:45
av Raketsport
Vem var det som gjorde test på de nya cylindrarna om hur mycket man får ut ur dom? Resultaten visade färre hk än försäljningsargumentet.

Re: 1hk cylindrar Sachs

Postat: 18 maj 2015, 23:48
av erlan
tivedens motor har väl bromsat några av dom.
bl.a. jofrabs 5,5a och eller 60cc.
han har ju "bara" en faceboksida så jag vet inte om det går att hitta igen.
men att läsa bromdiagram måste man göra med eftertanke, och alla bromsbänkar visar olika. bromsar man samma motor i 10 olika bänkar på 10 olika dagar, så får man sannolikt 10 olika effektuppgifter.

erlan