slö maxi

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
danne79l

Re: slö maxi

Inlägg av danne79l »

Nop men jag bytte till en ny Tändhatt å nu glider den på fint :D
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Vad var det för tändhatt du bytte ut?

Avstörda tändhattar måste man alltid misstänka men jag har också sett bortbrända kontaktdelar i tändhattar som driver in en mässingsspets i tändkabelns koppar så det är ett ställe man måste kolla men det gör man ju normalt först och inte i sista hand då man har kollat allt annat helt i onödan cocos_acc.gif
danne79l

Inlägg av danne79l »

En lite äldre NGK hatt satt där kan vara jag som slarvat med dit sättningen efter jag rev motorn men bytte till en ny jag hade liggandes .jag kan bli för stressad i mitt tänkande ibland å så har jag bara skruvat nått år så har nog inte fått in rutiner i vilken väg man ska kolla saker glömmer lätt å låser fast tankarna :?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

T M skrev::twisted:

3 naja fast en bit stängseltråd i änden på en gammal cykelkedja

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
jag tror att vi är ganska så få här på forumet som vet vad stängseltråd är, och
ännu färre som har en rulle kvar ute i boden.

erlan
Forumsponsor

danne79l skrev:En lite äldre NGK hatt satt där kan vara jag som slarvat med dit sättningen efter jag rev motorn men bytte till en ny jag hade liggandes .jag kan bli för stressad i mitt tänkande ibland å så har jag bara skruvat nått år så har nog inte fått in rutiner i vilken väg man ska kolla saker glömmer lätt å låser fast tankarna :?
En svart tändhatt med NGK i vit text ovanpå?

En sån tändhatt finns på Sachsen jag håller på med och den kommer jag att byta ut eftersom den är avstörd med keramiskt motstånd 5000 ohm och det är inte alls bra för tändspolen.

Jag vill minnas att cykelaffärerna sålde dom som allmän reservdel till mopeder och är förmodligen inköpta tillsammans med NGK tändstiften eller genom mopeddelsgrossisten.

Skulle tro den tändhatten egentligen är ämnad för japanska (eller andra) motorcyklar med batteritändning men passar dåligt på gamla mopeder med magnettändning.
danne79l

Inlägg av danne79l »

Just precis en sådan är det å en ny sådan hade jag kanske bäst att byta ut den mot ett annat märke då.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Har kört med sån på raketarn (vanligt tändsystem) sen 2001, tycker tvärtom känns bättre än andra modeller man haft.... thumb_up gått i alla väder & aldrig jävlats..
Bild
Forumsponsor

Det är ju inte tändhatten i sig, utan dämpmotståndet som gör den olämplig för en magnettändning.

En tändhatt gör man mer än och tittar på, man mäter om det finns något motstånd på ohmskalan med en multimeter om man nu inte kan avgöra om det endast är en kontakt :)

Stefa insåg problemet och konstruerade därför en avstörd tändhatt som inte skulle belasta tändspolen. Lösningen var ett trådlindat motstånd istället för keramiskt som är det vanliga.
Forumsponsor

danne79l skrev:Just precis en sådan är det å en ny sådan hade jag kanske bäst att byta ut den mot ett annat märke då.
märke å märke... Tändhatten bör inte vara avstörd och sen spelar märket mindre roll :)
Skriv svar