Sida 2 av 2

Re: Förslag på motorbyte i en Crescent 2000

Postat: 28 jun 2015, 19:52
av J2000E
Vad som får plats beror på. Jag tolkar ditt första meddelande som att du har en med benskydd? Om sådana vet jag inget. Men jag antar att vissa delar av det jag skriver nedan är överförbart - bl a kring de bakre motorfästena.

På en vanlig 2000 utan benskydd och fotplattor går det att skruva i en vanlig 3- eller 4-växlad Sachs. Man måste dock ha "smallblock", dvs motorhalvor med smalt bakre fäste - ELLER - ta ett "bigblock" och kapa bort lite aluminium i bakkant. Det är inte ett problem om man är lite händig och har känsla. En bågfil och lite dremel. Det har jag gjort på både en avfläktad (konverterad till fartvindskyld) 4LKH och på 4EKF. Fotpinnsarrangemang måste dit förstås...(lite filning och två nya hål). Vad gäller vilka cylindrar och förgasare som får plats så fungerar det utmärkt med en vanlig 50cc (47) eller 60cc (55) "femhalva" och en 17 Bing. Det man kan få göra är att ha en tunnare förgasarpackning för att få plats med rätt luftburk. Det kan också vara trångt vid trottellocket men inget som är ett stort problem. Så här ser det ut med den uppsättningen:

http://www.veteranmopeder.com/bilder/mo ... 020160.jpg

Om man sedan vill stjälpa i en EKF-motor så är det några saker man måste lösa först. Först ovanstående angående de bakre motorfästena. Kör man sedan med järncylle och har tillgång till en original EKF-topp så är det bara att skruva på - toppfästet sitter där det ska. Sedan återstår förgasarproblemet - järncyllarna har ett fast insugsrör och det är nu extremt lite utrymme mellan rör och ram. Man får välja mellan två vägar - 1. kapa av det fasta insugsröret och löda tillbaka det i annan vinkel (nackdelar = alla kan inte löda gjutjärn och insugsvinkeln blir inte optimal om man inte är väldigt händig), 2. kapa av så mycket man kan från förgasarfästesstosen (insugsröret) och gör ett vinklat samt förlängt insugsrör med klämfäste som för ut förgasaren utanför ramen (nackdelar = en ganska skarp krök på insugsröret och alla kan inte göra egna insugsrör).

Vill man köra med Mahle aluminiumcylinder som jag gör så gäller samma sak vad gäller insuget. Jag valde vinklat insugsrör, 19mm innerdiameter och med påsvetsat ytterrör för klämfästet, med några Ångström mellan röret och ramen. Dessutom måste man ordna med ett toppfäste. Det kan man göra som jag gjorde det = ditsvetsat original Sachs-öra och lite dremlade flänsar för att kunna få dit bulten. Eller en, via topplocksbultarna, påbultad platta. Det kan nog vara lite svårt om man som jag kör med solfjädertopp.

Sist - Athena eller motsvarande eftermarknadscyllar i alu. Dessa har löst insug så det går lättare att mickla till. Förgasaren måste ut på sidan även här dock. Topparna till dessa cyllar har ju oftast lite lägre och raka flänsar så här blir det nog enklast med ett påbultat toppfäste.

Så här ser det ut med Mahle-cylle 6,25 och därtill hörande original 19 Bing. Då jag ville köra med den gamla Bing: en så beräknade jag mitt insugsrör för uppvinkling - så att flottörhuset skulle hamna rakt. Inget för den diskrete.

Bild

Bild

Bild

Allt det här är roligt, trevligt och ganska arbetsintensivt - och/men om du bara vill ha lite fart så föreslår jag:
(Enklast) Om det du har nu är en 2-växel hand med trampor och benskydd - byt till en 3-växel hand med trampor och montera dit en "femhalva" med 17 Bing och en Jamarcool.
(Ganska enkelt) Som ovan men byt till fotväxlad 3/4 - du måste då montera fotpinnar.
(Lite stökigare) Är det du har en 2-växel hand med kick, benskydd och fotplattor, byt till en fotväxlad 3/4 - du måste då ta bort fotplattorna, montera fotpinnar m m.

Lycka till.

PS. Byter du till fotväxlat så bör du även vara medveten om att kedjelinjen inte lirar. Inget absolut kritiskt - jag körde länge med fyrpet och originalsving/baknav. Däremot så klarar inte baknavet och bakdrevet hur mycket stryk som helst. Bromsverkan med originalnaven är inte mycket att hurra för och mina blev blå-bruna efter lite glad och upprymd körning. Lacken lossnade. Bakdrevet är gängat på navkroppen och vid dragracing så rycktes drevets gängor av. Det såg lustigt ut (det var inte jag som körde utan en 60-kilos kompis - så jag såg det "live"). Han stod där och gasade för fullt, kedjan snurrade sin gång - men han kom ingenstans. Efter det blev det 50SS-sving och Leleu 120-nav. Bra för bromsverkan blev det också... och korrekt kedjelinje kom på köpet.

Re: Förslag på motorbyte i en Crescent 2000

Postat: 29 jun 2015, 13:56
av gurkan
Hej igen!

Tack för ditt otroligt utförliga svar.

några följdfrågor uppstår,
Svingen från 50SS, är det bolt-on eller krävs väldiga modifikationer?
Leleu 120-navet, passar det direkt i 50SS svingen
Hur mycket breddar denna uppsättning totalt? Är det kört att få dit original bakskärmen?

Re: Förslag på motorbyte i en Crescent 2000

Postat: 29 jun 2015, 18:02
av J2000E
Kul att kunna hjälpa till. 2000 har en speciell plats i hjärtat som du kanske förstår av mitt "nick".

"Svingen från 50SS, är det bolt-on eller krävs väldiga modifikationer?"
- Inte bolt on men lättare än vad man kan tro. Bredden vid fästet är bra - har för mig att det passade bra med en bricka mellan och den vill man ju ha ändå. Sedan så är det samma diameter på axeln vilket man också får vara tacksam för. Det som måste göras är att flytta "bryggan" - det vill säga tvärstaget. På bryggan behövs två "öron" för att fästa originalfjädringens bussning. Kika på originalsvingen så ser du vad jag menar. Kan du svetsa så är hela operationen enkel (jag är rätt värdelös på det men jag är bra på annat så jag byter tjänster med dem som kan). För att se till att allt blir rakt så fixerade jag bredden i bakkant (där navet sitter) med gängstång och muttrar på in- och utsida - sedan lät jag 50SS-svingens brygga vara kvar medan den nya svetsades på plats. Mät ordentligt på originalsvingen var bryggan skall sitta. Som du ser på bilderna så satte jag dit förstärkningar under svingen i stil med det som originalsvingen har. Har en känsla av att det inte är en dålig idé när man ändå håller på. Det är stor brytbelastning precis där.
Som sagt - inte avancerat egentligen.

"Leleu 120-navet, passar det direkt i 50SS svingen"
- Ja, i varje fall gjorde mitt nav det. Det finns ju lite snikmodeller med kvarnamotor (Topper och Trapper) och om dessa vet jag inget. Letar du sving så har ju modellen 50S likadan som 50SS. Om du tittar på min sving så ser du att det är ditsvetsat fasta kedjesträckare. Det är bra av flera anledningar - som jag säkert inte behöver förklara närmare. Det är bättre helt enkelt. :wink:

"Hur mycket breddar denna uppsättning totalt? Är det kört att få dit original bakskärmen?"
Inte en aning men tillräckligt för att det inte skall gå att få på karossen utan modifiering.

Mvh
JE

Re: Förslag på motorbyte i en Crescent 2000

Postat: 29 jun 2015, 19:51
av erlan
topper och trapper har smalare sving och nav.

erlan

Re: Förslag på motorbyte i en Crescent 2000

Postat: 29 jun 2015, 20:31
av gurkan
Tack för ditt tips erlan.

Lirar dessa svingar tapper/topper med 2000 ramen, och vidare med "stora" sachsmotorn?
Hur är dessa bromsar?

Re: Förslag på motorbyte i en Crescent 2000

Postat: 29 jun 2015, 23:09
av erlan
om 50ss svingen lirar, då lirar inte topper/trapper sving.

erlan

Re: Förslag på motorbyte i en Crescent 2000

Postat: 30 jun 2015, 10:56
av J2000E
Hittade den här filmen och kom på att den kan vara bra när du bestämmer dig för hur avancerat du skall göra det. 6.49 och 15.37 in i filmen ser du min bror dra iväg på sin gula 2000 med fyrpet, Jofrab 55cc, 17 Bing och det avgassystem som syns på bilden i den länk jag lade i mitt första inlägg. En snällpipa med indragen stinger. Hela paketet han kör med är för övrigt det som sitter på den bilden - cyllen har portats, av mig, på avgassidan (högre, bredare och ovalt) och spolportarna (mot blocket och lite bredare mot cylinderloppet) samt att insuget har korrigerats för att efterlikna originalet (Sachs 4,3PS "femhalva"). Han hade en slutfart på 74-75 och som du hör på filmen så lägger han i fyran precis strax innan målgång - skulle tro att den gör cirka 77-78 på topp. Han kör med originalsving och nav.

Inte ett monster som många av de andra i filmen men det är en bra åkmoppe med små medel.

https://www.youtube.com/watch?v=VlrX6vU716g

Re: Förslag på motorbyte i en Crescent 2000

Postat: 07 jul 2015, 08:18
av Neifelheim
gör vad du vill, sätt i en crossmotor om det gör dig nöjd

Re: Förslag på motorbyte i en Crescent 2000

Postat: 14 aug 2015, 09:13
av Petrolhead
Hur blev det här?

Jag har en 4-pet i min 2013 och det går att köra med fotplattor, man får använda plåtsaxen lite på vänster sida. Och som J2000E tidigare påpekade så får det trixas lite för att få till luftburken om man kör 17mm Bing och sidoburk, jag fick även slipa bort "vårtorna" på blocket så det blev smalare vid motorfästet, tog mest på höger sida så mototrn kommer så långt till höger som möjligt för lite bättre kedjelinje.
Jag kör med JOFRAB 60cc, 17mm Bing och 32mm Avgas, bifogar lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Re: Förslag på motorbyte i en Crescent 2000

Postat: 14 aug 2015, 11:45
av Wompa
CR500 motor annars? King på alla mopedträffarna blir du.