Några bilder från renovering av 5 vx Zundappmotor

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Johan Lat

Re: Några bilder från renovering av 5 vx Zundappmotor

Inlägg av Johan Lat »

Bevis om något att man inte ser någon skillnad på en portugis eller tysk tillverkad motor.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Den här tråden avbildar bara en (1) motor och säger kanske inte så mycket om likheten mellan en Tysk och en Portugisisk motor. Bra info dock att det är identiska motorer.
Tillverkades det motorer i Portugal som skickades till Tyskland eller var tillverkningen där bara för FAMEL ?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

Famel skickade inga motorer till Tyskland utan det var bara licenstillverkning men tillverkade åt andra tillverkare i Portugal, Mil och Efs bland annat.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
TolvNollNio

Inlägg av TolvNollNio »

Skulle det passa med Europe's Its the final count down idag tro? :D
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Ja, grattis till pensionen!
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Grattis Micke!
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

jag beklagar att du inte få gå till jobbet nå mer :mrgreen:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Tacka alla ! Ja det känns för djälvligt att inte behöva jobba mer :P

Det känns som helgen när semestern börjar på måndagen. Det är inte förrän en bit in i veckan man fattar att man är fri att göra precis vad man vill. Men den här gången kan man strunta i att gå tillbaka efter 5 veckor. Det kan vara en liten prövning att sluta efter 41 år. En del som slutar tar till tårarna och får det jobbigt när de ska hålla ett litet tal. Eller får grötröst, blanka ögon och en klump i magen. Jag varken kände eller uppvisade några sådana symptom för jag har längtat efter detta och tjatat om det i 2 år sedan jag bestämde mig att sluta arbeta som löntagare. Mestadels har jag dock haft förmånen att kunna se jobbet som en betald hobby och har varit lyckligt lottad tack vare det.

Så nu är det bara att hoppas att staten inte klarar sitt inflationsmål och att priser inte går upp i och med det. Ingen kommer någonsin att förhandla för ens ersättning mer så det får man klara ut på annat sätt om det behövs. Helt enkelt rätta mun efter matsäcken.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Härligt Micke thumb_up Jag är alldeles för ung för att få pension så jag får kämpa ett tag till :) Hade planerat gå vid 61 men det finns ju förslag på
att höja det till 62 eller 63. :cry:

Jajja... nästa år finns risk för neddragningar hos oss så då kan man kanske få bekanta sig med AF för första gången i sitt syndiga liv :)

Bild
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor

Inlägg av JoNo »

Grattis till pensionen Micke S!
Får en känsla att inläggen kommer att öka nu från din sida. :D
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Micke S skrev:Tacka alla ! Ja det känns för djälvligt att inte behöva jobba mer :P

Det känns som helgen när semestern börjar på måndagen. Det är inte förrän en bit in i veckan man fattar att man är fri att göra precis vad man vill. Men den här gången kan man strunta i att gå tillbaka efter 5 veckor. Det kan vara en liten prövning att sluta efter 41 år. En del som slutar tar till tårarna och får det jobbigt när de ska hålla ett litet tal. Eller får grötröst, blanka ögon och en klump i magen. Jag varken kände eller uppvisade några sådana symptom för jag har längtat efter detta och tjatat om det i 2 år sedan jag bestämde mig att sluta arbeta som löntagare. Mestadels har jag dock haft förmånen att kunna se jobbet som en betald hobby och har varit lyckligt lottad tack vare det.

Så nu är det bara att hoppas att staten inte klarar sitt inflationsmål och att priser inte går upp i och med det. Ingen kommer någonsin att förhandla för ens ersättning mer så det får man klara ut på annat sätt om det behövs. Helt enkelt rätta mun efter matsäcken.
Micke..

Förbannat kul att läsa om din inställning till " livet ", jag själv är helt övertygad av att du kommer att finna din plats, även 4 måndagar från nu :-).
Personligen så har jag en känsla av att du lurar på en bred kunskap och därmed en bred kompetens, jag och säkert flera med mig, ser fram emot att få ta del av det du har att dela med dig av... Om inte, så har du en säker källa till inkomst om du skulle vilja göra det till en business att ta betalt för dina kunskaper....

Väl mött, och hoppas på en underbar utförsåkning för dig..

/S
HSE

Inlägg av HSE »

" En del som slutar tar till tårarna och får det jobbigt när de ska hålla ett litet tal. Eller får grötröst, blanka ögon och en klump i magen" Hände mig, jag hade ett intressant och välbetalt jobb och saknar de daglig utmaningarna. Visst är det skönt att disponera tiden själv med det blir inte mer tid över till hobbis ändå :shock:
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

Grattis,vilken härlig känsla det måste vara.
Trevliga hobbys att fylla dagarna med thumb_up
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Falkfish skrev:
Micke S skrev:
Väl mött, och hoppas på en underbar utförsåkning för dig..

/S
Tack för uppmuntran och de vänliga orden Stefan ! Vi har aldrig träffats men man behöver inte läsa mycket av det du skriver för att förstå att det står rätt till där :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

HSE skrev:" En del som slutar tar till tårarna och får det jobbigt när de ska hålla ett litet tal. Eller får grötröst, blanka ögon och en klump i magen" Hände mig, jag hade ett intressant och välbetalt jobb och saknar de daglig utmaningarna. Visst är det skönt att disponera tiden själv med det blir inte mer tid över till hobbis ändå :shock:
Ja det är lätt hänt att det kan bli lite känsligt :( Men när du inte längre behöver jobba 8 timmar om dagen måste det bli mer tid över till annat och det kan vara roligare att förnya sig än att harva vidare med det som man har gjort för sitt uppehälle i 40+ år. Jag har jobbat med elektronik och inom den domänen hela tiden men tycker numer att det är roligare att svarva och fräsa och tänka 3D för det är nytt för mig och man lär sig hela tiden.
Skriv svar