Sida 2 av 3

Re: 6-vxl låda i 5-vxl Sachs block möjligt?

Postat: 12 jan 2016, 13:53
av Hynboholm
thumb_up
Finns det en prislista, eller frågar man pris via mejl?

Re: 6-vxl låda i 5-vxl Sachs block möjligt?

Postat: 12 jan 2016, 14:35
av musköchrister
testo skrev:Här finns cyllar http://www.parmakit.com/media/catalogoP ... .html#p=19


De gamla kåporna passar perfekt! Observera bara att det finns två djup på kopplingskåpan, en grundare
för trelamellskopplingen och en djupare för femlamellaren.
nu är det ju så att det finns hö kåpor som inte stämmer helt,blir glipa framåt/neråt. varför ska det vara enkelt :D

Re: 6-vxl låda i 5-vxl Sachs block möjligt?

Postat: 12 jan 2016, 14:44
av testo
http://www.parmakit.com/index.php/en/gt ... in-14.html

Jag har själv inte testat någon parmakit. Men corsa corta har hittills när jag kollat runt inneburit 39,7
i slaglängd. Det finns ju även en corsa lunga det brukar innebära 44 i slaglängd.

Re: 6-vxl låda i 5-vxl Sachs block möjligt?

Postat: 12 jan 2016, 14:45
av testo
musköchrister skrev:
testo skrev:Här finns cyllar http://www.parmakit.com/media/catalogoP ... .html#p=19


De gamla kåporna passar perfekt! Observera bara att det finns två djup på kopplingskåpan, en grundare
för trelamellskopplingen och en djupare för femlamellaren.
nu är det ju så att det finns hö kåpor som inte stämmer helt,blir glipa framåt/neråt. varför ska det vara enkelt :D
Just så var det ju cocos_acc.gif !

Re: 6-vxl låda i 5-vxl Sachs block möjligt?

Postat: 12 jan 2016, 16:21
av musköchrister

Re: 6-vxl låda i 5-vxl Sachs block möjligt?

Postat: 12 jan 2016, 16:31
av Petrolhead
Tackar!

Med hjälp av länken ovan lärde jag mig lite italienska och kunde då Googla upp denna:
http://www.polini.it/catalogo/en/risult ... &id=158408

Men om man går in på trimbutiken så kan man köpa en ny vev (om man har en sådan motor så den passar) för 1.900:- och då kan man köpa billigare cylindrar för 44mm slag.
Om jag fattat rätt.
Jag får se när min motor kommer hur det blir, kanske cylinder som sitter på är funkis (man vet inte med Portugisen) och då har jag I alla fall en 6,25hk...

//JOhan

Re: 6-vxl låda i 5-vxl Sachs block möjligt?

Postat: 13 jan 2016, 07:57
av andazon
Är det enkelt att byta från 3-lamellskoppling till 5-skiviga varianten?
Om jag skulle köpa "fel" motor av någon anledning ...

// Andazon

Re: 6-vxl låda i 5-vxl Sachs block möjligt?

Postat: 13 jan 2016, 10:55
av musköchrister
allt är ju relativt, passar inte på julgranen till att börja med

Re: 6-vxl låda i 5-vxl Sachs block möjligt?

Postat: 13 jan 2016, 13:31
av erlan
det ser ut som christer har en hel del att erbjuda.
han kan nog tillhandahålla exakt vad du vill ha.

erlan

Re: 6-vxl låda i 5-vxl Sachs block möjligt?

Postat: 13 jan 2016, 22:16
av billykid
musköchrister skrev:om det är nyare du letar efter så är 50/6 SWD kortslagig. och dom andra 44slag. men jag är inte hundra på det. billykid eller falkfish har nog bättre koll på dom senare än vad jag har,håller mest på med dom tidigare 70 talarna
SACHS 50SW 5-6 VXL har kort slaglängd 39,7 x borrn. på 40mm vattenkyla cylindrar på SW = blir 50CC, och
samma slag på GS 6.vxl motorerna men luft kylda cylindrar. OBS på vissa, inte på alla motorer står det stansat
uppe på vänster block halva hur många växlar motorn har.

Har en toppen bra motor SACHS AKF 5.vxl, Ny cylle 6,25Hp, komplett utan förgasare just nu. Som
kan vara till salu tyvärr ej med gamla runda kåporna, har kanske ett par gamla runda modellen...... :mrgreen:

Sachs AKF motor 5vxl ny Cross cylle.JPG
Sachs AKF motor 5vxl ny Cross cylle.JPG (46.18 KiB) Visad 4819 gånger
Så här låter motorn.....
https://www.youtube.com/watch?v=mJVhzdr ... Nw&index=5



.......

Re: 6-vxl låda i 5-vxl Sachs block möjligt?

Postat: 20 jan 2016, 13:18
av Petrolhead
Hej,

Nu har jag fått min snurra (6-vxl och vattenkyld med pump) och det visade sig att veven glappar och cyllen hade en repa.
Jag ska mäta lite axlar och se om det passar med Ritoveven med 44 i slag men så länge undrar jag om det är fel I min motor eller om det ska vara så här:
IMG_2079.JPG
Jag har 4st kopplingslameller! Skulle det inte vara 3 eller 5?
Kan någon ha snålat?

Mvh
JOhan

Re: 6-vxl låda i 5-vxl Sachs block möjligt?

Postat: 20 jan 2016, 14:07
av billykid
Petrolhead skrev:Hej,

Nu har jag fått min snurra (6-vxl och vattenkyld med pump) och det visade sig att veven glappar och cyllen hade en repa.
Jag ska mäta lite axlar och se om det passar med Ritoveven med 44 i slag men så länge undrar jag om det är fel I min motor eller om det ska vara så här:
IMG_2079.JPG
Jag har 4st kopplingslameller! Skulle det inte vara 3 eller 5?
Kan någon ha snålat?

Mvh
JOhan
Troligen nån som missat 1st, vad jag vet så finns bara Orgi med 3st eller 5st..,det du visar är en koppling med 5st lameller.
Den med 3st lameller har en segersäkrings låsning & är ej skruvad med dom 3st skruvarna som syns på din bild...8)

Re: 6-vxl låda i 5-vxl Sachs block möjligt?

Postat: 24 feb 2016, 21:41
av andazon
Är då det här en 3-lamellkoppling på bilden nedanför?
$_57.jpg
// Andazon

Re: 6-vxl låda i 5-vxl Sachs block möjligt?

Postat: 25 feb 2016, 06:57
av musköchrister
ja ,det är lilla kopplingen

Re: 6-vxl låda i 5-vxl Sachs block möjligt?

Postat: 25 feb 2016, 21:40
av J C
Inget lätt ämne på något vis faktiskt.
Rent visuellt så har en "äkta GS kåpa" oftast ca 4-5mm mellan den mittre yttre gjutningen av de tre längsgående ribborna till bokstaven S. En vanlig S-motor har oftast 10-12mm eller mer och det kan man se på Christers bilder ovan.
Det enklaste alla gånger i veckan är naturligtvis att kolla typbrickan på kåpan, om den nu sitter på plats.
/JC