Sida 2 av 3
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Postat: 29 jan 2016, 14:51
av sachsmaster
erlan skrev:sachsmaster skrev:Vart har du fått den uppgiften ifrån?
Ska och ska... hos mej får ett dylikt axialspel gärna vara 0,05 eller t.o.m. mindre bara det snurrar lätt. Faktum är ju dock att eftersom motorn är av lättmetall så kommer axialspelet öka så fort motorn blir varm därför lättmetall utvidgar sig mer vid uppvärmning än stål.
Förresten.... Har alla en indikatorklocka med stativ för uppghängning i sin verktygslåda

nej, jag vill inte ha den skramlande i verktygslådan, dom får stå stadigt på en plåthylla.
jag har dock 2, jag kom på att det var bra att ha 2, när man vill kolla en vevaxel.
erlan
Det får du väl ta som en bild ändå, "verktygslåda" = verktyg man har eller verktygsuppsättning i det här fallet.
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Postat: 29 jan 2016, 14:53
av sachsmaster
Balder skrev:Zündapp uppger 0,1mm.och det går att mäta fram med ett skjutmått och en linjal om man har det i sin verktygslåda.
Skulle gärna vilja se när du gör det

Re: Märkligt fenomen Zündapp
Postat: 29 jan 2016, 14:53
av sachsmaster
Hasse skrev:sachsmaster skrev:Vart har du fått den uppgiften ifrån?
Ska och ska... hos mej får ett dylikt axialspel gärna vara 0,05 eller t.o.m. mindre bara det snurrar lätt. Faktum är ju dock att eftersom motorn är av lättmetall så kommer axialspelet öka så fort motorn blir varm därför lättmetall utvidgar sig mer vid uppvärmning än stål.
Förresten.... Har alla en indikatorklocka med stativ för uppghängning i sin verktygslåda

En rätt så typisk 56:an....
On topic?

Re: Märkligt fenomen Zündapp
Postat: 29 jan 2016, 19:02
av ljohnz
Hej.
Tack för tipsen.
Vad jag menade med "inget glapp" är att jag inte känner något (för mig) onormalt stort spel. Jag har tyvärr inga mätmetoder tillgängliga annat än bladmått och skjutmått. Jag ska kolla så fort jag hinner, det känns ju som om de flesta av er tror på något knas med utgående axel. Jag håller på att byta garage, så det kan ta ett slag innan ni (och jag) kan få bekräftelse på alla tips.
Återigen, tusen tack!
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Postat: 29 jan 2016, 21:51
av Micke S
Om inte redan har en servicemanual så finns den här.
http://projectmopedmanual.info/Manuals/ ... manual.pdf
Där kan du se hur man shimsar in utgående axeln med växeldrev och annat som man behöver ha koll på.
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Postat: 29 jan 2016, 23:30
av billykid
sachsmaster skrev:Hasse skrev:sachsmaster skrev:Vart har du fått den uppgiften ifrån?
Ska och ska... hos mej får ett dylikt axialspel gärna vara 0,05 eller t.o.m. mindre bara det snurrar lätt. Faktum är ju dock att eftersom motorn är av lättmetall så kommer axialspelet öka så fort motorn blir varm därför lättmetall utvidgar sig mer vid uppvärmning än stål.
Förresten.... Har alla en indikatorklocka med stativ för uppghängning i sin verktygslåda

En rätt så typisk 56:an....
On topic?

Nu ska vi vara snälla.....ganska lätt för oss gamla uvar(30 års skruvning) att känna vad som är rätt spel eller inte. Nu vet jag inte hur G du är ljohnz.
Jag mäter ej längre axielspel på axlar, ej heller på delbara ramlager, växelåda på lager Typ: Sachs, Puch mm, jag känner genast om nån är fel, så Indukiatorklocka i såna lägen är överkurs för mig. Riktning vevpartier då brukas klocka, kommer jag runt 0,02 hundra delar i kast så tycker jag det är bra, VRM + nya vevar ligger på noll = 0,00 hundra delar(om man ej mäter tusen delar).
Det bästa tipps jag kan ge på ett enkelt mät verktyg är bladmåttet. För axiella spel Typ på axlar är ett som startar/börjar på 0,05 - 1,00mm och uppåt, 010mm axielt på VXL-axlar är mitt riktvärde(sen får det heta Zundapp, Sachs, Puch mfl. eller vad). Sen finns det ett finare som går från 0.02 - 0.10mm för att kolla mindre glapp mm. på exempel cylindrar mm.
Man kan mäta mycket med ett bladmått, axielt skruva/fixa fast en bult eller nåt fast att mäta mot, cylle/kolv mäter jag med kolven upp och ner i cylindern OBS 90.grader mot kolvbulten = insug mot utblås sidan på kloven. Får du in 0,15 på en gjutgärns cylinder på 38,00 - 42,00mm så kommer den ej att gå bra. Sen finns det olika toleranser på olika cylindrar typ Klassning(a, b, c, mm) av kolvar mm men det är en anna historia...så gör jag men inget FACIT..
Glömde en viktig sak...går det tung på nått ställe/en punkt när du snurrar axlar/vev mm.
= nåt är fel. Enkel utryckt...

Re: Märkligt fenomen Zündapp
Postat: 30 jan 2016, 01:07
av sachsmaster
Bravo billykid, sååååååå diplomatisk
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Postat: 30 jan 2016, 09:16
av HSE
Jag håller med, känslan i fingrarna räcker långt för att avgöra om det är rätt spel och om det går för tungt. Sedan kan man givetvis rigga upp mätutrustning på diverse sätt för att verifiera resultatet...
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Postat: 30 jan 2016, 18:21
av Mange
Felshimsad. En zundapp ska ha 0,1 i spel på samtliga axialspel.Speciellt noga vid kopplingen.
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Postat: 31 jan 2016, 11:21
av Balder
En visualisering för Sachsmässer lägg en stål linjal på högkant tvärs över blocket mät med djupmåttet på skjutmåttet ner till lagret gör likadant på andra blocket det går bättre med ett riktigt djupmått om man har ett i lådan min fru har ett snöre
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Postat: 08 feb 2016, 10:56
av ljohnz
Hej igen. Motorn har legat isärplockad ett slag (det är kallt i garaget..) nu äntligen något mindre kyligt, så det har blivit några timmar i garaget. Jag har försökt shimsa enl. de anvisningar som länkades i tråden, och som jag nämnt tidigare, har jag inga andra verktyg än bladmått och skjutmått. Kunde inte hitta några uppenbara fel. Motorn åter ihopsatt (ej startad) följande händer: när kopplingen inte är aktiverad snurrar utgående axel hur lätt som helst. När jag snurrar på denna axel finns det ingen påverkan på vevaxeln. När jag aktiverar kopplingen blir det "intressant", det blir rejält tungt att vrida på utgående axel, och snurrar jag på svänghjulet, är det väldigt tungt att hålla emot drevet på utgående axel. Något är förmodligen tokgt, även om motorn inte varit igång på ett bra tag, borde väl inte ev. klibbande lameller ställa till denna problematik? Kärvar lamellerna i kopplingskorgens utfasningar? Jag kanske inte lyckades shimsa kopplingen korrekt i alla fall?
Återigen, väldigt tacksam för tips och råd.
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Postat: 08 feb 2016, 11:26
av Micke S
ljohnz skrev:Hej igen. När jag aktiverar kopplingen blir det "intressant", det blir rejält tungt att vrida på utgående axel, och snurrar jag på svänghjulet, är det väldigt tungt att hålla emot drevet på utgående axel.
Det är alltså med växeln i friläge som drevaxeln vill följa med när du aktiverar kopplingen och vrider på svänghjulet ?
Hur är skicket på det stora kopplingslagret och på rullagret i blocket som styr upp julgranen? Man kan kanske tänka sig att julgranen trycker på växeldreven på utgående axeln när du kopplar ur om den inte är stabil i lagringspunkterna.
Finns det något som tyder på att det kan vara omaka blockhalvor?
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Postat: 08 feb 2016, 14:03
av ljohnz
Hej Micke.
Ja det är utan växel i detta fenomen inträffar. Både lagret i kopplingskorgen och 16005 i blocket är nya (SKF). Jag kan inte se något som indikerar att blockhalvorna är omaka. Jag ämnar plocka ner motorn i morgon igen för att kontrollmäta (igen) allt som har med kopplingen att göra.
Tacksam för all hjälp

Re: Märkligt fenomen Zündapp
Postat: 08 feb 2016, 17:54
av Micke S
Det som gör det så skumt är att utgående axeln borde snurra lika lätt och fritt i friläge oavsett kopplingen är i vila eller om du har kopplat ur.

Det är därför jag misstänker att julgranen spänner på dreven på något sätt på utgående axeln.
Ligger julgranen och växeldreven rätt i höjd inbördes så att t.ex. ett segment på julgranen inte trycker på sidan på ett av de lösa dreven på utgående axeln? Det skulle kunna förklara varför kopplingen har påverkan för julgranen flyttar sig nog lite i sidled beroende på om kopplingen är i vila eller man frikopplar.
Re: Märkligt fenomen Zündapp
Postat: 08 feb 2016, 18:28
av Hasse
Om du inte redan hunnit dela på motorn så kan du pröva med att lägga en distans under framdrevet och sen på med muttern och "dra" axeln ut mot lagret i vänsterblocket.
En kompis hade det problemet att utg.axeln gick trögt efter ihopsättning. Vi delade motorn men kunde inte se nåt knas, då kom jag ihåg att jag sett nåt om detta
på nätet nånstans. Det var en 3vxl och dom har ju ett kupigt drev så där kan man bara vända drevet 180 grader och sen "dra" ut axeln.
Och sen vips, snurrade axeln så lätt och fint så.
Här står det om detta fast på ett konstigt språk
