610mm låter rimligt på ett 24 tums däck. är det obelastat så räkna med 600 mm jämt när du räknar.
för lite trycks ju däcket ihop när du sitter på.
då återstår 2 felkällor:
snurrar vevaxeln 17,45 varv när utgående axel gör 1 varv?
hur har du mätt varvtalet i 70+ km/h?
erlan
Utväxlingstabell / Hastighet
- Petrolhead
- Kontakt:
Re: Utväxlingstabell / Hastighet
Lättast är väl bara att strunta i dackets eventuella tumstorlek..
-Dra ut moppen på gatan
-Gör ett streck på däck och gata med en krita el dyl
-Rulla moppen framåt tills däcket snurrat 1 varv
-Dra ett nytt sträck vid däcket sträck som nu ska peka rakt ned
-Mät melllan de två strecken i gatan...
-Dra ut moppen på gatan
-Gör ett streck på däck och gata med en krita el dyl
-Rulla moppen framåt tills däcket snurrat 1 varv
-Dra ett nytt sträck vid däcket sträck som nu ska peka rakt ned
-Mät melllan de två strecken i gatan...
visst kan man göra så. sitter man på moppen, och har en kompis som markerar och knuffar på,
så får man ett exakt värde.
men det är nog inte på däckdiametern Hasse1 har den stora skillnaden mellan teori och verklighet.
jag gissar att uppgiften på 17,45:1 i utväxling genom koppling/växellåda inte stämmer på hans motor.
med 24 tums hjul bör det vara en tidig modell? med treväxlad motor gissar jag på import eller HPD?
jag gillar sleeperbyggen så jag respekterar att Hasse1 är lite hemlighetfull. en 50-talspuch som gör ärliga 70+ är ganska fränt.
erlan
men det är nog inte på däckdiametern Hasse1 har den stora skillnaden mellan teori och verklighet.
jag gissar att uppgiften på 17,45:1 i utväxling genom koppling/växellåda inte stämmer på hans motor.
med 24 tums hjul bör det vara en tidig modell? med treväxlad motor gissar jag på import eller HPD?
jag gillar sleeperbyggen så jag respekterar att Hasse1 är lite hemlighetfull. en 50-talspuch som gör ärliga 70+ är ganska fränt.
erlan
Skruvar man ur tändstiftet blir det lättare att göra denna mätning...erlan skrev:visst kan man göra så. sitter man på moppen, och har en kompis som markerar och knuffar på,
erlan
Hahaaa, tack erlan för, ska vi kalla det berömmeterlan skrev:visst kan man göra så. sitter man på moppen, och har en kompis som markerar och knuffar på,
erlan

Jodå mycket riktigt en HPD, på bilden sitter det en vanlig 60cc och 15 bing. Nu i dag är det helt andra grejjer på den

Mopeden vi pratar om är en Apollo Motorette Z7 från 1956

som sagt. kollräkna hur många varv de behöver snurra vevaxeln för att utgående axel ska göra
1 varv.
erlan
1 varv.
erlan