EKF cylinder
Re: EKF cylinder
men visst är den med 40 i borr?
erlan
erlan
- zappafan
- Forumsponsor
Jepp, blir väl 55 kubik....
ja.det har jag med kommit fram till.
erlan
erlan
-
.zappafan skrev:En sådan köpte jag av Musköchrister, det är till 44 mm slag...
.
Köpte en sån som enligt på Tradera skulle vara 38,00mm borrning och för 44 mm slag.
Borrningen ej 38,00 mm utan 40,00 mm, flera säger att den skall ha slag på 39,70 mm..

Dom nya Athena så kallade 50cc blir tyvärr ej 50cc utan 55,264cc då dessa har borrn. 40 mm x 44 mm slag som
Zappa säger, vet ej hur det är med dom riktigt gamla cylinderarna...tyvärr ej hitta några NYA som har slag 39,7mm.
Och jag har verkligen leta World Wide...Det är det som är problemet att det blir över 50cc...

- Bilagor
-
- cylle athena 40mm_in.jpg (33.86 KiB) Visad 3695 gånger
-
- cylle athena 40mm_6.kanal.jpg (42.56 KiB) Visad 3695 gånger
jag har en orginalare med 40 borr, och den är lägre än dom för 44 borr.
så det är lätt att se skillnaden.
det skulle vara intresant att veta orsaken till att man valt att göra cylindern sådan.
en orsak kan vara att den ger den som bygger en motor med 39,7 i slag möjlighet att
laborera med durationerna genom att plana antingen övre eller nedre tätningsytan.
eller naturligtvis på båda.
under mitt surfande efter sachs-data på internet så hittade jag några gånger reglementen för
tyska Mofarennen. det är en stor sport där nere, med olika tävlingsgrenar.
ett av reglementena gav utrymme för renoveringsborr genom att medge att man överskred
50cc. men jag kommer inte ihåg med hur mycket det var.
ett annat reglemente, för Mofa-cross om jag minns rätt, hade max 50,0 cc, fri trimmning,
men skulle drevas ner till max 40 km/h i toppfart.
så min gissning är att den här cylindern då var ett försök att dels sälja som reservdel/trimcylinder till vanliga mokick-mopeder/40mopeder och samtidigt sälja till racefolket.
det har några gånger dykt upp racepreparerade 38 mm cylindrar på ebay.de.
jag har försökt fråga om dom kan sända till sverige. med hos det gänget har det alltid blivigt blankt nej.
jag såg en ny sån där athena på ebay i höstas, den blev dyrare än vad man får ge för en 80cc i en nätbutik.
Billykid: var det den där cylindern som gick på tradera i höstas? hade jag vetat då att den var
för 44slag hade det blivit fler bud på den. men jag höll inte koll på var den slutade, så det är ju inte säkert att den blivit min.
Gurkan: vag vill du använda moppen till? vill du bara ha en vettig åkcylinder som orginallådan håller för? Beg? då ska du nog kolla vad christer vill ha för dom han har, och om det går att få fram en 42mm kolv till den cylindern. Nytt? ja då skulle jag satsa på parmakiten jag länkade till.
erlan
så det är lätt att se skillnaden.
det skulle vara intresant att veta orsaken till att man valt att göra cylindern sådan.
en orsak kan vara att den ger den som bygger en motor med 39,7 i slag möjlighet att
laborera med durationerna genom att plana antingen övre eller nedre tätningsytan.
eller naturligtvis på båda.
under mitt surfande efter sachs-data på internet så hittade jag några gånger reglementen för
tyska Mofarennen. det är en stor sport där nere, med olika tävlingsgrenar.
ett av reglementena gav utrymme för renoveringsborr genom att medge att man överskred
50cc. men jag kommer inte ihåg med hur mycket det var.
ett annat reglemente, för Mofa-cross om jag minns rätt, hade max 50,0 cc, fri trimmning,
men skulle drevas ner till max 40 km/h i toppfart.
så min gissning är att den här cylindern då var ett försök att dels sälja som reservdel/trimcylinder till vanliga mokick-mopeder/40mopeder och samtidigt sälja till racefolket.
det har några gånger dykt upp racepreparerade 38 mm cylindrar på ebay.de.
jag har försökt fråga om dom kan sända till sverige. med hos det gänget har det alltid blivigt blankt nej.
jag såg en ny sån där athena på ebay i höstas, den blev dyrare än vad man får ge för en 80cc i en nätbutik.
Billykid: var det den där cylindern som gick på tradera i höstas? hade jag vetat då att den var
för 44slag hade det blivit fler bud på den. men jag höll inte koll på var den slutade, så det är ju inte säkert att den blivit min.
Gurkan: vag vill du använda moppen till? vill du bara ha en vettig åkcylinder som orginallådan håller för? Beg? då ska du nog kolla vad christer vill ha för dom han har, och om det går att få fram en 42mm kolv till den cylindern. Nytt? ja då skulle jag satsa på parmakiten jag länkade till.
erlan
- zappafan
- Forumsponsor
Tycker cylinder ser fin ut i kanalerna, sen är väl inte jag så brydd att det är exakt 50 kubik... 

Den är köpt för ett bra tag sen Erland....2013-02-20...
44 slag x 38 borrn. i annonsen, vad bra tänkte jag du får jag en bra cylle som har max 50cc.....Borrn. var 40mm..
Har inga problem att det blir över 50cc Zappa, men på tävling så är det max 50cc eller åka mot 90cc vilket jag
tycker verkar ointressant för mig iaf....***L***...
Kolv 42,00mm har jag till SACHS 50S och finns att köpa....på eBay.de. En kille från Portugal som jag haft kontakt med.
Han har troligen köpt ett lager med kolvar i olika dimefjongen....
Rättar kolvarna finns i Tyskland, fel av mig...zorry!
44 slag x 38 borrn. i annonsen, vad bra tänkte jag du får jag en bra cylle som har max 50cc.....Borrn. var 40mm..

Har inga problem att det blir över 50cc Zappa, men på tävling så är det max 50cc eller åka mot 90cc vilket jag
tycker verkar ointressant för mig iaf....***L***...

Kolv 42,00mm har jag till SACHS 50S och finns att köpa....på eBay.de. En kille från Portugal som jag haft kontakt med.
Han har troligen köpt ett lager med kolvar i olika dimefjongen....

Rättar kolvarna finns i Tyskland, fel av mig...zorry!
Senast redigerad av billykid den 17 mar 2016, 22:04, redigerad totalt 1 gång.
- Petrolhead
- Kontakt:
Hej,
När jag frågade (om 80cc) i en annan tråd fick jag lite tips vart jag ska leta och hittade dessa 50cc för kort slag = RS Corsa Corta :
http://www.parmakit.com/media/catalogoP ... .html#p=18
Sen om det är någon som är sugen så har jag en sådan cylle med en liten (och troligen körbar) repa med kolv, topp och en risig vev. Allt för 39,6mm slag...
//JOhan
När jag frågade (om 80cc) i en annan tråd fick jag lite tips vart jag ska leta och hittade dessa 50cc för kort slag = RS Corsa Corta :
Sen om det är någon som är sugen så har jag en sådan cylle med en liten (och troligen körbar) repa med kolv, topp och en risig vev. Allt för 39,6mm slag...
//JOhan
.Petrolhead skrev:Hej,
//JOhan
.
Tack för info Johan....

Klart är jag intressera, är borrningen 40.00 mm å slaget är 39,7 mm....

Bra länk i PDF-file....snabb koll så finns ej allt i denna att köpa tyvärr...

jag kan i alla fall visa en bild på en 50cc raritet.
men det var länge sen dom tillverkades, om jag är rätt påläst.
och nej den är inte till salu
men det finns 80cc att köpa nya.
men det var länge sen dom tillverkades, om jag är rätt påläst.
och nej den är inte till salu
men det finns 80cc att köpa nya.
Erlan - ingen dålig pjäs! =)
Vad har du för borr/slag i denna? vad kommer den ifrån?
Vad har du för borr/slag i denna? vad kommer den ifrån?
det är 38 borr och 44 slag i den.
jag kommer inte ihåg om jag köpte den på tradera eller ebay, men det är på såna ställen man får leta efter den.
men det är inga billiga pjäser när dom dyker upp.
Rn motor vill ha över 4000 för en 80cc cylinder, och dyker en NOS 50cc upp så blir den nog lika dyr.
mahle orginalcylindrarna har dom begärt ungefär samma pengar för på ebay om dom dyker upp NOS.
erlan
jag kommer inte ihåg om jag köpte den på tradera eller ebay, men det är på såna ställen man får leta efter den.
men det är inga billiga pjäser när dom dyker upp.
Rn motor vill ha över 4000 för en 80cc cylinder, och dyker en NOS 50cc upp så blir den nog lika dyr.
mahle orginalcylindrarna har dom begärt ungefär samma pengar för på ebay om dom dyker upp NOS.
erlan
Erlan - vilken maskin har den suttit på? eller är det eftermarknads grejjer?
Jag läser så ögonen blöder, har snöat in på gori och simonini nu......
leter ju som sagt efter något kul att bestycka min EKF med, men där är inte lätt.
Jag läser så ögonen blöder, har snöat in på gori och simonini nu......
leter ju som sagt efter något kul att bestycka min EKF med, men där är inte lätt.