Sida 2 av 3

Postat: 27 okt 2009, 14:08
av peezee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byt oljan ofta!!! Sachsmotorer tar in lika mycket vatten som den släpper ut olja, det är ett faktum!!! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 okt 2009, 15:53
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hastighetsmätardrivningen på min sitter på drevaxeln. en grej som e skruvad i fläktkåpan. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 okt 2009, 17:43
av harleyman53
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->följande är gjort idag: nya lameller och ny rak 30 olja. justerat kopplingen och växellägen. prövat att köra med bortkopplad växelvaijer, hjälpte inte ett skit. Hojen rycker och jävlas som innan! Ungeför som att sitta och jucka med kopplingen var 30 sekund! Finns det någon returfjäder till växelföraren inuti motorn? ska det sitta någon fjäder mellan växelföraren och vaijerhölje?

vart beställer jag delar? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 okt 2009, 18:44
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det finns en fjäder inuti motorn som drar i växelgaffeln så att 2:an ständigt är i när wiren e los kopplad. vore ja du skulle ja nog klyva motorn, delar finns hos sorterade moppehandlare. men även på sidor på nätet, <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 okt 2009, 19:00
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
peezee skrev:Byt oljan ofta!!! Sachsmotorer tar in lika mycket vatten som den släpper ut olja, det är ett faktum!!!
Detta fick mig faktiskt att tänka på att man borde kunna använda oljan till utombordarnas växelhus då de har ett utmärkt sätt att ta hand om vatten.
Är jag på rätt spår?
Har dessutom för mig att de borde passa.

Citat från Castrol:

Castrol Marine Gear Oil
Högkvalitativ mineraloljebaserad transmissionsolja SAE 90 som är speciellt formulerad för användning i båtväxellådor såväl inombordare som utombordare.

Länk där bl.a. står om absorbering av vatten.

http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.nsf/vProductsByLinkID/84?OpenDocument <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 okt 2009, 19:36
av harleyman53
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag kommer att dela motorn och göra en riktig renoveing, plus uppfriskning av prestanda! det tar ett tag men foto kommer.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 okt 2009, 20:02
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Utbordarolja alltid 80-90 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 okt 2009, 22:50
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Utbordarolja alltid 80-90
Conrad! Är det OK menar du att köra på sådan olja? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 okt 2009, 12:52
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rak 30 olja är inte rätt i Sachs motorn det ska vara 80/90 Mineral olja. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 okt 2009, 16:16
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en lite fråga.. sitter det original vxl handtag eller ett sånt där modernt skithandtag? lr. kanske ett hantdtag till ngn annan modell av 2 vxl moped? Har nämligen märkt att avstånden mellan 1:an å 2:an skiljer på olika moppar å har du tex ett handtag från en HVA så kan fenomenet bli att ingen växel riktigt faller i läge. Motorn rycker då både på 1 å 2 justerar man då in ngn av växlarna så går det knappt att köra på den andra. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 okt 2009, 17:23
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:
Conrad Engström skrev:Utbordarolja alltid 80-90
Conrad! Är det OK menar du att köra på sådan olja?
Jo jag kör med Yamahas växelhusolja, i alla mina Sachs motorer och det är ett antal :wink: Men jag har aldrig vattan i mina motorer alla bor innomhus. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 okt 2009, 22:44
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1000 tack Conrad, nu vet jag exakt vilken olja jag tänker använda thumb_up slider_thankyou.gif thankyou_blue <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 okt 2009, 21:02
av harleyman53
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har satt en fjäder mellan blocket och växelarmen och nu hugger han inte längre i 2 ans vxl, men stannar heller inte i 1 an :lol:
är 100 säker på att det behövs renovering av lådan. Jag avslutar tråden för min del, tack för all hjälp grabbar! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 okt 2009, 21:15
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hoppas på uppföljning av din renovering. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 okt 2009, 21:26
av harleyman53
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå Niklas, det kommer!
Dock endast motorn, patinan på moppen är underbar och så vill jag ha det. Skicka gärna ett mejl om det skulle va något intressant på g! <!-- </EdIndex> --></div>