Sida 2 av 5

Re: Gabbes KS50/80

Postat: 30 maj 2016, 19:00
av Hynboholm
Mycket trevlig maskin!
Jag hade också kört kromat.

Re: Gabbes KS50/80

Postat: 30 maj 2016, 19:45
av selma
Snygg maskin thumb_up
ang lyktsarg kromad :wink:

Re: Gabbes KS50/80

Postat: 30 maj 2016, 21:03
av Gabbe
Tack för eran omdömen!
Jag behåller det kromat tills vidare.

Re: Gabbes KS50/80

Postat: 31 maj 2016, 19:02
av Gabbe
Tyvärr lyckas jag inte få lacken att komma till sin rätt på bild, i verkligheten skiftar den i orange, men på bild ser den mest tomatröd ut.
004.JPG
002.JPG

Re: Gabbes KS50/80

Postat: 31 maj 2016, 20:05
av Micke S
Den ser jättefin ut. Samma på min att den ser oftast solblektblå ut på kort och även i verkligheten om man inte är nära. Ljusa färger framstår ofta som matta och glanslösa. Man får väl häva i en burk Flake nästa gång :P

Re: Gabbes KS50/80

Postat: 02 jul 2016, 16:29
av GlobalNomad
Fråga: Behövde du byta övre styrplattan också, eller svetsade du till den själv?

Re: Gabbes KS50/80

Postat: 05 jul 2016, 16:40
av Gabbe
Jag bytte den inte, däremot fick jag svetsa på två fästhylsor (som kan ses på bilder) för styret.
De båda bultarna till gaffelfjädrarna måste oxå bytas till likadana med insex, det får inte plats skruvar med utvändig sexant (eller verktyg för dessa) när fästhylsorna är ditsvetsade. Eftersom dessa skruvar är M8x1 så kan det vara lite lurigt att hitta med insex.

Re: Gabbes KS50/80

Postat: 11 aug 2016, 21:55
av Pälle
Snyggt bygge! Letar gillaknappen....

Re: Gabbes KS50/80

Postat: 13 apr 2017, 06:56
av Gabbe
Då har det blivit dags att damma av den här tråden igen.
Efter att ha sett bilder på våldsamt snygga, handbyggda, avstämda och rostfria avgassystem från bland annat Micke S så beslutade jag mig för att beställa ett sådant till min racer. Killen som bygger dessa är en mycket seriös portugis som inte lämnar något åt slumpen. För att få till den avstämda pipan så bra som möjligt ville han se lite bilder på cylinderns portar, och det var där det hela började urarta. När jag lyfte toppen så visade det sig att kromfodret börjar bli ordentligt nött. Jag hade nog ett svagt minne av detta från när jag monterade motorn i ramen för snart tre år sedan men därefter har jag lyckats förtränga det, och inte har det blivit bättre av de senaste somrarnas körning. Att något måste göras var uppenbart, och eftersom det är mycket svårt (omöjligt?) att hitta nytillverkade luftkylda cylindrar så stod valet mellan att renovera befintlig cylinder eller konvertera till vattenkylt. Pga lättja och att det finns så roliga vattenkylda lösningar att tillgå så föll valet på det senare alternativet. En nicasilbehandlad cylinder med reedventil och 50mm borr (92cc) är beställd, det nya avgassystemet kommer att beställas/anpassas efter denna cylinder istället för originalet. Även en kylare och ett nytt topplock är inhandlat.
023.JPG
Över avgasporten och i övre vändläget är det hårda kromet bitvis helt genomnött.
027.JPG
Det nya topplocket sattes upp i svarven för att anpassa förbränningsrummet efter 50mm borrning (original är 46mm).

Re: Gabbes KS50/80

Postat: 13 apr 2017, 07:01
av Hynboholm
Tråkigt med utgifter, men desto roligare sen när det blir klart!

Re: Gabbes KS50/80

Postat: 13 apr 2017, 07:47
av GlobalNomad
Finns metoder numer som möjliggör montering av 125 cyllar med topp på dessa KS80 maskiner. Holländarna kan dom :mrgreen: Kolla in Svenska Zundapp Klubben på fejjan.

Re: Gabbes KS50/80

Postat: 13 apr 2017, 08:10
av Gabbe
Ja det hade ju såklart också vart ett alternativ.
Det är ruskigt maffiga och snygga cylindrar det där :D

Re: Gabbes KS50/80

Postat: 17 apr 2017, 14:30
av Gabbe
Rambågarna ska byggas om för att rymma den nya kylaren, men det arbetet kan inte börja innan jag fått hem nya cylindern så jag kan se exakt var kylaren skall sitta. Sen har jag upptäckt att ramlagerna och vevpartiet inte känns 100% så det blir översyn av motorn innan uppstart. Påskhelgen har ägnats åt funderingar kring val av kullager och vilket vägval jag ska ta kring vevpartiet. Ja sen har det blivit en del mer traditionsenligt påskfirande också :D
zundapp2.jpg

Re: Gabbes KS50/80

Postat: 21 apr 2017, 06:17
av Gabbe
Igår lånade jag hem ett bockverktyg från jobbet och gick lös på ett 20x2.5mm sömlöst hydraulrör.
Efter en del funderande och mätande så kom jag fram till att det var bättre att göra helt nya bågar istället för att modda de gamla.
002.JPG
Jag är mycket nöjd med resultatet såhär långt.
003.JPG

Re: Gabbes KS50/80

Postat: 24 apr 2017, 19:51
av Gabbe
Idag damp det ner ett bättre begagnat 314 motorblock som jag råkade köpa på ebay i Österrike.
Vevparti och ramlager känns perfekt, även växellådan känns som den ska. Ser inte ut som att detta block någonsin vart delat. Det blir nog att köra med den här i sommar medan jag helrenoverar mitt befintliga block i lugn och ro under vintern.

Märkningen 314 070 betyder att det en gång i tiden suttit på en KS80 Super, gissningsvis 1982.
314.JPG