Sida 2 av 2

Re: Val av trim till sachs?

Postat: 22 aug 2016, 08:55
av erlan
svenska 1,5 hk reedcylindrarna har jkag testat, och dom imponerade inte på mig.
det gäller nog att få tag på dom starkare varianterna då.

erlan

Re: Val av trim till sachs?

Postat: 22 aug 2016, 16:21
av ZVEZDA M50
Hej!

Jag kan intyga, på heder och samvete, att Patriks Kroon moped fick ett näst intill övernaturligt brett o rejält område där vridmomentet var riktigt gott.

Innan, med annat avgassystem gjorde den väl gott och väl 65-70 km/h. Med avgasningssystemet som på bilden, kanske 40 km/h?

Re: Val av trim till sachs?

Postat: 25 mar 2017, 09:33
av Vonpedro
Efter lite laborerande blev tillslut setupen såhär: Kokusan brytarlöst, 60 cc nts och 17 kyrkport bing. Till det kör jag originalsystemet. Ljudet är helt ok tycker jag. Den lät naturligtvis mindre med 50cc men det är acceptabelt. Insugsljudet är ju ganska markant så jag får se hur jag gör med det. Den gör 60 och är stark. jag märkte ingen större skillnad i effekt mellan originaldämp och 32 jamarkol. Det är alltså en vanlig 3 växlad sachs på en e-type.

Re: Val av trim till sachs?

Postat: 25 mar 2017, 18:11
av Micke S
Testa med en retarderingkrets till Kokusansystemet om du inte redan har det :wink:

Re: Val av trim till sachs?

Postat: 25 mar 2017, 18:54
av Conrad Engström
På 60 talet var jag rädd för polisen och ville fortfarande åka lite fortare. Jag körde med cylinder från flaka, som har fina kanaler. Den lyfte jag med cylinderfotspackningar 1 mm. Det ändrar spoltiderna och ökar varvet. Det sänker även kompet. Men en motor med låg komp har bättre bottenvrid. Några extra hål i insatsen förstås. Avgasporten var ofta fartminskningen, den rengjorde jag ofta. Upp med kolven och petade med liten mejsel. Allt detta är marginellt, men höjer farten lite.