Sida 2 av 3
Postat: 17 nov 2009, 11:02
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bodda skrev:flytta bak sadeln, flytta ner lyset till styrlåset
o så vinkla ut gaffeln lite o så ett halvhögt aphängarstyre

Flyttar man bak sadeln så åker den även uppåt

Lyset kan man nog bara flytta ja, ev stoppar jag dit ett lyse från en Novolette istället. Vinkla ut gaffeln, hmm, vill inte gärna svetsa i ramen. Alternativet är att knäcka gaffeln
Pakethållaren skulle jag också vilja ha bort men där under fortsätter ramröret ungefär till mitten av skärmen och så sitter det lite fästen och jox på ramen som inte är så vackra. Iochförsig så kan man ju alltid kapa bort dom men det tar emot lite grann. Finns för mycket originalnörd i mig för att göra nåt sånt. Ska se om jag hittar en kortare pakethållare....
Roligt att ni kommenterar och kommer med förslag
Motorn är snart klar, väntar bara på en packbox till utgående axeln. I gömmorna hittade jag en pluggdragen och nyborrad (41mm) fläktkyld cylle med ny kolv. Ska nog köra med den och en 12 mm paddförgasare. Borde ju bli lite rappare än original iallafall. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2009, 11:08
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:bilduppdaterade ju min tråd me compacten igår kväll. min 2013 står de still med just för tillfället. ska renovera gaffeln till den dessutom. ska nog ta med den te jobbet imorgon o pressa isär de rostiga eländet. så man kan få färg på den me. ska försöka få den på hjul ganska snart e tanken. men de går ej fort hehe .
Du får rappa dig på, snart kommer du inte att ha så mycket tid till att leka med moppar, då är det ju annat som pockar på uppmärksamhet. Åsså kommer du ju att vara kroniskt trött till råga på allt

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2009, 14:04
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:bodda skrev:flytta bak sadeln, flytta ner lyset till styrlåset
o så vinkla ut gaffeln lite o så ett halvhögt aphängarstyre

Flyttar man bak sadeln så åker den även uppåt

Lyset kan man nog bara flytta ja, ev stoppar jag dit ett lyse från en Novolette istället. Vinkla ut gaffeln, hmm, vill inte gärna svetsa i ramen. Alternativet är att knäcka gaffeln
Pakethållaren skulle jag också vilja ha bort men där under fortsätter ramröret ungefär till mitten av skärmen och så sitter det lite fästen och jox på ramen som inte är så vackra. Iochförsig så kan man ju alltid kapa bort dom men det tar emot lite grann. Finns för mycket originalnörd i mig för att göra nåt sånt. Ska se om jag hittar en kortare pakethållare....
Roligt att ni kommenterar och kommer med förslag
Motorn är snart klar, väntar bara på en packbox till utgående axeln. I gömmorna hittade jag en pluggdragen och nyborrad (41mm) fläktkyld cylle med ny kolv. Ska nog köra med den och en 12 mm paddförgasare. Borde ju bli lite rappare än original iallafall.
Ja,moppen är ju ändå så pass välbevarad att det vore kul att ha den "reversibel" till originalskick. Kan du inte göra en "custompakethållare" själv? Eller den där feta modellen som ofta satt på minicyklarna på 70-talet, den skulle nog passa in!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2009, 14:11
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har ju tid på jobbet att mixtra me moppe. hehe. ska få klart compacten troligen denna veckan sen får man väl se när 2013 blir klar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2009, 16:42
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Janne; jo jag funderar på att försöka knäcka till nån plåtgrej som liknar den vita originalplåten fast kortare, då kan jag montera baklyse i bakkant på denna. Eller så blir det ett baklyse från en Novolette el liknande.
Är också sugen på en fetare bakfälg med lite saftigare däck. Ska se om det finns nåt lämpligt i skrotboden

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 nov 2009, 22:15
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Liten update, lackat tank. Motorn är på G. Kanske provstart i morgon
Ser lite frän ut bakifrån tycker jag....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 nov 2009, 12:36
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådärja, nu sitter motorn ihop också

Inte vacker men förhoppningsvis funkar den som den ska. Första Sachsmotorn jag rivit för översyn

För övrigt originalmotorn från min Raket, kanske hittar den hem någon dag.
Funkar den bra så ska jag ge mig på att renovera en trampmotor till mitt 2000s-objekt också. Men då blir det nog lackering av block och kåpor också. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 nov 2009, 14:39
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var raskt marscherat, grattis!
Och det viktiga är ju att den är snygg på insidan...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 nov 2009, 16:59
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar! Får väl se om det blir så mycket mer gjort på denna än provstart. Till veckan får jag kanske hem ett nytt objekt....som är mycket intressantare och verkligen efterlängtat!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 nov 2009, 17:38
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Väntar på att få se det nya Zundapp?-projektet

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 nov 2009, 19:16
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Näe, det är inget Z-projekt. Såna har jag flera på gång. Nu blir det en tvättäkta 2000. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2009, 20:24
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja som sagt, snart får jag hem en riktig 2000, en 57a. Precis en sån som jag alltid velat ha. Skulle inte tro att Herr Fanfar får nån mer uppmärksamhet närmsta tiden.
Om någon skulle vilja ta över honom byter han gärna hem

Bara dumt att han står och frestar mig då jag har sisådär 6-7 andra objekt som behöver kärlek

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 nov 2009, 16:17
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borde väl gå att få avsättning för då du inte hunnit göra särskilt brutala ingrepp. Härligt udda med ett totalkultigt namn!

Synd att du bor så långt bort...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 nov 2009, 20:53
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får se vad som händer med Herr Fan Far. Slängde idag på motorn som fick en översyn häromveckan. Hade endast gaswire och växelwire på plats, ej drev så det blev bara tomkörning. Finns ju ingen flödare på paddförgasaren så jag gav honom en dusch startgas. Efter att kickat några gånger så brummade han igång
Var ganska skojigt ljud i den där 60-kubikaren (uppborrad original) lät något rappare än original. Blev förvånad över att den var så tyst och slammerfri. Det enda jag gjort är att rengöra allting samt montera nya packboxar. Har aldrig haft en så slammerfri Sachs nångång. Men det kanske ändrar sig när jag kört lite med den. Tar väl lite tid för allt att sätta sig.
Fick dock ett stort självförtroende vad det gäller Sachsmekning. Längtar tills 2000objektet kommer hem med motorn i molekyler. Ska bli kul att få sätta ihop
Har dock lite problem med kicken. När jag satte ihop motorn så kontrollerade jag att den tog. Fick byta plats på nåt shims innan den tog som jag ville. När jag sedan fått dit kolv o cylinder blev det ju lite mer motstånd och då tar den inte lika fint längre. Jag får som känna efter att den har hakat i innan jag kickar och så får jag inte kicka för våldsam för då kuggar det över

Kickdreven var lite slitna så jag antar att det beror på det... Jaja, blir det värre får jag väl riva den och byta dreven.
I morgon ska jag leta rätt på den nya kedjan jag köpte i somras, sen blir det riktig provkörning

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 nov 2009, 14:17
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Herr Fan Far är nu provkörd som hastigast. Utan fotpinnar och nån form av broms var det en spännande upplevelse speciellt som det var lite halkigt ute idag

Startade på andra kicken faktiskt. Nånting måste jag ha gjort rätt. Tyvärr slirar kopplingen på tvåan och någon topspeedtest blev det inte heller då jag inte kan få stopp på eländet.
Men den verkade ju stark iallafall och växellådan tycks jag ha satt ihop rätt. <!-- </EdIndex> --></div>