Sida 2 av 35

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Postat: 23 dec 2016, 08:20
av GlobalNomad
Micke S: saknas lillkåpan över växel/kopplings justeringen? Kan va marig att få tag på.

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Postat: 23 dec 2016, 10:51
av Micke S
Ja den saknas. :frustrerad: Men jag ser att den vanliga passar med lite bearbetning och modifiering om jag inte får tag på rätt kåpa. Man måste då ordna till dekorfälten (de två strecken och mittsektionen med ett cirkelsegment). Det kan man göra på olka sätt t.ex. genom att fästa aluminiumplåtskonturer med kemisk metall eller bygga på med starkt spackel och slipa fram dem. Det kommer att se rätt ut när det är lackat.

Du har inte en sådan till övers? :)

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Postat: 23 dec 2016, 14:24
av HSE
Så här långt saknas kopplingskorgen och kickaxeln på min reservdelsmotor, båda verkar svåra att uppbringa...

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Postat: 23 dec 2016, 14:46
av Micke S
Kickaxeln kan eventuellt passa från vanliga men även om det går så behövs rätt kickdrev som troligen inte är samma. Har inte kollat men gör det lite senare och återkommer.

Kopplingskorgen är nog lurigare, om den sitter ihop med sekundärdrevet som vanligt och det saknas. Det går förstås att lösa men kräver en del arbete.

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Postat: 23 dec 2016, 15:48
av Micke S
Startmekanismen från KS50 passar inte utan en hel del modifieringar. Det är dock möjligt att modifiera en vanlig från 50 CC och sedan tillverka ett kugghjul med rätt antal kugg och modul. Det är ju inte så hög belastning på det drevet så det skulle säkert fungera att härda och anlöpa hemma efter att man har fräst fram ett drev. Men det snurrar ju hela tiden motorn går så man måste ha rätt kuggmodul och spel för att det inte ska vina.

Efter att jag hade klätt julgranen kapade jag vevstakstappen genom vevstaken och pressade ut bitarna. Vevstakslagret var helt nedmalt redan innan. Precis som på KS50 sitter tappen hårt jämfört med t.ex. vanliga Sachs. Det krävdes 2,5 ton presskraft innan det släppte men pressen klarar 20 ton så den kunde vila sig under arbetet.

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Postat: 23 dec 2016, 18:03
av HSE
Det här med två som delar en tråd och renoverar var sin motor känns som en riktigt bra ide. Jag skall börja med den oöppnade motorn så fort jag får någon tid över. Julstressen har satt in här på allvar :? Den motorn vet jag inte mycket om annat än att veven sitter fast, köpte den för 15 år sedan med tanke att få ihop en motor av den och den i delar jag redan hade liggande med OK vevparti. Men spänd på hur det ser ut under kåporna :| Gav 2000 för den den gången utan cylinder och topp... I värsta fall får jag jaga en reservdelsmotor till reservdelsmotor för jag har börjat gilla tanken att ha två 125cc motorer tillgängliga :D

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Postat: 24 dec 2016, 08:34
av Micke S
Ja om man ändå spårar in på KS125 i drivlinan så är flera motorer en alldeles utmärkt idé :-B Här finns delarna du söker och mycket mer därtill. http://www.tradera.com/item/100705/2721 ... 975-17-hkr" onclick="window.open(this.href);return false; Du kan ju fråga säljaren specifikt så att det inte uppstår missförstånd vid eventuellt köp och framför allt höra om han har delarna du behöver separat att sälja från någon annan motor. Det är bättre att du får de grejor du behöver än att jag får en till motor. Men säg till om du inte tänker köpa den så kommer jag att bjuda på den till en viss nivå. Men tyvärr blir den troligen dyr eftersom det bara verkar vara vevaxeln som saknas och det finns nya Rito att köpa för ca 3000 kr.

Egentligen vill man ju inte flagga upp sådana här motorer för personer som kommer att bjuda emot en (menar alltså inte dig som går före mig) men man kan vara alldeles säker på att de som är intresserade håller ögonen på Tradera så det är tyvärr ingen rikshemlighet att den finns där :(

Jag har gjort bilden lite skarpare än den är i Blocketannonsen så att man kan se skicket på axlar lite bättre. Om det hade varit en vanlig KS50 motor skulle jag ha bytt utgående axeln (drevaxeln med hål i) som tar en del stryk på Zundappmotorer. Men eftersom de inte finns att köpa nya vad jag vet till KS125 så skulle jag bara sätta upp den i svarven och putsa bort en hundradel med 400-remsa så att den får finare yta för oljefilm. En 400-remsa ger ungefär lika fin yta som tapparna på en fabriksslipad vevaxel när man kör i svarven vilket kan vara bra att känna till.
125.jpg

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Postat: 24 dec 2016, 10:23
av HSE
jo, jag håller ögonen på ett par sådana där objekt och hoppas få ett till vettigt pris. Med facit i hand skulle jag gjort något åt det för länge sedan men först var det modellflyget som var det jag lade fritiden på och sedan vaknade mopedintresset igen. 125 cc spåret ligger så att säga i utkanten av mopedspåret, jag hade aldrig någon Zundapp 125cc då de inte fanns än när jag hade den åldern. Däremot körde jag en del Zundapp 100cc och gillade den. Men som sagt just Zundapp 125cc motorn är tacksam att stoppa i en mopedram också istället för att försöka trimma upp mopedmotorn till max :lol: Risken är att fler och fler upptäcker det...

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Postat: 24 dec 2016, 10:33
av zappafan
HSE skrev: Men som sagt just Zundapp 125cc motorn är tacksam att stoppa i en mopedram också istället för att försöka trimma upp mopedmotorn till max :lol: Risken är att fler och fler upptäcker det...
Jag förstår inte riktigt vitsen, då är det väl lika bra att satsa fullt ut på en riktig motorcykel... :roll:

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Postat: 24 dec 2016, 11:11
av Micke S
zappafan skrev:
HSE skrev: Men som sagt just Zundapp 125cc motorn är tacksam att stoppa i en mopedram också istället för att försöka trimma upp mopedmotorn till max :lol: Risken är att fler och fler upptäcker det...
Jag förstår inte riktigt vitsen, då är det väl lika bra att satsa fullt ut på en riktig motorcykel... :roll:
Det är ju det vi gör ! :finger:




Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Postat: 24 dec 2016, 11:27
av Micke S
HSE skrev:...Men som sagt just Zundapp 125cc motorn är tacksam att stoppa i en mopedram också istället för att försöka trimma upp mopedmotorn till max :lol: Risken är att fler och fler upptäcker det...
Ja den risken är nog bra nära 100 procent och att köra med Polini80, EKF med Athena80, trimmad 50 CC etc. ger identiska Performance Award från ordningsmakten. Men det behöver ju inte vi oroa oss för som har MC-kort och inte behöver köra till jobbet varje dag :wink:

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Postat: 24 dec 2016, 11:34
av zappafan
Zundapp, trams.... slider_anon.gif
Bild

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Postat: 24 dec 2016, 11:42
av Micke S
En fin klassiker som man minns och här är en annan :mrgreen:


Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Postat: 24 dec 2016, 21:22
av Baronen
zappafan skrev:Zundapp, trams.... slider_anon.gif
Bild
Kawa trepip skulle jag vilja ha! Oavsett modell. :)

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Postat: 24 dec 2016, 22:15
av Micke S
Här är en sida som en kille har gjort som handlar lite om en KS125 motor som kan vara av intresse. Jag har inte vetat vilken beteckning ramlagren har och inte funnit dem på Zundappsajter. Det visade sig att det har funnits två typer. Magnetlager typ M20 och vanliga 6304 spårkullager.

http://www.jimmys-harley.com/ks125lagerbyte.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.jimmys-harley.com/Moppen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;