Sida 2 av 8

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 11 feb 2017, 14:38
av HSE
erlan skrev:jag har ett minne av isbildning i tratten på dellorton vid vinterkörning.
trotteln frös fast på full gas :shock: som tur var så hade den redan börjat gå dåligt pga att luftkanalen in till munstyckena isat igen..

erlan
Minns när jag samåkte med en jobbarkompis med trimmad Volvo med dubbla DellOrto dubbelförgasare utan förvärmning av insugsluften. Var ett elände med frysningsproblem på motorvägen hem vid 2-5 grader varmt i luften och fuktigt väder. Lufttempen sjunker när luften passerar förgasarna och fukten i luften fryser.

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 14 feb 2017, 18:18
av Jesse_James
Fick hem en billig Mikuni VM24 "flange adapter" från ebay som passar på reed insuget och förgasaren.
Dessa kommer plastas ihop med JB weld och snyggas till i kanalen till 24mm med fin övergång.
Något i stil med så här kommer det att bli:
Bild
Bild

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 14 feb 2017, 21:27
av Hynboholm
Annorlunda förgasarval! :wink:
Det ser nästan ut som att bensinkranen hamnar lägre än anslutningen på förgasaren, eller är det synvilla?

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 14 feb 2017, 22:08
av Jesse_James
1cm ovanför men det gör inte så mycket.

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 15 feb 2017, 09:07
av HSE
Gäller att ha hög nivå i tanken då om den skall orka mata den förgasaren/motorn :D

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 15 feb 2017, 09:13
av Jesse_James
Det finns banjo anslutning för 8mm bensinslang. Jag får väl skaffa en sådan och en fetare kran i värsta fall :mrgreen: :twisted:

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 15 feb 2017, 09:26
av Jesse_James
Vad tror ni om den längre tratten med galler istället för filter. Sliter onödigt mycket på motorn? Den korta med filter kanske bromsar luftflödet mindre?
Bild

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 15 feb 2017, 09:57
av HSE
Beror ju på om du kör mycket på grusvägar, damm och dåligt luftfilter är lika med loppa på stiftet...

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 23 feb 2017, 20:38
av Jesse_James
I väntan på att jag ska ge mig i kast med motorn så kör jag lite chassi uppdateringar.
Fjädring och däck känns som sagt lite veka. Ikväll bytte jag baksvingen till en kraftigare modell.
Bakdämparna byttes till YSS PRO-X. Fästet på svingen sitter högre så de blev lite för höga. Dock är de relativt mjuka så
man sitter ner dem en del. Nytt drev blev det och ett 2.5" M45 Michelin däck, det är möjligt att man kan få dit 2.75" såg jag nu efteråt.
Bild
I morgon ger jag mig på "framvagnen".

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 23 feb 2017, 20:49
av Hynboholm
Snyggt!

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 23 feb 2017, 23:07
av Lolalola
Rejsigt! :thumb:

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 24 feb 2017, 18:45
av Jesse_James
Lolalola skrev:Rejsigt! :thumb:
Nåja, det är din som tar rejsingpriset. Jag hade tänkt behålla gubbstuket men men hotta upp motor och väghållning, om inget spårar ur :)

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 24 feb 2017, 21:00
av Jesse_James
Arbete pågår. Gaffeln klarar skivbroms men då måste jag ha stjärnfälgarna och broms prylarna och det går på ca 5000:-
Så jag hottar upp ordinarie trumbroms med bättre belägg och kör lugnt istället.
Gaffeln är en hydraliskt dämpad EBR, fick skifta benen i o m att bromsstoppet för trumma satt på fel sida, annars hade hastighetsmätaren snurrat bakåt
om jag hade vänt hjulet istället.
Bild

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 25 feb 2017, 00:05
av Jesse_James
Arbetet avstannade, det var hål i en av de nya innerslangarna redan från fabrik :evil: Inte ens fast man satsar på kvalitet idag så slipper man kina skit.

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 31 mar 2017, 22:23
av Jesse_James
Då fick vi lite tid igen. Däck, fjädring och hastighetsmätaren är anpassad efter den kommande motor uppdateringen.
Hydraulisk EBR framgaffel med 2.25" Michelin M45 och pollini belägg i trumman:
Bild
Mätare så man kan hålla koll på hastighetsbegränsningarna :roll:
Bild
Lagom gubbig look ändå trots chassi uppdateringarna:
Bild