VoVskylten sägerju Fram 43 därav min slutsats en " Fram King Luxus modell 43" Årsmodellen grundade jag på vad som verkade vedertaget sätt att utröna försäkringsdekalen dvs minus 5 år.
Kan det vara nåt mellanting just i övergången vid61/62 ? Modell 44 kom ju enlig sidan som turkosgrön. Dock hade luxus vita däck och mjuk sadel (min sadel kan ju ha tappat skalet iofs)
Vore ju intressant att få klarhet i vad det egentligen är!
Raketsport skrev:Najs, du har en King! Alltså inte en Fram/King, men samma moped. De gjorde mopeder under varsitt namn innan mopederna fick sitt dubbelnamn
Du kanske skämtade , jag kan inget om detta, men om du inte gjorde det..har du mer info ?
Försäkringsdekalen visar vilket år mopeden såldes så att den såldes 1962 är ju klarlagt. Sedan hänger det ju på hur länge mopeden stått osåld i lager både på fabriken och hos återförsäljaren. Tillverkningsåret får man titta på ex hastighetsmätarens undersida för att hitta årtal. Min åsikt är att årsmodell på en bil eller moped är tillverkningsåret och inte försäljningsåret Vissa märken och vissa återförsäljare hade osålda moppar stående på lager i åratal innan de gick åt, spelade inte så stor roll så länge de stod inpackade men så kom ju 1961 med en hk och inga trampor... Antar att du inte har någon motorskylt där det står 0,8 eller 1,0 PS
Ska kika på både mätare och motor för att se vad jag kan hitta.
Håller helt med dig att tillverkningsår är det som gäller.
I detta fall blir det lite lurigt då den ser ut som en mod44 men är märkt mod43...?
torparnorpan skrev:Ska kika på både mätare och motor för att se vad jag kan hitta.
Håller helt med dig att tillverkningsår är det som gäller.
I detta fall blir det lite lurigt då den ser ut som en mod44 men är märkt mod43...?
Moped tillverkarna blandade friskt med delar från lagret så vid modellbyten hände det att de tog vad som fanns på hyllan om de gamla delarna tog slut Och din moped kommer ju just från en brytningstid... Svårt att tänka sig idag hur hantverksmässigt moped och cykeltillverkningen var runt 1960 men inga löpande band utan gubbar som plockade ihop allt för hand
Absolut så äre säkert! Men kolla kan man ju alltid göra
Försökte starta idag med lite startgas bara för att de om den reagerqde men inte. Kollade gnista och den är död. Kan vara spole eller för att dr skarvat tändkabeln dåligt. Får ta upp den och göra nytt ända inifrån.
Påbörjar uppfixning idag..kommer nog behålla den olackad och få ha kvar patinan på den för den är rätt skön i stilen som den är. Rengör....fixar mekaniska,smörjer och donar. Sedan får vi se om den puttrar på några år till
HSE skrev:Försäkringsdekalen visar vilket år mopeden såldes så att den såldes 1962 är ju klarlagt. Sedan hänger det ju på hur länge mopeden stått osåld i lager både på fabriken och hos återförsäljaren. Tillverkningsåret får man titta på ex hastighetsmätarens undersida för att hitta årtal. Min åsikt är att årsmodell på en bil eller moped är tillverkningsåret och inte försäljningsåret Vissa märken och vissa återförsäljare hade osålda moppar stående på lager i åratal innan de gick åt, spelade inte så stor roll så länge de stod inpackade men så kom ju 1961 med en hk och inga trampor... Antar att du inte har någon motorskylt där det står 0,8 eller 1,0 PS
Jupp verkar så men här http://www.mo-ped.se/moped/fram61l.htm" onclick="window.open(this.href);return false; så ser ju den exakt ut som minmed trampor o allt. Kallas då Mod 43 vilket stämmer med min men bilden står det ju luxus 44 på....?
Lurigt sånt här Står ju inte Fram på min någonstans överhuvudtaget förutom på typbeteckningen. Kanske är som nån skrev innan...det är inte en Fram/King...utan bara en King?