Re: Monark skoterett
Postat: 22 sep 2017, 11:33
är det någon speciell olja som rekommenderas?
vad hade du tagit? är det bra om det ryker mycket?HSE skrev:Enkla svaret: det ryker mer, sedan är det lite mer marginal med bättre smörjning om man till ex magrar ut bränsleblandningen med ett ställbart munstycke för att krama ur de sista km i toppfart.
Jag hade kört på 4% på den modellen. Fast mina moppar går ibland på Aspen med en extra 1% olja, alltså 3%. Men då är jag noga med att de inte går för magert på fullgas.ludwig2003 skrev:vad hade du tagit? är det bra om det ryker mycket?HSE skrev:Enkla svaret: det ryker mer, sedan är det lite mer marginal med bättre smörjning om man till ex magrar ut bränsleblandningen med ett ställbart munstycke för att krama ur de sista km i toppfart.
Går det att köra på aspen 4takts bensin och sedan blanda i 4% oljaerlan skrev:om det ryker mycket så får man sota ljuddämparen ofta.
och det där med olja finns det nog lika många åsikter som det finns forummedlemmar.
jag kör aspenbränsle med 2 procent olja. men i en scooterett skulle jag kanske pytsa i lite extra
för scooteretten är ju lite speciell på flera sätt.
en kombination av problem/kompromisser
motorn sitter helt inbyggd, så förgasaren blir varmare än på andra husqvarnor.
dagens mackbensin kokar lättare (sämre ångtryck) än den bensin moppen är byggd för.
aspenbränsle/alkylatbensin är bättre på den punkten.
tidiga årsmodeller hade en tandrem/kuggrem i kopplingstransmissionen.dom gjordes i dåliga (billiga?)
material på -60talet så dom gick ofta av. därför gick husqvarna över till kugghjul där. men då fick man inte till ett bra luftflöde på dom fläktkylda motorerna. vilket gjorde problemen på scooteretten än värre.
detta i kombination med dom små hjulen gör den till en av dom olämpligaste mopederna att trimma. original drev är 14 fram och 24 bak, så det finns inte nägon marginal att dreva.
erlan
Du ska nog inte köra med fyrtakts bensin, tvåtakt och fyrtakt är helt olika koncept, och behöver olika oljor. Själv kör jag med aspen tvåtakts motorsågsbensin och blandar sedan i lite extra tvåtaktsolja.ludwig2003 skrev:Går det att köra på aspen 4takts bensin och sedan blanda i 4% oljaerlan skrev:om det ryker mycket så får man sota ljuddämparen ofta.
och det där med olja finns det nog lika många åsikter som det finns forummedlemmar.
jag kör aspenbränsle med 2 procent olja. men i en scooterett skulle jag kanske pytsa i lite extra
för scooteretten är ju lite speciell på flera sätt.
en kombination av problem/kompromisser
motorn sitter helt inbyggd, så förgasaren blir varmare än på andra husqvarnor.
dagens mackbensin kokar lättare (sämre ångtryck) än den bensin moppen är byggd för.
aspenbränsle/alkylatbensin är bättre på den punkten.
tidiga årsmodeller hade en tandrem/kuggrem i kopplingstransmissionen.dom gjordes i dåliga (billiga?)
material på -60talet så dom gick ofta av. därför gick husqvarna över till kugghjul där. men då fick man inte till ett bra luftflöde på dom fläktkylda motorerna. vilket gjorde problemen på scooteretten än värre.
detta i kombination med dom små hjulen gör den till en av dom olämpligaste mopederna att trimma. original drev är 14 fram och 24 bak, så det finns inte nägon marginal att dreva.
erlan
Nej, Fläkten är fäst på svänghjulet och blåser upp luft som kommer utifrån på cylindern.ludwig2003 skrev:Om motorn är fläktkyld är det då en fläkt där man ska hälla i vatten och glykol?
ludwig2003 skrev:spelar det någon roll om det är 95 eller 98 oktanig bensin?