Sida 2 av 3

Re: Monark skoterett

Postat: 22 sep 2017, 11:33
av ludwig2003
är det någon speciell olja som rekommenderas?

Re: Monark skoterett

Postat: 22 sep 2017, 11:49
av Raketsport
Huvudsaken du inte köper en 2-taktsolja som är avsedd för båtmotorer (utombordsolja) så ska det går bra. De flesta bensinmackar har 2-taktsolja så även Biltema. Har själva testat både billig och dyr olja, alla smörjer fast en del sorter ryker lite mer än andra.
Mopedfirma: http://www.mopedfantasterna.se/index.ph ... jor-2-takt" onclick="window.open(this.href);return false; Bara de som de står 2-taktsolja på är för bensinblandning
Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... 000022979/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Monark skoterett

Postat: 23 sep 2017, 07:20
av ludwig2003
Blir det någon skillnad om jag har 4% eller 3% olja?

Re: Monark skoterett

Postat: 23 sep 2017, 07:55
av HSE
Enkla svaret: det ryker mer, sedan är det lite mer marginal med bättre smörjning om man till ex magrar ut bränsleblandningen med ett ställbart munstycke för att krama ur de sista km i toppfart.

Re: Monark skoterett

Postat: 23 sep 2017, 08:11
av ludwig2003
HSE skrev:Enkla svaret: det ryker mer, sedan är det lite mer marginal med bättre smörjning om man till ex magrar ut bränsleblandningen med ett ställbart munstycke för att krama ur de sista km i toppfart.
vad hade du tagit? är det bra om det ryker mycket?

Re: Monark skoterett

Postat: 23 sep 2017, 09:05
av erlan
om det ryker mycket så får man sota ljuddämparen ofta.
och det där med olja finns det nog lika många åsikter som det finns forummedlemmar.
jag kör aspenbränsle med 2 procent olja. men i en scooterett skulle jag kanske pytsa i lite extra
för scooteretten är ju lite speciell på flera sätt.
en kombination av problem/kompromisser.

motorn sitter helt inbyggd, så förgasaren blir varmare än på andra husqvarnor.
dagens mackbensin kokar lättare (sämre ångtryck) än den bensin moppen är byggd för.
aspenbränsle/alkylatbensin är bättre på den punkten.

tidiga årsmodeller hade en tandrem/kuggrem i kopplingstransmissionen.dom gjordes i dåliga (billiga?)
material på -60talet så dom gick ofta av. därför gick husqvarna över till kugghjul där. men då fick man inte till ett bra luftflöde på dom fläktkylda motorerna. vilket gjorde problemen på scooteretten än värre.

detta i kombination med dom små hjulen gör den till en av dom olämpligaste mopederna att trimma. original drev är 14 fram och 24 bak, så det finns inte nägon marginal att dreva.

erlan

Re: Monark skoterett

Postat: 23 sep 2017, 13:03
av HSE
ludwig2003 skrev:
HSE skrev:Enkla svaret: det ryker mer, sedan är det lite mer marginal med bättre smörjning om man till ex magrar ut bränsleblandningen med ett ställbart munstycke för att krama ur de sista km i toppfart.
vad hade du tagit? är det bra om det ryker mycket?
Jag hade kört på 4% på den modellen. Fast mina moppar går ibland på Aspen med en extra 1% olja, alltså 3%. Men då är jag noga med att de inte går för magert på fullgas.

Re: Monark skoterett

Postat: 23 sep 2017, 17:10
av ludwig2003
Ska jag tänka på något speciellt innan jag startar första gången på ca 30 år

Re: Monark skoterett

Postat: 23 sep 2017, 19:02
av ludwig2003
erlan skrev:om det ryker mycket så får man sota ljuddämparen ofta.
och det där med olja finns det nog lika många åsikter som det finns forummedlemmar.
jag kör aspenbränsle med 2 procent olja. men i en scooterett skulle jag kanske pytsa i lite extra
för scooteretten är ju lite speciell på flera sätt.
en kombination av problem/kompromisser

motorn sitter helt inbyggd, så förgasaren blir varmare än på andra husqvarnor.
dagens mackbensin kokar lättare (sämre ångtryck) än den bensin moppen är byggd för.
aspenbränsle/alkylatbensin är bättre på den punkten.

tidiga årsmodeller hade en tandrem/kuggrem i kopplingstransmissionen.dom gjordes i dåliga (billiga?)
material på -60talet så dom gick ofta av. därför gick husqvarna över till kugghjul där. men då fick man inte till ett bra luftflöde på dom fläktkylda motorerna. vilket gjorde problemen på scooteretten än värre.

detta i kombination med dom små hjulen gör den till en av dom olämpligaste mopederna att trimma. original drev är 14 fram och 24 bak, så det finns inte nägon marginal att dreva.

erlan
Går det att köra på aspen 4takts bensin och sedan blanda i 4% olja

Re: Monark skoterett

Postat: 23 sep 2017, 19:40
av HVA59
ludwig2003 skrev:
erlan skrev:om det ryker mycket så får man sota ljuddämparen ofta.
och det där med olja finns det nog lika många åsikter som det finns forummedlemmar.
jag kör aspenbränsle med 2 procent olja. men i en scooterett skulle jag kanske pytsa i lite extra
för scooteretten är ju lite speciell på flera sätt.
en kombination av problem/kompromisser

motorn sitter helt inbyggd, så förgasaren blir varmare än på andra husqvarnor.
dagens mackbensin kokar lättare (sämre ångtryck) än den bensin moppen är byggd för.
aspenbränsle/alkylatbensin är bättre på den punkten.

tidiga årsmodeller hade en tandrem/kuggrem i kopplingstransmissionen.dom gjordes i dåliga (billiga?)
material på -60talet så dom gick ofta av. därför gick husqvarna över till kugghjul där. men då fick man inte till ett bra luftflöde på dom fläktkylda motorerna. vilket gjorde problemen på scooteretten än värre.

detta i kombination med dom små hjulen gör den till en av dom olämpligaste mopederna att trimma. original drev är 14 fram och 24 bak, så det finns inte nägon marginal att dreva.

erlan
Går det att köra på aspen 4takts bensin och sedan blanda i 4% olja
Du ska nog inte köra med fyrtakts bensin, tvåtakt och fyrtakt är helt olika koncept, och behöver olika oljor. Själv kör jag med aspen tvåtakts motorsågsbensin och blandar sedan i lite extra tvåtaktsolja.

Re: Monark skoterett

Postat: 24 sep 2017, 01:18
av erlan
jodå det funkar att köra med aspen fyrtakt. bränslet är lika, bara att tvåtaktvarianten levereras med olja. så måste man göra om man vill köra aspenbränsle i båtmotorer.
det är ju enklare att bara köpa en sorts bränsle.
och sen blanda efter var man ska använda det.
aspen säljer sin olja separat, både vanlig tvåtaktolja eller utombordsolja.
och för mig funkar det med 2 procent, men flintan är känsligare, så jag törs inte
säga att du kan köra på det i scooteretten.

erlan

Re: Monark skoterett

Postat: 24 sep 2017, 18:26
av ludwig2003
spelar det någon roll om det är 95 eller 98 oktanig bensin?

Re: Monark skoterett

Postat: 24 sep 2017, 18:45
av ludwig2003
Om motorn är fläktkyld är det då en fläkt där man ska hälla i vatten och glykol?

Re: Monark skoterett

Postat: 24 sep 2017, 18:55
av HVA59
ludwig2003 skrev:Om motorn är fläktkyld är det då en fläkt där man ska hälla i vatten och glykol?
Nej, Fläkten är fäst på svänghjulet och blåser upp luft som kommer utifrån på cylindern.

Re: Monark skoterett

Postat: 24 sep 2017, 22:34
av erlan
ludwig2003 skrev:spelar det någon roll om det är 95 eller 98 oktanig bensin?

nej men 98 oktan är lyxmat till en tvåtaktare. 95 räcker normalt sett bra.

erlan