Kolla vad jag har köpt! En "riktig" 2000 :
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på tal om patina var jag å surfade runt lite på vw sidor för att få lite uppslag på en cool firmabåge. (Har köpt en baywindow dubbelhytt).
då hittade jag en splitpickis med 2cm markfrigång å den pickisen
hade en fin patina.. sedan när jag gick in på deras hemsida å såg bygget så har dom först gjort en super renovering med showlack sedan slipat ned hela skiten med genomslipningar å repor för att få patinerad look du får väl göra samma grej med din 2000
här är ett klipp på pickisen http://www.youtube.com/watch?v=78jiHJm1TXc&feature=related <!-- </EdIndex> --></div>
då hittade jag en splitpickis med 2cm markfrigång å den pickisen
hade en fin patina.. sedan när jag gick in på deras hemsida å såg bygget så har dom först gjort en super renovering med showlack sedan slipat ned hela skiten med genomslipningar å repor för att få patinerad look du får väl göra samma grej med din 2000
här är ett klipp på pickisen http://www.youtube.com/watch?v=78jiHJm1TXc&feature=related <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såja, nu står den i garaget. Lite blandat positivt och negativt.
Negativt:
-framskärm bucklig, skev och sprucken. Som tur är har jag en fin på lager
-bakskärm sprucken och lite knölig i nederkant på en sida. Har en blästrad fin på lager
-framhjul med trasiga ekrar, har flera stycken i lager
-styre krokigt men det ser ut som ett cykelstyre så det går nog att ordna ett nytt
-tankemblem saknas
Positivt;
-1 st 2000 emblem och Nymansskölden bak
-bägge ramkåporna fanns
-bra bakdrev
-paddförgasare komplett
-topp originalcylinder med stort insug
-bra sadelstomme med stoppning som kan gå att reparera
-rätt pedaler med grått gummi
-patinerad men förmodligen duglig ljuddämpare
-motor så gott som komplett men i delar
Bilder på vraket kommer i morgon. <!-- </EdIndex> --></div>
Negativt:
-framskärm bucklig, skev och sprucken. Som tur är har jag en fin på lager
-bakskärm sprucken och lite knölig i nederkant på en sida. Har en blästrad fin på lager
-framhjul med trasiga ekrar, har flera stycken i lager
-styre krokigt men det ser ut som ett cykelstyre så det går nog att ordna ett nytt
-tankemblem saknas
Positivt;
-1 st 2000 emblem och Nymansskölden bak
-bägge ramkåporna fanns
-bra bakdrev
-paddförgasare komplett
-topp originalcylinder med stort insug
-bra sadelstomme med stoppning som kan gå att reparera
-rätt pedaler med grått gummi
-patinerad men förmodligen duglig ljuddämpare
-motor så gott som komplett men i delar
Bilder på vraket kommer i morgon. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite bilder då. Kunde inte låta bli så jag provade med lite förtunning på lacken och visst finns det en originallack därunder. Mycket jobb att få bort alltihop men det skulle vara fränt att få fram en 2000 med rejält patinerad lack 





Renovera eller inte renovera, det är frågan. Ska prova med färgsanering lite till innan jag bestämmer något. Tar väl ungefär lika mycket tid att förbereda för lack som det tar att thinnertvätta bort gammal färg
<!-- </EdIndex> --></div>






Renovera eller inte renovera, det är frågan. Ska prova med färgsanering lite till innan jag bestämmer något. Tar väl ungefär lika mycket tid att förbereda för lack som det tar att thinnertvätta bort gammal färg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->he-he...lär nog bli lite billig fylla innan du fått väck all den verktygstavelblåa färgen
men verkar ju som det skulle vara värt ett försök..originalduvblå är ju inte fel..
<!-- </EdIndex> --></div>


fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mmm, det är lite läskigt det där med lösningsmedel. Märkte att det gick rätt bra med varmluftspistol och isskrapa i plast också.
Nu är det väl inte direkt nån duvblå nyans som kommer fram, snarare en grönblå men det ser ballt ut tycker jag. Mäktig patina. <!-- </EdIndex> --></div>
Nu är det väl inte direkt nån duvblå nyans som kommer fram, snarare en grönblå men det ser ballt ut tycker jag. Mäktig patina. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jag blev lite smått thinner förgiftad innan den mörkblå förgen var borttvättad men det blev ett fint resultat
jag tycker du ska kämpa på lite till 
//mocklarn <!-- </EdIndex> --></div>
min 2000 hade precis den fula blåa färgen, men den fina originallacken var kvar underPälle skrev:Nä, nån färgsanering kommer jag aldrig att orka. Slet en timme ikväll och inte ens tanken är klar. Får hitta på nåt annat....



//mocklarn <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja för mig tar det flera dagar å en 5a cellothinner (det enda som funkar f.ö) jag blötlägger ytan därefter gnuggar jag med diskborste som jag doppar i en burk med thinner å försöker hela tiden hålla ytan blöt då funkar det bäst ibland drar jag av ytan med en trasa åsså på igen..jag har många moppar som jag fixat på det sättet. men jag brukar utföra det jobbet svala sommardagar med kraftig vind i ryggen. för jag får en jäkla huvudvärk av thinnerångor <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pälle pröva CRC gasket remover .Plockade fram original lacken på min dakota 66a med lyckat resultat. Bara att spreja på och låta verka någon minut ( får testa sig fram på en liten yta ) sen är det bara att torka av med en fuktig trasa. / Johan <!-- </EdIndex> --></div>