Hej,
Håller på med grundlig tuning vilket tar tid. Jag har fått till en bra grund men den är inte fullt fungerande på högre växlar/halvgas.
Vid testrunda var det varmt och kvalmigt dvs syrefattigt i luften. Jag körde utan luftfilter för att utesluta den biten.
Bra drag upp i trean men i 4:e växeln och halvgas, orkade den inte varva vidare utan blev kvävd av bränslet.
Vid testkörning hade jag 16/36 i drevning.
Minskar jag på huvudmunstycket piggnar den till direkt men man vill ju inte att den skall gå magert på fullgas...
Knepig ekvation.
Motorkaraktären kräver lite varv för att komma in i pipans arbetsområde men har ändå grundstyrka i botten.
Överlappet är det knepiga att få till med framförallt Mikunin när vädret skiftar.
Jag har ägnat mycket tid åt att bestycka "by the book" och har även kompletterat med UFO-bricka i trotteln.
Just UFO-brickan ger en kännbar skillnad i de lägre registren och man kan då använda sig av ett mindre lågfartsmunstycke.
Flottörhöjd är testad på olika mått och det är kanske ett av grundstegen som man bör se över innan bestyckning.
Avluftningen i tanklocket fick jag se över och en transparant bränsleslang hjälper till att se vad som händer.
En ny förgasare (Polini comp) skall testas för att se om överlappet blir bättre.
Drevningen är ändrad till 15/36 för att minska tröskeln. Får jag ut 12000rpm blir det ändå 115km/h på mätaren...
Parallellt har jag pillat med ett växellänkage vilket fungerar toppen.
Det är ett system som man "hänger på" motorn utan att borra eller förändra något vilket har varit målsättningen.
Utväxlingen är nu ca 2,7 vilket ger mycket kortare steg mellan växellägena.
Växellådan i sin tur är modifierad för minimala spel och axiellt shimsad till 0,08mm.
Summa summarum blir en grym känsla!